Anonym (f.d. anhörig) skrev 2010-04-11 19:29:19 följande:
Jag var en gång i tiden öppensinnad och ville så vansinnigt gärna acceptera hur borderline påverkar människan som har det och även dem runt omkring. Jag hade en nära relation till någon som hade diagnosen. Jag ville så förtvivlat gärna finnas där, ge mitt stöd, försöka förstå och visa hänsyn inför personens dilemma i och med störningen. Nu när jag läst i den här tråden och tagit del av hur en del människor med den här störningen föraktar dem som bryr sig om dem så kan jag sorgligt nog känna igen även detta. Jag ha sedan länge insett att vår relation avslutades när jag av någon anledning inte levde upp till förväntningarna längre. Personen jag hade relationen till dumpade mig som skit. Aldrig mer en nära relation med någon som har borderline. Det gör alldeles för ont och personen ser bara till sig själv och de egna behoven. Det är min läxa som jag lärt och tro mig, det var en smärtsam upptäckt.
Jag förstår att du ser det så, men samtidigt måste du inse att egentligen så är det inte den andra personen man föraktar, det är sig själv man föraktar men projicerar det omedvetet. Och jag föraktar inte 100% av tiden, utan bara om någon kommer för nära och kanske försöker bygga upp mig med deras smicker. Självkänsla måste tyvörr komma från en själv först och främst annars kan man inte ta emot det av andra.
Jag håller inte med om att alla borderline ser bara till sina egna behov. Oftast bryr jag mig mer om andra än mig själv, alla är viktigare än jag själv är, tom folk jag knappt känner. Jag är väldigt omhändertagande och ger gärna kärlek, även om jag inte kan ta emot den från andra.
Dock förstår jag att man inte vill ha en nära relation med någon som har dessa problem, som jag skrev i tråden innan till någon som frågade, spring om ni träffar någon som mig

. Jag vill absolut inget illa men jag vet att det lätt händer att andra blir sårade, och de förstår inte varför man agerar som man gör.
Mina nära vänner vet hur jag är. De vet inte att jag föraktar dom stundvis, men de vet att om jag drar mig undan så är det för att de kommit för nära. De låter mig då vara och sen efter 1-2 veckor så är allt som vanligt igen. Enda skillnaden i deras liv blir att det blir ett avbrott i kontakten i 2 veckor, men jag kränker inte dom.