• Louise71

    Mola/Druvbörd

    Hej alla här.

    Första gången jag är här och skriver, hittade er i söndags och läste, läste, läste... Inser att jag behöver ett forum som detta, det är lätt att på ett plan bli ensam i detta, trots partner, familj, vänner. Så känner jag det, mer eller mindre förstås, men det är nog inte heller så lätt för omgivning att förstå hur otroligt mycket jag faktiskt tänker på detta, i olika former varje dag. Plötsligt har liksom en mola flyttat in här..

    Min mola-historia ser ut såhär, hittills: I slutet av januari när jag var gravid i vecka 9, så fick jag ont o blödningar. Hade haft lite sådär som man "kan ha", men kände skillnad. Gick till MVC efter den helgen och efter två gynundersökningar konstaterades att graviditet avstannat (1-2 v tidigare). Jag valde att kroppen skulle få sköta missfallet själv. Efter två veckor hade inget hänt (men jag var fortfarande jättegravid i kroppen) och då vid ultraljud misstänktes mola, därför planerades skrapning. Vad jag förstår ska det alltid göras en skrapning när mola misstänks, för att kunna fastställas, sen så är det så viktigt att livmodern helt töms!

    I samband med skrapning togs också hormonvärdet som då låg på 200 000, vilket också förklarade varför jag mått som jag gjort. Förstått att när ett vanligt "gravid-värde" är som högst ligger det på ca 50 000. Partiell mola konstaterades och jag fick göra en lungröntgen, för att utesluta metastaser. Allt såg ok ut och redan efter två veckor var hcg nere på 1800. Vilka svängningar för kropp o humör, viktigt att inse hur otroligt mycket som händer, även psykiskt. Fram till ganska nyligen har värdena fortsatt halverats (tar prov varannan vecka), men jag har fått göra ytterligare en röntgen pga ont i bröstet. Visade inget, skönt, men jag hade ändå ont och fick stå på mig om det, så ekg gjordes. Har något litet knas på hjärtat, fått göra vilo-ekg och arbets-ekg, uteslutit kärlkramp, men hjärtat verkar slå dubbelslag till o från. Verkar inte vara farligt, ska göra en sån 24-h-ekg hemma. Detta kan dock ha påverkats av stressen allt inneburit med mola och missfall. Så minns att vara snälla mot er!!

    Det är lätt att bli lite less på alla sjukhusbesök o undersökningar. Förra veckan bad jag få göra ett ultraljud för jag har småblödigt ca 2½ v. Trodde mens var på g, men nu förstår jag att det kommer först när värdet sjunkit (senaste var på 86). Två olika läkare kollade och konstaterade att de såg ca 2 cm vävnad. VAD FAN!! Blev så arg o ledsen, fast först efteråt. De kunde inte svara på om de trodde att det var kvar sen skrapningen(2 mån sen nu!) eller kommit nytt, om det var död eller aktiv vävnad.  Så jag skickades hem med 3 tabletter för sammandragning av livmodern men det hände ingenting mer än jag hade himla ont. Ska dit igen imorrn fm, har det inte försvunnit då blir det ny skrapning... de tycker också att värdet sjunker för långsamt nu. Pust. Detta blev ett himla långt inlägg, hela min story, men behövde få berätta. Sorgearbetet och möjlig ny barnalängtan har liksom lagts vid sidan om, för allt detta med mola mola mola. Inte alltid så lätt heller att i relationen hantera allt, tycker jag. Har inga barn sen tidigare heller och är 38 nu, så...

    Jag är såå glad för att ha hittat hit, om ni visste vad det redan hjälpt mig att få läsa om er och bara veta att ni finns, ni kämpar!! Vi har det olika men ändå lika, man förstår utifrån egna erfarenheter.
    TACK alla ni som skriver här!!

  • Louise71

    Hej hej!


    Så glad för er som är här, märker att allas historier, info/kunskaper och tips blir som ett pussel, himla bra komplement till det som finns på nätet och vad jag fått veta på sjukhuset. Men framförallt igenkännande, stöd och mänsklighet.

