Mola/Druvbörd
I vecka 7 fick jag bruna flytningar, väldigt sparsamma. De verkade försvinna men kom sen tillbaka (märkte av dem enbart när jag torkade mig). Jag försökte boka ett privat VUL men kunde inte få tid förrän i vecka 11 och det Är runt tiden då KUB ändå erbjuds. När jag precis gått in i vecka 8 fick jag en blödning med rött blod samt lite kramp i magen och trodde att ?nu har missfallet satt igång?. Men blödningen avtog, fortsatte lite nästa dag och återgick sedan till brunt och väldigt lite. Jag hade sen brunt blod varje dag i ytterligare två veckor och under dessa veckor blev mina gravidsymptom mer intensiva. Jag började må konstant illa. Kräktes galla så fort magen var tom. Ville typ inte äta någonting. Var på inskrivning hos MVC, barnmorskan tyckte illamåendet och gravidtäppan var positiva tecken, jag hade högt blodtryck men vi avfärdade det för jag hade min ettåring med och han var lite grinig. Hon gjorde ett graviditetstest som var positivt och sa att man kan blöda utan att det är någon fara. I vecka 10 gjorde jag ett digitalt graviditetstest hemma som visade ?gravid vecka 1-2?. Det stämde ju inte och jag mådde så fruktansvärt illa att vi bestämde oss för att åka till gynakuten i Danderyd. När jag blev inskriven där föreslog sjuksköterskan afghan istället skulle boka ett privat ultraljud eftersom jag inte skulle prioriteras hos dem (hade inte rätt symtom för att besöka gynakuten). Jag förklarade att jag hade försökt med privat ultraljud. Hon skrev in mig men sa att jag skulle få vänta ?i timmar?. Efter 8 hemska timmar då 30 kvinnor kom efter mig men fick träffa en läkare före fick jag äntligen träffa en läkare som gjorde VUL. Hon sa att det inte var en normal graviditet och att hon misstänkte druvbörd. Hon sa att hon ville visa bilderna för en annan läkare för hon hade själv inte sett en vid en undersökning förut. Den andra läkaren höll med henne och jag skulle få en remiss för en akut skrapning. Jag fick vänta ytterligare några timmar för att lämna några blodprov (ett för att mäta hcg värdet som då var 818 000). Två dagar senare kom jag in som akut patient och fick vänta 7 timmar på att komma in i ett operationsrum där 8 sjukhuspersonal närvarade under min skrapning. Det var otroligt läskigt och jag låg och grät tills det lugnade jag fick insprutat i armen gjorde att jag somnade medans de tog ut tumören som blivit av graviditeten. Enligt min journal fick de ut allt och operationen var lyckad. De misstänker komplett mola, den mer aggressiva varianten. Nu en vecka senare har jag lämnat nytt blodprov som visade 8743 i hcg. Det har alltså sjunkit mycket men är långt ifrån normalvärdet < 5. Jag ska lämna blodprov varannan vecka de närmsta 6 månaderna och under tiden har vi graviditetsförbud. Jag har inte längre illamåendet men jag har fortfarande gravidtäppa och tycker att jag upplever en hunger på kvällarna som känns som ett gravidsymtom. Imorgon ska mina lungor röntgas för att se ifall det finns metastaser där. Hoppas inte. Är så rädd att jag kommer ha ännu mer otur och drabbas av cancer också.
Är det någon mer där ute som går igenom druvbörd/mola nu eller har varit drabbad nyligen?