Inlägg från: snorpan02 |Visa alla inlägg
  • snorpan02

Mola/Druvbörd

Hej
    Nu har jag äntligen börjat närma mig "nollan" på riktigt, hade 4 på provet denna vecka

1. Vad är nollvärde på ert sjukhus? PÅ SöS är det 2

2. Hur länge har man uppföljning/graviditetsförbud? Partiell mola 6 månader, efter 2 i värde så är det endast    blodprov varannan månad tills den 6 månaden eft OP. Du får även komma på återbesök för koll av OP efter 4 v. 

3. Från vilken punkt räknar de uppföljning; skrapningsdagen eller nollvärdedagen? 
        Skrapning såvida det inte går för långsamt enl min gyn är det från fall till fall. Jag har inte kommit ner på 2 trots att  det gått 12 v men hon låter mig börja i sep/okt med IVF.

Trevlig midsommar

Emma

• snorpan02

Godmorgon

Miami85 måste berätta att Cytotec får du innan en ev skrapning för att få ut det som ev sitter kvar inne i livmodern, ibland hjälper det med tablettern. (De används även vid aborter för att få ut fostret vid tidig abort).
    Jag fick tabletter då de såg rester kvar efter mitt missfall och trodde det kunde vara mola men i mitt fall så hjälpte tabletterna inte, gav bara en otroligt hemsk kramp i magen och livmodern som höll i sig i ett dygn trots värktabletter och inte kom det ut speciellt mycket. Innan skrapningen sen så fick jag samma tabletter igen för att livmodern skulle öppna sig innan operation. Det verkar dock som om ni har haft väldigt otur med beskedet efter op, på SöS ringde de efter 5 dgr och berättade att det var partiell mola, då hade de dessutom kollat Hcg samma dag som op för att hålla koll på värdet.

Polarlantis du borde åka akut till ngn gyn, inte ska du behöva gå och ha ont eller inte få resultatet av din op.

Lycka till nu och Miami85 kul att dina värden är nere på 0,1

Kram emma

• snorpan02

Godmorgon tjejer

Nu tar jag också sommarlov från tråden, gyn ringde precis och sa att värdet är under 2 och i september
    får vi göra ny ivf, jippi känns otroligt skönt tog bara 15 veckor att komma under 2 men den som väntar på
    något gott...

Trevlig sommar och lycka till nu alla andra som kämpar med molor och barnalstringsförsök.

Kram

• snorpan02

Hej

Lavinia jag var med om samma sak som du igår, sitter på mitt jobb o känner att något är på gång, reser mig upp och det börjar tokblöda, genom jeansen, springer på toa och det kommer ut en klump som är ca 10X3 cm .. blev helt chockad o förstår ingenting. Alldeles skakig så åker jag hem o försöker få tag i en barnmorska på Sös. Hon tror att det kan vara min mens men den fick jag för 11 dgr sedan också i form av en rejäl blödning som tog slut 2 dgr senare, sen har jag haft blodblandade flytningar tills igår.. Åkte in till gynakuten på Sös och fick sitta i 5 timmar o sedan gav jag upp för då var det 6 personer som blev prioriterade före mig, det visade sig att den gyn som fanns hade gått till en annan avdelning akut o blev kvar där i 2 tim..

Idag har jag gått o lämnat blod, vill kolla Hcg för säkerhets skull så att det inte är molan som kommit tillbaka, orkar inte åka in till gynakuten igen men vill så gärna  veta vad det är.

Någon därute som vet vad detta kan vara?

Kram Emma

• snorpan02

Godmorgon

Får väl tillägga att gårdagen blev en kopia av dagen innan, störtblöder exakt 24 tim efter första gången, på jobbet med lika mkt saker kommer ut,, sätter mig i bilen till Sös och hade sån tur att den snälla barmorskan från kvällen innan kände igen mig o säger att självklart ska du bli prioriterad idag, du satt ju och väntade i 5 timmar igår. Dessutom så kunde hon se provsvaret på Hcg som jag lämnat tidigt på morgonen och värdet var  2 fortfarande.. Jippi för då är det ingen mola alt graviditet tänkte jag. Fick träffa gyn som kunde konstatera att allt såg jättebra ut... hon kunde inte förstå varför jag hade störtblödit 2 dgr på raken utan trodde på hormonell obalans och stress. Så idag hoppas jag ingenting händer för då vet jag inte vad jag gör. Blev rekommenderad att äta extra järn o stressa av....lätt som en plätt
    Kram på er

• snorpan02

Hej igen

någon som varit med om såna här störtblödningar? Inatt igen hände det för 3e gången.. Då har det gått 36 tim sedan tidigare blödningar och jag har "slappnat" av och tänkt att det här blir bra och inte en droppe blod har kommit sen sist. Det är så märkligt då det inträffar när jag ligger still i sängen, känns så konstigt och varifrån kommer allt.
    Ska åka in till gynakuten för 3e gången denna vecka, att bara skylla på hormonrubbningar o stress känns inte längre aktuellt men jag får se om de kan hitta något.

