• Anonym (????)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (anna) skrev 2010-04-11 09:00:00 följande:
    Faller ni som har bordeline mycket för smicker?
    Hmm. Av folk jag känner. Då kan jag bli manipulerad men inte av okända, då tycker jag de är ute efter nåt. Är jag singel och blir smickrad/uppraggad på krogen så faller jag för det men då bara för att jag vill. (nån som fattar?) Är jag i förhållande så är det bara han jag vill ha och skiter i om nån annan kille försöker smickra mig.
    På arbetsplats vill jag alltid bli bekräftad och arbetar mig in i väggen bara för att vara bäst och få beröm.
  • Anonym (????)
    Anonym (f.d. anhörig) skrev 2010-04-11 19:29:19 följande:
     Aldrig mer en nära relation med någon som har borderline. Det gör alldeles för ont och personen ser bara till sig själv och de egna behoven. Det är min läxa som jag lärt och tro mig, det var en smärtsam upptäckt.
    Helt förståeligt. Jag vet till 100% att jag är svår att leva med och har även sagt till sambon att om han vill lämna mig så skulle jag inte förakta honom eller så utan förstå fullt ut och respektera det. Tror det handlar mycket om sjukdomsinsikt, från både den sjuka och den anhöriga. Sen är det ju olika hur vi är som personer, vi är ju faktiskt inte bara diagnoser utan även individer. Därför agerar vi olika fast vi har samma diagnos.
    Psykiskt sjuka är inte lätta att leva med och man måste vara beredd att mycket av förhållande fokusen hamnar just på den sjuke. Det är ett val man måste göra och det är inte många i längden som orkar med hur mycket man än vill. Det blir ju en psykisk och utmattande press på den friska partnern oxå.
  • Anonym (????)

Förresten. Hur är det med empati mot andra personer, både friska och sjuka?

Jag har inte samma förståelse riktigt gentemot andra. Vill bli behandlad på ett visst sätt (som pendlar hela tiden) men har svårt att göra samma mot andra. Tror jag... Måste nog fundera över hur jag menar men undrar under tiden hur ni är med det?
  • Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-04-12 13:58:23 följande:
    Jag har nog bra mycket mer empati än genomsnittspersonen. Tänker alltid på hur saker hade känts för den andre och är en sån person som alltid ställer upp för andra. Även om jag själv mår dåligt och dragit mig undan, skriver en vän ett sms att de mår dåligt så kommer jag lyssna även om jag inte orkar egentligen. Jag har för mycket förståelse fär andra, vilket gör att jag ibland accepterar beteenden från andra som jag inte borde, för jag kan tycka att det är förståeligt när man mår dåligt osv.
    Ja, jag har ju alltid varit den som alla vänt sig till med problem och så. Blev för mycket för mig till slut och jag tror att det är en av orsakerna till att jag har svårt att närma mig folk. Vill inte bli för intim med dem och klarar inte vaga bekantskaper, iom att det är allt eller inget. Så nu har jag inga vänner längre men som tur är så har jag en stor familj med många syskon så jag är inte helt ensam. ;)
    Jag har dock märkt att nu när jag tog kontakt igen med en gammal kompis så tog jag genast åt mig hans mående. Han mår ofta dåligt och har oxå su-försök bakom sig. Så när jag nu fick veta att han har det tufft igen så är jag genast på väg att kasta mig på den vita hästen och komma och rädda honom.
    Sånt har jag enorm stark empati med. Vad gäller andra "normala" människor så kan jag inte riktigt relatera till deras problem. Jag förminskar deras vardags problem och tycker de är ..löjliga(?) eller nåt. Svårt att förklara.
    Då känner jag mig som en stor egoist. :(
  • Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-12 20:29:47 följande:
    vad skulle krävas i en relation för er med borderline för att ni skulle få nog och ge upp??
    Det är ett extremt steg att ta för mig. Lämnade exmaken pga att han söp, knarkade och tog mina pengar. När jag kände mig ensam fast han var där så tänkte jag att det var bättre att vara ensam på riktigt. Jag kämpade länge och hårt för att få äktenskapet att fungera men det krävs ju att båda är villiga att försöka.
    Det är det enda förhållande jag haft tills jag träffade sambon. Jag är 32 år. Är jag inte i förhållande så leker jag bara med killar på ett ganska egoistiskt sätt.
    Det krävs mycket för mig att avbryta, näst intill omöjligt men får jag inte bekräftelse och känner mig onödig och som en piga, då räcker det.
  • Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-13 21:55:08 följande:
    Alla är vi ju olika. Jag tex klänger mig fast om det blir allvar av ett förhållande. Jag rusar fram som ett tåg och vill göra allt på en gång, flytta ihop, förlovning, gärna gifta mig men sambon vill inte.
    Jag kan inte tänka mig nån annan. Jag idéaliserar honom eller så föraktar jag honom. De perioder när jag föraktar honom så försökr jag bita ihop eller hålla mig på avstånd, släpper inte riktigt in honom. Skulle inte klara att göra slut ändå, fast jag vill vara ifred. Jag vet att han älskar mig och att jag älskar honom även om det ibland är svårt att förstå varför. Har varit på väg att göra slut massa ggr men kan inte. Dessutom har vi en son ihop.
    Den kille du pratar om och hur han beter sig kan jag inte relatera till. Jag tänker nog ofta i samma banor som han men kan inte såra en person på det sättet att låta dem leva i ovisshet och hela tiden vänta på att det kanske sker. Tycker nog du ska prata med honom om det här för det är inte bra för dig att sitta och vänta på hans nästa drag.
  • Anonym (????)