     En grej som jag kommit å tänka på appråpå att de upptäckt vävnad igen hos mig, är varför de inte gör ultraljud direkt efter första skrapningen för att säkra att allt är borta? Eller har de gjort det på er? Fast jag vet ju inte iofs om detta är gammalt eller nytt, som de sett nu i livmodern. Kanske jag får veta mer imorrn, när de ska kolla igen. Fast kan det plötsligt börja växa nytt om själva orsaken/graviditeten är borta?? Hm.

    Samsur, - levergryta, hu för en vegetarian som mig, när jag hade lågt hb testade jag järntabletter men fick så himla ont i magen. Annars hjälper ju de bra. Men från vego-aspekten så gäller t ex röda linser (gott med linssoppa!), spenat, broccoli, torkade aprikoser, russin o banan, även grovt bröd.

    Vanna - intressant det där med A-vitaminbrist (också t ex aprikoser o spenat), jag har också läst någonting om att ev någon slags närings/vitaminbrist kan vara inblandad. Detta också utifrån att mola är mycket vanligare i fattiga länder i t ex Asien. Jag undrade också över det, varför är det vanligare där? Det kanske inte är själva orsaken men det kanske är med o bidrar. Folsyra har jag hört också är viktigt inför gravidiet, finns bl a i gröna grönsaker, bladgrönt och groddar.

    Sen har jag hört att choklad är väldigt bra mot molan i stort Så nu blir det så!

    p.s, vet ni att några av er som skrivit om längtan efter att bli gravid igen och så faktiskt gett mig lite framtidshopp, också. Att det ju finns något Efter Det Här d.s


     

  • Louise71

    Vanna - tack för dina ord! Ja, det där med sorgen är verkligen sant. Jag är inte alls redo för nytt ännu, men jag har känt ett pyttelitet litet korn till det. Men min sorg har också blivit som försenad. Har handlat så mycket om kroppen, hälsan, undersökningar och värden. Helt klart. Det är nog först sista 3 veckorna det börjat komma mer ordentligt. I den processen finns både gråt, djupt vemod men också ilska och besvikelse. Över det förlorade barnet men också över förlusten av vad själva graviditeten gjorde med mig, positivt sett. Sen var det tjoff, borta. Det är ju märkligt, svängningarna, otroligt existensiellt. Jag o min kille har prövat nu 2 ggr att gå tillsammans till kurator på sjukhuset, det har varit bra för oss. Vi liksom har hamnat lite i otakt med varandra o i kommunikationen, inte så konstigt.

    Jag tror att det också kan vara det som påverkat att jag haft ont i bröstet.

  • Louise71

    Hej alla.

    Skönt att komma in här och läsa er, veta att ni finns. Idag är det sådär. Sovit dåligt och ont i magen. Förrförra fredagen blev jag hemskickad med tabletter för att de hittat mola-rester när de kollade med ultraljud. Som jag skrivit tidigare så hände ju ingenting då, mer än att jag fick ont. Har känt mig jättesvullen och haft halvont sen dess. Tänkte på det där som någon skrev att kroppen är "gravid" ner till 5, kanske därför också jag inte gått tillbaka till min vikt riktigt.

    Var tillbaka i torsdags, läget oförändrat och hcg på 36. Läkaren sa att jag själv fick välja mellan ny skrapning och cellgiftsspruta. Ett tredje alternativ var att inte göra något, för att det kan ge sig av sig självt men då ta väldigt lång tid. Kändes jättekonstigt och jobbigt, både att vara tvungen att själv ta beslut om vad som är bäst (jag är ingen doktor..) och att han samtidigt menade att jag kunde göra ingenting. Sen sa han ändå att det är ju bra att försöka få bort det för att få ner hcg. Ingen av metoderna är 100% och ingen mola-patient är den andra lik, sa han också. Nå. Jag o min kille gick o tog en kaffe och tänkte, eller ja, jag visste väl egentligen, jag väljer ju skrapning. Att inte göra någonting känns inte som ett alternativ, och välja cellgiftsbehandling känns som sista hand, om jag inte måste i dagsläget. Jag ska in i alla fall på måndag igen.  Hade kunnat få komma igår, men bestämde mig för att ha lite påskhelg först. Jag tycker det är jobbigt att sövas o skrapas, det är bara så. Jag blir jättetrött. Ledsen också.

