Anonym (en till) skrev 2012-01-14 15:18:10 följande:
Nu försöker jag stänga av känslorna. Går inte i terapi, pratar inte med någon om det här. Senaste grälen har jag medan min partner provocerat mig bara stirrat på ett föremål i rummet, börjat beskriva vad det är jag ser. TYp jag ser en röd julstjärna, den står på ett bord med en liten duk, det är bara en röd julstjärna och en liten duk. I vanliga fall hade jag brusat upp och gått igång på vad min partner sagt, börjat gråta eller så. Nu har jag infört nollacceptans mot känslor för att avprogrammera mig. Så när jag stirrar på ett föremål och koncentrerar mig på det, kan jag undvika att ta konflikten vidare. Så får det vara nu ett tag, för jag orkar inte mer.
Det du beskriver är "medveten närvaro" -du säger för dig själv jag ser en röd julstjärna- och då är du medvetet närvarande i stunden. DBT:n som jag går i vilar mycket på medveten närvaro. Man kanske kan uttrycka det så att samtidigt som du blir jättearg (om det var det du blev) så ser du också att där finns en röd julstjärna.
Jag har varit mycket hjälpt av medveten närvaro- och till extra självhjälp så har jag gjort självstudier i en bok som heter "Sluta grubbla börja leva". Den är skriven av Steven Hayes och handlar om ACT- den tredje vågens KBT. För mig har den varit ett stöd när jag är hemma i veckorna och inte i terapin. Precis som att jag tar hjälp av DBT pärmen när det gäller att reglera känslor, hantera relationer så behöver jag ytterligare stöd i mindfulness.
Det som är och alltid har varit svårt att acceptera, och jag kommer aldrig att tycka om det, men som tur är är det inget krav - det är att mina känslor inte kommer att förändras. Behandlingen går inte ut på att förändra mina känlsor. Jag äger mina känslor men jag har ett behov av att kunna hantera dem så att jag kan göra det jag vill.
Anonym (en till) skrev 2012-01-14 15:18:10 följande:
Kan du inte berätta om vad för "metod" du haft och vad den nya går ut på? Det vore jättevärdefullt. .
Det nya i mitt liv är framför allt självrespekten - tidigare visste jag inte ens hur den "såg" ut. När jag läste bladet om hur man behåller självrespekten så kunde jag inte låta bli att brista ut " Men så här gör jag alltid" (alltså det man INTE skulle göra enligt manualen). Jag brukade överdriva, jag var inte rättvis, om det kom till kritan så ursäktade jag mig så jag blev helt till intetgjord, jag svek både mina värderingar och regler, beaktade aldrig min integritet, jag spelade hjälplös och hittade ofta på ursäkter.
Jag trodde att jag hittat ett sätt att få det jag ville- att det var på bekostnad av min självrespekt hade aldrig gått upp för mig! Det kom faktiskt som en smärre chock, men blev på sitt sätt också ett viktigt uppvaknande.