Har haft dåligt tålamod med sonen idag, fast han faktiskt har varit väldigt lugn. Såg för ca en timme sen att morgonmedicinen låg kvar på spishyllan. Ska jag bli så här bara för EN glömd dos..? Stackars älsklingen! Nu vet jag ju iaf så jag kan knipa ihop gnället och försöka stå ut lite trevligare tills vi lägger honom.

• Anonym (????)

Imorgon ska jag och ssk på psyk prata lite om mitt svart-vitt tänkande. Möjligt att jag måste börja hos psykologen igen.

• Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-16 19:51:31 följande:
    Nej han får ingen hjälp av varken psykolog eller medicin, han försöker nog själv. Senaste gången nu när han stötte bort mig blev jag väldigt sårad och tog avstånd. Det ledde till att han träffade en annan. Hon råkade bli gravid bara efter två månader. och nu hör han av sig igen och säger att det är ju mig han ville ha och allt var ett misstag med henne. Tycker det är så tragiskt med hans situation och vi har pratat om hur vi kan göra nu och han stannar hos henne just nu och tänker försöka säger han, han tror att han gör de för barnets skull säger han. Sedan dess har vi inte hörts igen. Han har varit ihop med andra förut men alltid gjort slut med dom för min skull, han har varit förlovad till och med och brytit det. Han har kommit fram och tillbaks till mig under så många år, och när det är dags att bli allvar med mig springer han. Men han har berättat hur han vill att vårt bröllop ska se ut och han säger att han vill ha barn med mig men verkar inte klara det riktigt.
    Menar inget illa nu men, tror du inte det är dags att bryta helt med honom och försöka gå vidare? Har det hållt på i många år så är det ju inte så stor chans att han ska ändra sig och sitt beteende. Varför tar du honom tillbaka varje ggn och varför väntar du ut honom?
    "Den man älskar släpper man fri" Det borde han göra med dig då han tydligen aldrig kommer kunna ha ett sunt förhållande med dig. Jag tycker inte man bara kan skylla på en sjukdom. Vet han att han har borderline och han fungerar så här utan att söa riktig hjälp så kommer det inte bli nån ändring. Slösa inte bort ditt liv. Förlåt om jag låter hård och möjligen trampar nån på tårna som mer är åt den här killens håll. Det är bara så här jag tänker om det hela.
  • Anonym (????)
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-18 12:12:21 följande:
    Någon här vars anhöriga går i anhöriggrupp för personer med borderline? Min kille står på kö för att få börja, dvs om han håller ut så länge .
    Min sambo och jag har en tid för att gå på parsamtal. Därifrån kan vi bedömma om han behöver gå själv eller inte.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?