  • Louise71

    Det här med molan o varför den uppkommer. Jag tycker jag fick bra förklarat av den första läkaren jag träffade o som gjorde min första skrapning. Hon sa det som att det är ett genetiskt fel som sker vid själva celldelningen efter befruktning. Men, det är som isolerat till själva graviditeten, dvs, "felet" hör inte till varken kvinnan eller mannen, det är inte ett kromosomfel på så sätt. Det är också därför som nästa graviditet kan bli helt normal, en mola är som fristående till resten men förknippat med just den graviditet den uppstår i.

    KAnske jag krånglar till det, minns inte exakt hur hon sa men jag kände att jag förstod o kunde släppa tankar som att om det hade med mig eller min kille att göra. Att dessutom själv påverka ett missfall, alltså typ framkalla ett, är jättesvårt, det skall mycket till har jag förstått. Så t ex promenader o normal träning osv är inte orsak till missfall, utan det är oftast fel från starten när det blir så.

    Påskakramar!

  • Louise71
    Anonym skrev 2010-04-06 18:01:38 följande:
    Hej AllaVill inte skriva vem jag är men jag har skrivit mycket i denna blogg.  Fick ett godkännande att böraj så smått efter en behandling av Mola samt cellgifter. Visdes att jag nu va i v.7 men fick kraftigablödning åkte in akut till sjukhus & det visades att det kunde vara missfall el en ny druvbörd. Vad fan gör man.. Mitt hopp är nu nere på 0 igen. Vill snart ge upp allt omkring mig jag orkar inte mera!  Nu dessa dagar skall jag in på nya blodprover & UL.. Håll nu tummarna Kram alla druvisar
    Vad tråkigt!! Stackars dig, vad ska man säga?! Usch. Förstår att det känns hur tungt som helst. Finns ingen tröst i såna här fall. Denna enda trösten är att ingen tröst finns, om du förstår. För det är för ledsamt. Missfallet i sig är så himla sorgligt efter all längtan och hopp, så bara det räcker. Sen förstår jag verkligen din oro över en eventuell andra mola.. Jag ska önska och hoppas för dig!
  • Louise71
    Epelino skrev 2010-04-06 12:59:22 följande:
    Bela00; du har så rätt, precis så förklarade min läkare, att allt faktiskt egentligen är pappans "fel". Han påpekade flera gånger att vi inte kunnat göra något annorlund utan att det helt enkelt var spermien som inte fungerade riktigt som den ska.
    Epelino o Bela00: Okej, jag hade nog inte riktigt förstått att det trots allt berodde på "någon", dvs pappan och hans spermier, att det är något fel på dem. Det har inte doktorn sagt till mig, dåligt. Jag trodde mer det var något som bara gick snett vid befruktningen. Sen läste jag någon som sa något om att det beror på att det kommer in två spermier i ägget samtidigt? Lite snurrigt igen.
  • Louise71

    Igår var jag på sjukhuset för skrapning av de mola-rester som de hittat. Fick ta tabletterna (så magont) hemma o komma in vid nio, men fick inte komma till operation förrän fem. Hade tur som hade fått eget rum. Fick smärtlindring och bad om lugnande också under dagen, kunde sova en del. Mådde sådär efter ingrepp och de ville behålla mig över natten. Lika bra det, sov som en sten, kväll o natt igenom. Någon var inne o tog blodprov i min slummer, sen så småningom efterlängtad frukost. Träffade läkaren på förmiddagen idag, han sa att allt verkade ha gått bra (inga garantier, förstås) och att hcg nu sjunkit till 10 (36 i torsdags)!

