• SannaK

Mola/Druvbörd

(fd skräpmola)

Härligt att höra Lavinia!

Tuttan, det ser ju jättebra ut med dina värden, som de andra har sagt så blir uppföljningstiden 6 månader från skrapning om du har sjunkit till under 5 eller 2 (beroende på landsting) inom 8 v efter skrapning. Annars blir uppföljningstiden 1 år (men graviditetsförbudet verkar man kunna diskutera beroende på hur värdena har sett ut). Cellgifter får man bara om hcg inte sjunker eller börjar stiga.

Jag fick mens 4 v efter skrapning. Vet inte om min mola var partiell eller komplett eftersom den upptäcktes när vi var på semester i Mexico, har inte översatt analyssvaren och läkaren pratade nästan bara spanska. Läkaren såg direkt på ul att det var en mola, molor är mkt vanligare där än i Sverige så på sätt och vis hade jag tur att jag började blöda på semestern eftersom jag fick träffa en jätteduktig läkare som sett molor förut (trots vissa kommunikationssvårigheter).

Kram på er

• SannaK

Lavinia, liknande mensvärk och ökade flytningar kan man ha vid ägglossning! Flytningarna ska vara "trådigare" eller mer klistriga och genomskinliga än annars just runt ägglossning. Det är ett fertilitetstecken.

Polarlantis, visst låter det som att det kan vara en mola du haft som inte vill komma ut ordentligt. Det är frustrerande att sjukvården ska vara så förbaskat svår att resonera med. Jag har ibland fått känslan att jag blivit behandlad som mindre vetande, oförmögen att förstå ett resonemang om troliga orsaker. Förmodligen är det så att det kan vara mola men inte behöver vara det, då vill de inte säga något förrän de vet säkert. Jag hoppas du får ett snabbt svar på analysen och att du slipper mola. Om det är mola så har du en massa gamla och nya molor här att prata med, finns också massor av information om du läser bakåt i tråden.

Kram till er alla

• SannaK

Vad härligt att höra att det börjar närma sig slutet för er Lavinia och Vombat! Tänker på er ofta
    /fd skräpmola

• SannaK

Hej, fd skräpmola här Jag fick två missfall på raken efter min mola men tredje gången gillt, nu sitter jag här med en underbar liten pojke i famnen! Så ge inte upp, förstår att det känns tungt dock. Bemöttes med skepsis av gyn som menade att det inte var något fel (o de hade ju iof rätt men oj vad ledsen jag var), molanvar inget missfall enligt gyn men jag bokades ändå in för att påbörja utredni g efter missfall nr två, hann aldrig påbörja den...

Svar på tråden Mola/Druvbörd