Mola/Druvbörd
Jag hoppar in här och berättar min historia efter att har läst allt här. Vill redan ni tacka för alla svar jag fått genom tråden samt att veta att man inte är ensam. Den 22 april åkte vi till rutin UL där dom upptäckte en mola. Fick göra lungröntgen som var "ren" och lämna massa blodprover. Läkaren sa att dom måste ha ett start värde på hcg n innan skrapningen görs så jag skulle få komma tillbaka torsdag den 24 april. Måste säga att världen vändes upp och ner på några sekunder. Å där hoppade även jag på denna karusell. Vi fick iaf världens underbaraste läkare och det känns underbart. På torsdag morgon var vi på plats och några timmar senare rullades jag in för operation. Hcgn 500.000 innan skrapningen. Allting gick bra å jag blödde inte alls mkt. Fick bli kvar på sjukan över natten för observation. På fredag 25 april fick jag åka hem efter att jag lämnat ett nytt blodprov. Läkaren sa att jag ska undvika att bli gravid nu och om jag har funderat på preventivmedel. Sa att jag vägrar P-piller och kommer att sköta det på ett annat sätt. Tycker att en vuxen människa kan ta ansvaret över sig själv å jag förstår allvaret med det hela. Han respekterar mina beslut och säger att jag kommer att få en kallelse för återbesök om fyra veckor där vi går igenom alla blodprover jag lämnat samt svar på vad förslags mola det var. På lördag ringer min läkare å meddelar att hcgn sjunkit till 100.000 och att det är ett bra tecken. Jag blir så glad och framförallt överraskad att han ringer mig en lördag. En vecka efter skrapningen börjar jag blöda lite. Ringer gynmottagningen och dom ber mig avvakta och återkomma om en vecka om jag inte slutat blöda. Ringer redan på tisdag 6 maj och får tid för undersökning dagen efter. Tyvärr inte hos min egna läkare. Träffar kvinnliga läkaren som verkar gå helt efter alla riktlinjer vad gäller mola å vill att jag ska börja äta P-piller.(den typen av läkare som jag läst här på FL) Förklarar för henne att jag har redan pratat om det med min läkare å tänker inte börja äta P-piller. Hon påpekar att jag får absolut inte bli gravid nu dom 6 första månaderna och jag säger att jag förstår och kan ta det ansvaret. Hon undersöker mig och tycker att allt ser bra ut. Jag lämnar nytt hcg prov å hon bokar återbesök tid till min egna läkare till den 19 maj. I torsdags fick jag veta att hcgn sjunkit till 13700 och nu ser jag fram emot återbesöket hos min läkare. Jag hoppas att hcgn fortsätter sjunka och går ner till normal nivå inom 8 veckor.