    Nästa vända på tur för mig nu är att fortsätta kollen med hjärtat, hade en tid idag även för det.  Skulle hämta ut ekg-dosa som ska registrera ekg:t i 24 h. Fick ändra tiden och hämta den när jag ändå var där så jag slapp åka in igen för det.

    Nu, hemma igen med katter, dosa o sladdar, dator o er, och är en trött trött tjej.... Hoppas hoppas nu att jag fick säga adjö till molan för gott och att värdet sjunker fint igen.

    Någon ovan skrev om det här med humöret, ja alltså, humör... hu... alla dessa känslor * 100 jag haft de senaste månaderna... och fortfarande har. Men jag fick veta att så länge värdet är över ungefär 5 så kan man räkna med att vara under mycket hormonpåverkan. Lite som att vara gravid, ha pms o allt möjligt, samtidigt. Plus den psykiska och emotionella påverkan, tänk också på att det faktiskt handlar om ett missfall, mitt i allt. Var snäll mot er själva, omgivningen får lov att ha lite extra tolerans, man kan be doktorn också förklara för t ex ens partner om det behövs.

    Håll ut, alla fina tjejer! Håll ut, kämpa och vila där emellan! {#lang_emotions_heart}

  • Louise71
    kasa01 skrev 2010-04-08 09:10:47 följande:
    Hej alla!Jag har följt er tråd sen jag kom hem från sös för drygt 2 veckor sedan, är så hemskt glad över allt jag kunnat läsa av era öden. Jag tror det finns många som jag, som läser och finner mycket tröst och stöd utan att för den saken skull delta. Vill att ni ska veta det, som skriver här. Tack!Jag sitter som ni i skiten här, fick diagnoser komplett mola efter analys av skrapet som de tog i vecka 9+5. Min sambo och jag har förskt få barn i 2 år nu, ett misslycket ivf förra året och skulle just börja med behandling nr 2 när jag belv naturligt "gravid". Lycka var ju som ni kanske kan förstå enorm! Änligen funkade det! Jag mådde dock väldigt dåligt, och när man konstaterade att hjärtat inte slog och att mitt hcg låg runt 300 000 fick vi förklaringen. Alltås ingen bebis, och förmodligen förbud i 1 år eftersom jag hare en komplett mola. Detta har näst intill knäckt mig, efter all kamp med hormonreglering först upp sen ner, sprutor och sprej, systor o annat skit, kom nu detta. Eftersom vi inte kan får barn naturligt kan vi inte heller bara vänta ut detta, och försöka igen. Vet inte vad jag kommer att få för dom på huddinge idag, men om man lägger till mitt kärnlösa ägg i ekvationen "barnlös" vet jag inte vad lösningen kan bli. Finns det någon som har haft liknande erfarenhet?Jag har försökt hitta info om sjunkande hcg värden utan framgång. Ja hade som sagt ca 300 000 innan skrap, 97 000 när jag åkte hem. 2 veckor sernare låg värdet på 1870. Läkaren sa att det var bra, men ville inte sia om framtden. Detta brukar i min värld av dåliga besked inte båda gott. Skulle uppskatta om någon ville dela med sig av hur era värden legat den första tiden?kramar till er alla....
    Hej Kasa01!
    Jag känner med dig! Och välkommen hit, det är så skönt att få läsa här och skriva av sig!
    Vid min första skrapning i slutet på jan hade jag ett värde på drygt 200 000, partiell mola. Efter två veckor låg det på lite mer än 1800. Det var bra, sen så om man fortsätter att ta prov varannan vecka så bör värdena helst/minst halveras varje gång. Efter att jag haft 1800 hade jag följande prov: 267, 135, 86 och 36 (drygt 1 v sen). 
    På slutet kan det sjunka långsammare. Sjunker det inte som det ska så kan de kolla med ultraljud för att se om det fortfarande finns vävnad i livmodern. Jag började få småblödningar o de fann nyligen att de fanns vävnad kvar så jag fick göra en ny skrapning i måndags. Efter det hade det i tisdags gått ner till 10.
    Tveka inte att ringa din läkare/avdelning om du har frågor mellan ordinarie kontakt!!
  • Louise71
    kasa01 skrev 2010-04-08 15:11:47 följande:
    Hej!då verklar mina värden åtminstonne inte helt fel. Vet du när de kommer att släppa dig? Jag ska som alla andra lämna hcg varanna vecka framöver, lung/hjärtröntgen imorgon, återbesök om drygt 2 veckor. Tycker att min mage är ganska spänd o svullen vilket känns skumt eftersom jag inte gå så långt (v 10 bara). Eftersom jag måste in i planeringen på huddinge för nästa ivf är det extra viktigt att jag vet när jag kommer att få "graviditets tillståndet" tillbaka (såååå sjukt). Det är alltid lång väntetid där, även om man redan är inskriven. Jag har för säkerhets skulle fått en tid om 6 månader, har nämligen bestämt mig för att detta ska gå bra, men de vill såklart ha utlåtande från ansvarig läkare på sös.
    Hej Kasa01 o alla ni andra!

