Inlägg från: snorpan02 |Visa alla inlägg
  • snorpan02

Mola/Druvbörd

Hej

Här  är ännu en med partiell mola. 41 år gammal, gjorde IVF i februari och fick vad jag trodde ett missfall i början av mars. Då jag hade fått tillbaka 2 st embryon så ville de inte skrapa direkt utan avvakta för att inte ev göra en miss. Det kändes ju bra men sedan fortsatte eländet och jag fick skrapas i slutet av mars, då var mitt hcg 77000.
    Nu 4 veckor efter skrapningen så är mitt värde nere på 430. Fick förbud på 6 månader och med tanke på min ålder och att jag är beroende av IVF för att bli gravid så känns det tungt för tidpressen blir extrem. Har som tur var 2 barn sedan tidigare förhållande men vill gärna ha ett barn med min nya man som inte har några.

Nu till min fråga, hur länge har ni blött efter skrapningen? Jag har ju blödit vareviga dag sedan "missfallet" den 2/3 och nu 2 månader senare så håller jag fortfarande på. Min läkare på SöS sa att efter skrapningen kan det hålla på i 4-6 veckor och sedan ska mensen komma igång, men nu var jag så hoppfulli helgen då det praktiskt taget hade slutat för att sedan idag forsa igen. Någon med likande erfarenhet och tack snälla alla som delar med sig i tråden.

• snorpan02

Hej Tuttan80

Mitt värde var också 77000 vid skrapning
    Vecka 1 efter så var den nere på 3300, V.2 1240 och V.3 430, ska ta nytt prov i veckan o då hoppas
    jag på 0.

Så det verkar gå fort ner för dig med vilket är ett bra tecken.

• snorpan02

Hej Tuttan80
    Vet inte vad som kan vara fel i ditt fall men jag hade först vad jag trodde ett vanligt missfall i början av mars men då jag hade fått tillbaka 2 st embryon så trodde de att endast  det ena hade försvunnit och då blödde jag väldigt mkt men hade inte så mkt värk. Jag  trodde då att allt skulle gå bra. 2 veckor senare så började jag blöda kraftigt igen och hade då mer ont, fick komma till gyn på Sös som inte ville skrapa för de såg en ev fosterhinna =molan men 2 veckor senare så blödde jag fortfarande och hade fått prova Cyotek tabletter  för att få ut det sista. (Vidrigt) . Blev skrapad 30/3 och har sedan dess haft blödningar som nu denna vecka ökat igen. Jag fick besked 5 dagar efter min skrapning att det var partiell mola. Från Sös så har 2 st gyn ringt hem och frågat att allt är okej, vilket känns skönt men ändå. Det är som sagt var väldigt jobbigt att inte veta så be att få åka in och kolla med VUL, det ska jag göra med tanke på att blödningarna aldrig slutar.

Kram på er allihopa

• snorpan02

Hej
    Kasa jag måste få fråga dig några frågor för nu har jag suttit o läst bakåt i tråden igen
    och du tycks ha fått informationen om att man inte kan få mola vid IVF, jag själv fick
    2 st embryon tillbaka i februari i år  iVF och fick ändå partiell mola, vad har din läkare vid Huddinge sagt?
    Och så måste jag fråga om du bytte metod från långa till korta någon gång? Jag är ju nämligen 41 år och är väldigt stressad av den här molan som kom ivägen för vårt 3e försök. Visserligen har jag turen att ha 2 underbara barn men min sambo har inga egna.

Känner mig alldeles villrådig då alla läkare säger olika. En av läkaren på Sös sa att mensen kan man få tillbaka ganska snabbt efter skrapningen medan den andra som ringde mig sa att nej värdet måste ha gått ner nästan till nollför att den ska komma tillbaka. Vilken läkare har du gått till på SÖS?

Hursomhelst nu har det gått 7 veckor efter skrapningen och mitt värde är nere på 23 (Jippi eller?) och mina blödningar har äntligen upphört, 2,5 mån efter första "missfallet" och 7 v efter skrapning (Jippi) så nu är
    det bara att invänta mensen och därefter vänta på nästa IVF i höst, Sophiahemmt tar absolut inte emot mig förrän 6 månader har gått och inte en annan klinik jag pratat med heller pga molan. Nu blir det återbesök på måndag och då hoppas jag allt ser tipptopp ut.
    Trevlig helg och grattis till din graviditet
    Kram

• snorpan02

Hej Kasa
    Tack för att du tog dig tid att svara, har precis kommit från återbesöket på SöSoch det såg bra ut, frågade om det här med mola och ivf och det hon sa kunde ha hänt var nog alternativ 3 som du skrev dvs en spermie har dubblerat sig men jag säger som du det låter otroligt att det kan ske men hon sa att tyvär var det möjligt, dock inte speciellt vanligt. Jag har gjort långa metoderna båda gångerna, inget frysförsök. Kan väl hålla med om att kunskapen om mola inte är så specielt stor känns det som men de atr sig tid att försöka svara och de hör av sig vid varje blodprov vilket känns väldigt proffsigt.