Hur lång tid tog det för er andra at få en "normal" mens efter att era värden gått ner till normal nivå?

Trevlig helg

Emma

PS ursäkta all blodiga detaljer i inläggen ovan

• snorpan02

Hej allihopa
    japp här har allt blivit normalt igen, åkte in på gynakuten på fredagen och fick träffa en duktig gyn
    som inte heller hittade något fel, vilket är skönt men ändå ingen förklaring. Men hon sa att kroppen/
    hormoner har antagligen inte ställt in sig då det endast var 4-5 veckor sen mitt värde var nere på 2.
    (Jag trodde ju det var fler veckor än så men de läste i min journal..tänk att tiden går så sakta ibland)

Lavinia vet att det inte är någon tröst men jag önskar jag också var född -77, jag har iofsig 2 underbara barn
    men vill så gärna ha ett till med min nya. Men jag blir 42 om ett halvår och är lite lätt stressad över det men
    har iallfall bokat besöäk på ny ivf klinik i början av sept.. så jag hoppas på 3e gången gillt.

Njut av Kreta och vem vet det kanske blir något när ni är där och tar det lungt.

Vraket snart är det din tur också och självklart får man sörja ett förlorat barn trots att man redan har barn.

Kram på er

• snorpan02

Sista rapporten om mitt elände, kanske hjälper det någon annan i framtiden..

Efter sista besöket på gynakuten så blev allt "normalt"  igen o jag kunde andas ut.
    Men så förra helgen så fick jag vanlig mensvärk o lite blödningar, bara 1 vecka för tidigt så det var väl ok tänkte jag. I tisdags på jobbet så började jag störtblöda...så jobbigt, åkte hem o ringde gyn, fick en tid 2 dgr senare för jag lät väl helt desperat. Onsdagen gick ganska bra, det kommer nog inget mer tänkte jag men tji fick jag, hela kvällen fick jag springa fram o tillbaka på toa, likaså mitt i natten... In till SÖS o träffade en underbar gyn som tog sig tid att kolla allt, Hcg, HB, ultraljud + en UL expert kom in. Sen gick de ut för att prata lite o då så börjar jag störtblöda igen, panik när man ligger i en gynstol själv,

Resultatet, hormonrubbningar pga molan, måste äta östrogen/gulkroppshormon tabletter för att få ordning på mensen samt så fick jag tabletter som stoppar upp blödningarna. Sjävlklart så kan man ju inte bli med barn när man dels har hormonrubbningar eller äter dessa tabletter som är för kvinnor som går in i klimakteriet.

Jag är så j-la less på den här molan som bara ställt till med elände, gyn berömde mig för att jag lät så positiv men om jag som vanligt tänker  bra tankar dvs jag har underbara barn, jag fick inte cancer av molan, jag är frisk för övrigt så är det inte speciellt synd om mig.

Hoppas ni alla får en härlig helg och att vi snart ser någon här på tråden som kan rapportera fram ett plus på stickan eller nåt annat positivt.

• snorpan02

Grattis Lavinia, va härligt, njut av semestern och lycka till med bebisverkstan. Och hör gärna av dig
    och berätta hur det går.

Jodå jag har varit arg o ledsen men jag fungerar nog bäst när jag vänder det negativa till
    positiva tankar.. enda bakslaget nu är att jag ska trycka i mig hormoner mot klimakteribesvär
    vilket gör det helt omöjligt för mig att bli med barn.. men ev så räcker det med en månad annars
    blir det väl 2 eller 3...

Kram E

• snorpan02

Hej alla
    Grubbeltjejen, jag hade blödningar i 8 veckor efter min skrapning så det verkar vara väldigt olika,
    det enda man kan göra är att hålla ut alt ta cyklo-F för att stoppa blödningarna något. Men vi hoppas på det bästa
    och att dina värden går ner snabbt.

Själv är jag lite lycklig idag för jag träffade en mycket bra gyn igår, Gunnar Möllerström på Oxbackskliniken i Södertälje (litet tips). Jag hade bokat besök där inför vår 3e Ivf och tänkte att nu är det väl kört med tanke på mola, alla störtblödningar och hormontabletter men det var det inte, jag hade ägglossning på g så jag drar igång på söndag med spray och slipper alltså hormontabletterna, visserligen är ju ivf en enda massa hormoner men ändå jag blev så glad. Så går allt vägen så blir det sk äggplock och återinsättning redan v. 42. Samma vecka jag skulle ha fått bebis om inte molan kommit ivägen...lustigt sammanträffande

Så nu får jag helt enkelt börja läsa ivf trådar igen.... däremot vet jag att blir det plus på stickan så kommer jag gå och våndas och undra om det är en mola eller om det är på riktigt..