    Jag har inte fått något besked om när de ska släppa mig, utan ska fortsätta lämna varannan vecka. Däremot sa läkaren att om det är lågt kan jag börja lämna varannan månad snart (senaste för en dryg vecka sen var på 10). Fast när jag tänkte på det efteråt så tycker jag det är så himla långt emellan.
    Ni som har väldigt låga värden, hur ofta lämnar ni prov?
    Det där med att du känner dig svullen o så i magen tycker jag du ska fråga om, de kan ju känna o ev göra ultraljud också om något inte verkar vara som det ska. Man får vara lite på!
  • Louise71
    kasa01 skrev 2010-04-14 17:31:41 följande:
    Hej Louise!Då jag bad dem titta en vecka efter operationen sa de att jag i så fall fick gå till akuten. Kännde inte att jag ville ta tid från dem som ÄR akut, så jag väntar till mitt inbokade återbesök den 26'e. Hoppas det bara är avsaknad av träning som syns på magen...Jag tycker också att det är långt mellan proverna! Det kan ju sjunka o sen gå upp igen utan att det märks på det här viset. Det måste ju vara mycket bättre att man hittar elakingarna så snart som möjligt om det finns några. Får du cellgifter nu, eller räckte det med ny skrapning?Enligt min läkare på SÖS är de nöjda om man ligger på 5 eller under innom 8 veckor. De fortsätter ändå kolla, men man får fösöka m ny graviditet 6 mån efter skrapning om man får det resultatet. Eftersom jag alltså inte ska försöka utan slussas till fertilitetsenheten på Huddinge efter det blir det rätt många kockar i min soppa. Känner inte att de har nån erfaraneht alls av min situation, vilket så klart inte är så kul. Misstänker även att mitt toma ägg (hade komplett mola) kan vara ett resultat av den behandling jag genomgick förra året. Jag fick ta ganska starka doser hormoner, både upp o ner (lång historia) och sen kom alltså molan. Tur man inte vet vad man ska gå igenom i livet!Pralinbiten;Har gått hos kurator under denna period, och hon var den första som ville att jag skulle börja tänka på adoption. Alltså var det helt rätt tänkt av dig! Det hjälper många att ställa sig i kön, då kommer graviditeten av att man slappnar av sen. Jag kommer kanske att ställa mig kön så småningom, men inte riktigt ännu...Ni som talat om Charings cross, jag kan inte hitta deras hemsida! Är inte helt fokuserad numera.. Kan någon snälla kopiera en länk, jag har googlat men hittar ingenting.O ursäkta alla stavfel... är som sagt inte helt med
    Hej Kasa01!
    Har int varit in här på en dryg vecka, men nu så! För min del blev det så att jag fick göra en andra skrapning den 5/3 (annandag påsk), jag valde det framför cellgifter som det alternativ som föreslogs. (Min första skrapning gjordes alltså i slutet på januari). Direkt dagen efter hade värdet gått ner från 36 till 10, så det var ju bra. Lämnade nyttt prov igår o fick veta idag att det är nere på 5. Det känns hoppfullt tycker jag, doktorn säger att det är lite långsamt men att det kan vara det på slutet, segt, alltså. Så nu hoppas jag på att det ska fortsätta på det viset i alla fall. Har inte blödit efter sista skrapningen och känner mig faktiskt psykiskt bättre och mer som mig själv. Ju längre tiden går desto sämre förstår jag att jag har varit och mått... som en tjock dimma. Fast kroppsligt känner jag mig inte ännu som vanligt, men förmodligen är det en jäkla hormonresa vi går igenom, så... tålamod, tålamod och medkänsla med oss själva o kroppen som kämpar!
  • Louise71
    Pralinbiten skrev 2010-04-22 18:17:27 följande:
    Det var en graviditet, inte onda elaka cellerSka bara klara 7 veckor till så är det säkert. Läkaren tyckte inte jag behövde komma tillbaka o kolla igen, så jag tänker gå till en privat läkare o kolla igen runt vecka 12. Sist försvann ju alla grav.symtom, jobbigt att gå och känna efter hela tiden om de är kvar. Det här är rätt svårt att fatta att vi kanske äntligen ska få en bebis, efter alla år av längtan. När vi närmar oss vecka 12 kan jag slappna av o va 100% glad.
    Roligt, o läskigt, förstås! Håller verkligen tummarna för dig, hårt!