Det här med blödningarna trodde hon berodde på att jag hade en väldigt förstorad livmoder vid skrapningen så iom att jag blödit sen den 2/3 tills förra veckan, var att det kanske har funnits rester kvar trots skrapningen.
    Nu såg hon bara att slemhinnan var välgigt tunn dvs ingen mens på g och hjon trodde inte jag hade fått ngn riktigt mens sen skrapningen.
    Hursomhelst nu är jag nere på 23 och det är bara att vänta till sep/oktober och hoppas att jag får göra den korta metoden och att allt går vägen då.

Kram

• snorpan02

Skorpsmulan, lugnande ord i denna stund är nog svårt att skriva men du får försöka se det positiva i det hela
    med att de kollar upp dig ordentligt och inte struntar i dig. Hoppas också att du hittar en riktigt bra gyn som kan hjälpa dig med en utredning om dina missfall.

Stor kram och lycka till

• snorpan02

Hej Tuttan + alla andra

Tuttan du och jag har nästan exakt samma värden på Hcg, men jag har partiell mola, jag är nere på 23  8 veckor efter skrapningen och jag blödde i 7 veckor efter skrapningen. Dessutom fick jag mjölkstockning veckan efter skrapningen.. mkt märkligt  men inget konstigt enl gyn. Min mens har inte kommit tillbaka och var inte på väg heller enligt gyn i måndags. Hon trodde den långa blödningstiden kunde bero på att rester från molan kom ut, har ett ärr från kejsarsnitt där hon trodde det kunde ha fastnat ngt därav att det tar lång tid med HCG värdet.

Tydligen var min livmoder väldigt förstorad när jag skrapades och den var inte ännu inte "normal" strl.  Kanske också påverkar det hela?

Konstigt nog så hoppas jag nu att mensen ska komma igång så att man kan planera för höstens ivf men först blir det Kreta på söndag och sedan flytta in i hus så tankarna och fokus blir flyttade från molan till ngt glädjefyllt.

Ha en trevlig helg.

• snorpan02

Här är en till med funderingar kring molan, var på återbesök den 23/5 och då sa min gyn att min mens absolut inte var på gång utifrån hur slemhinnan såg ut på VUL. Åkte glatt iväg till Kreta och fick efter 2 dgr kraftig blödning... som jag tolkar som min mens...eller?. Får svar på mitt blodprov imorgon, sist var det nere på 23 efter 7 veckor så nu hoppas jag på under 5.. De har ju gått 9 veckor sen skrapning. Sk ajag oroa mig om mitt värde inte har sjunkit under 0 på 56 dgr eller ej?
    Hade gärna åkt in o satt mig på akuten för att säkerställa att det är min mens som kom och ingenting annat som ligger kvar o spökar men nja jag uthärdar tills imorgon. (Ena dagen är man lugn o sansad o nästa så börjar man oroa sig och ingen läkare verkar säga samma som den andra)

Ha nu en härlig dag utan orostankar om molor och Hcg värden

• snorpan02

Godmorgon tjejer
    Nu är jag lugnad (igen) värdet hade sjunkit till 7, okej det har tagit 10 veckor men nu börjar det närma sig den magiska 5.. det är gränsen på SöS då du enbart behöver gå o lämna blodprov en gång/mån. Sen hoppas jag inte jag blir drabbad av något längre gravförbud pga att det tagit lite längre tid än 8 veckor.

Skorpsmulna, jag har det likadant med mina vänner, jag har berättat om mina jobbiga ivf er, missfall, mola men de säger bara nåt i stil med att Nästa gång lyckas ni osv o sen så frågar de inte hur man mår. Mötte en kompis häromdagen när jag lämnade blod som blev paff och frågade varför jag lämnade blod och då fick jag återigen förklara att jag har en MOLA , jag har lämnat blod vareviga vecka i 10 veckor...(och hade du varit min kompis så hade du kommit ihåg det...ville jag tillägga).

Men som de andra säger tur att detta forum finns och trist att alla sjukhus verkar gå på olika riktlinjer, men jag tror att allt under 5 är bra..

Kram och ha det så bra man kan i molatankar

Känns bra när det är tungt  "Det är aldrig för sent att ge upp "
     (Till såna som kört fast i dåliga banor/tankar."Om du inte kan se bakåt och inte framåt - då får du ta me tusan se opp!"

• snorpan02

Hej Polarlantis

Du kanske kan ringa o fråga din gyn om din livmoder är/var förstorad vid op, det var min trots partiell mola och jag hade efter op ont när jag skulle gå på toaletten, ansträngde mig extra, det tryckte på ett väldigt obehagligt sätt, 8 v efter op så var livmodern fortfararande lite större än normalt enl gyn men nu efter 12 v och 1 mens så verkar allt vara som vanligt. Ska förhoppningsvis vara under 2 imorgon när jag tar mitt hcg prov.

Men ring o kolla så att du inte har fått en infektion som ngn skrev, själv fick jag "bara" mjölkstockning" efter op.

Kram Emma

Svar på tråden Mola/Druvbörd