    Inser nu när jag är nere på 5 att tankarna börjar smyga sig på... rädsla, längtan, hopp.

    Förstår initiativet att gå till en till läkare om den förste inte vill kolla så mycket. Det är ER det handlar om!
  • Louise71
    celin01 skrev 2010-04-16 14:09:16 följande:
    Hej!Jag och min sambo var på VUL i måndags och trodde såklart att vi skulle få ett litet sött kort på bebisen, men istället fick vi reda på att det inte finns något foster! De misstänker nu druvbörd..Jag var 9fullgångna veckor när de upptäcktes och då hade jag ett HCG på 95000. Min läkare sa att det var väldigt högt! Igår, två dagar efter skrapning hade jag 14000. Läkaren var nöjd för det sjönk ganska snabbt, men eftersom 95000 var så högt så kvarstår misstankarna. Bara att invänta provsvaren efter skrapningen.:/Svårt att säga, men tycker ni att 95000 i v.9 låter väldigt mkt. Har inget att relatera till!Läser era tidigare inlägg och känner verkligen med er allihopa. Jag hoppas verkligen inte att det är druvbörd jag råkat ut för:(
    Hej Celin01!
    Det kan variera väldigt mycket, det har jag verkligen lärt mig sedan jag hitttade hit till forumet. Jag hade själv 200 000 före skrapning i slutet på januari (partiell mola), två veckor efter det var det redan nere på 1800. Helst ska värdena halveras sen vid varje prov (om man lämnar varannan vecka). Lungröntgen bör alltid göras, har jag förstått och hört, oavsett om det är full mola eller partiell.

    För mig har det inte riktigt gått raka vägen med hcg:t, fick blödningar o bad om att bli kollad. Det fanns molarester kvar o jag gjorde en ny skrapning i påsk. Tog senaste provet igår, då nere på 5. Känns skönt o hoppfullt!

    Det kan vara bra att veta att det inte är normalt att blöda när fortfarande har hcg-värde, alltså, man kan inte få mens så länge det visar siffror. (jag trodde nämligen att det var mens först när jag blödde). Ingen läkare hade sagt det, även om jag nu kan tycka att det är logiskt eftersom kroppen tror den är gravid ner till 5.

    Jag har läst på nätet att i en normal gravidet så ligger hcg på 50 000 när det är som allra högst (en kort tid).

    Bra att du hittat hit!
  • Louise71

    Vad roligt att höra om glädje, fina besked och hopp!! Det tar jag med mig in i Valborgshelgen. Mår själv ovanligt bra, börjar känna mig mer som mig själv igen o faktiskt ganska glad också. Längtar efter mens, men annars känns kroppen nästan lite som vanligt... så skönt!

    Fortsätter med mina hjärtundersökningar, men det verkar vara något knas jag haft sen tidigare, bara det att det upptäckts nu ihop med det här andra. Oroar mig inte för det, det verkar inte vara någon stor grej.

    Vilka erfarenheter som finns här! Jag lär mig något nytt varje gång, denna läsning tack särskilt för bidrag av Epelino o Kasa01, fick några oklarheter klara!

    Jag önskar er alla en fin helg, med brasa o en lite vårhopp (elda upp molorna, kanske..

  • Louise71

    Hej hej alla kämpar!

    I måndags firade jag med bakelse att jag fått mens! Tänk, har nog aldrig uppskattat mens förut på detta sätt Sen kan jag säga att såhär MYCKET mens har jag nog heller aldrig varit med om... Men det gör inget! Lämnade senaste blodprovet igår och fick idag veta att värdet gått ner till 3! Min läkare sa när hon ringde att när det kommer ner till 2 så glesas provtagningarna ut. Om det är varje eller varannan månad lät hon osäker på, lika så när grav-förbudet ska upphöra för min del. Hon skulle kolla med annan läkare och ge mig info vid nästa samtal-provsvar om två veckor. Känns i alla fall skönt, hoppfullt och tänker inte riktigt lika mycket på det här längre. 

    Hoppas på en varm, go och tillfrisknande sommar ihop med killen min i lugn o ro. Sen får man kanske kanske se vad som kan hända...

    Kramar med kraft o mod!

  • Louise71

    Hej alla.
    Det länge sen jag var in här, början på maj, tror jag. Haft mycket att läsa, blivit berörd, glad av glada besked o tillfrisknande, rörd av allas kämpande och mod. Sen kom tårarna när jag läste några mycket sorgliga besked... Det borde liksom få vara nog! Jag känner mig ibland så liten och maktlös inför livet och allt jag inte kan påverka. Det är också vackert att det är så, men ibland så svårt och utan tröst.

    Det har fortsatt gå bra med hcg för min del. För två veckor sen var det nere på 2 och då fick jag "sommarlov" av doktorn, så nu ska jag lämna nästa test i början på augusti. De tycker fortfarande att jag ska vänta, förmodligen för att värdena inte sjönk som de skulle inom 8 veckor och jag fick skrapas om.

    På vägen har de hittat några (mindre) knas-grejer med hjärtat, har fått göra flera undersökningar och tester, senaste nu i veckan. Emellanåt har jag bara tyckt det varit bra att de kollar och känt mig lugn, emellanåt har jag känt mig rädd. Fattade inte att det var rädd jag var, men hjärtat är så himla centralt o sen jag kunde acceptera det har det lugnat sig. Men det här har helt klart varit en del som påverkat mig jättemycket.
    Nu verkar det i alla fall vara klart att jag kan leva som vanligt o slipper mediciner, men att jag får gå på kontroller då och då. Graviditet bör inte förvärra, men det kommer kollas upp. Har också blivit lovad tidig VUL om jag blir gravid igen, det känns skönt. Och läskigt att tänka på. Och härligt och konstigt och ... men, en senare fråga.

    Har utmattningssyndrom sen tidigare, det har varit starkt på bättringsvägen, men sista månaden blivit mycket värre igen o fortsatt sjukskrivning för det. Jag förstår att alltihopa hänger ihop men jag har ändå svårt att acceptera läget vissa dagar, som idag. Vill ju bara vara "frisk o vanlig", har så himla mycket att vara tacksam över men ibland behöver gråten och frustrationen få utrymme.

    Mod-o tålamodskramar till er alla. Tack för att ni funnits och finns här.

Svar på tråden Mola/Druvbörd