Vi höres
    Kram

• snorpan02

Hej Yelem
    Vad tråkigt för dig med mola men bra att du hittade hit. Min mage var väldigt svullen och hela kroppen kändes gravid ett bra tag efter min skrapning. Jag fick även mjölkstockning efter skrapningen som tack o lov gick över på en vecka. Mina blödningar höll i sig i 8 veckor efter skrapningen vilket var jobbigt.  Lungor och hjärta bör du nog rådfråga din läkare om, några av tjejerna här i forumet har gjort lungröntgen efter sin skrapning, jag behövde inte göra det. Ångesten över ett förlorat barn och ovissheten om vad en mola är kan nog  få de flesta människor ur balans, du kanske kan be att få prata med en psykolog/kurator?

Lycka till nu och fråga på, tror alla här inne ställer upp och svara på alla möjliga frågor.

Kram

• snorpan02

Godmorgon tjejer, stackars er nu får erat elände ta slut.

Vombat hoppas hoppas att du snart är friskförklarad för gott,
    Lavinia vad säger man? Hoppas det är en riktig bebis som börjat växa, kanske du kan ringa någon expert på molor, det finns väl en riktigt duktig läkare på Danderyd som Epelino nämnde vid namn?
    Grubbeltjejen krya på dig, vilken otur men tur att det hittade felet så snabbt.

Kram på er i höstregnet

PS Själv sprayar jag fullt med klimakteriehormoner varje dag, känns något bakvänt men men

• snorpan02

Godmorgon
    Grubbeltjejen, jag håller tummarna för dig och hoppas de nu kan få bort alla rester om det är molan som spökar, vad jobbigt att inte veta vad som är fel och gör ont.

Själv är jag mitt i Ivf processen, sprayar för att hamna i klimakteriet och nästa vecka sätter jag igång med sprutor för att få igång äggproduktionen, detta år har varit helt katastrofalt för min kropp, på tok för mycket hormoner...

Men om man ser målet framför sig.. så är det värt det

Lycka till nu alla som väntar på resultat

• snorpan02

Godmorgon

Skorpsmula hade tänkt svara på din fråga hur jag hanterade min mola men kom på att vad skriver man, ingen dag är den andre lik. Jag har turen att kunna ta mig upp "från botten" ganska snabbt men detta år har jag varit nere o vänt hur många ggr som helst, ifrågasatt allt, min relation, min kropp mm men så slår mig plötsligt tanken att vilken tur jag ändå har som har 2 friska barn, en underbar sambo, jag fick inte cancer av min mola osv osv.. låter väldigt klämcheckt (hmm hur stavar man till det?) och då brukar de värsta "tycks-synd-om-mig-själv tankarna försvinna. Sen önskar jag att jag tagit mig tid och råd att gå till en psykolog men det blev inte så och jag har haft turen att ha några av mina vänner som verkligen velat förstå vad en mola är och hur man mår medan de flesta av mina vänner uttryckt sig som dina att det är bara att gå vidare. Men de vännerna som tycker yta är viktigare än hur du mår de kan man lägga åt sidan ett tag och umgås med vid andra tillfällen då man är på topp.

Tycker Lavinas svar är strålande bra på hur man kan hantera saker och ting.

Hoppas du mår bättre då och då och har du haft en psykolog tidigare ring igen, jag själv har insett att min partner inte alls förstår allt jag försöker få fram och då blir jag bara frustrerad.

Kram på er alla

• snorpan02

Godmorgon allihopa

Yelem vad skönt med nollvärde, grattis. Det där med p-piller frågade jag om och enligt min gyn så sa hon att under tiden du har Hcg i kroppen så blir du inte gravid vilket gör att du inte behöver preventivmedel så jag har inte en aning, vi använde kondom och fuskade några gånger.

Satt och tänkte på den där molan igår, om en vecka skulle jag ha fött barn enligt uträkningen då jag tog mitt gravtest i februari, nu idag får jag tillbaka 2 st ägg igen och de 2 följande veckorna kommer vara en pärs.. tänk om det blir ett plus igen det känns nästan läskigare än ett minus för tänk om det dyker upp en mola igen?

Men eftersom jag är jag så tänker jag så en kort stund för att sedan tänka att nu är det min tur att få känna en bebis i magen, njuta av alla hormoner istället för som nu tycka de är pest o pina.

Så tjejer jag vet att ni kämpar med nollvärde+  andra saker och jag har turen efter 5 veckors sprayande o sprutande få tillbaka 2 st förhoppningsvis guldägg men håll gärna tummarna en liten stund.

Kram

• snorpan02

Godmorgon tjejer

Jag har ju varit gravid på egen hand för 11 + 10 år . Min första graviditet var lugn,hade tagit hjälp av en fertilitetsklinik redan då men de hittade inget fel och efter ett missfall så blev jag efter 1,5 år gravid, småblödde  i flera veckor. 2a graviditeten bara dök upp, började stortjuta när jag kollade på cityakuten o andra "känsliga" såpor på tv... och visste direkt att jag var med barn, svimmade på tåget, hade lågt blodsocker och sen så v.12 så störtblödde jag men det gick vägen ändå... ut kom en tjej som skrek i 3 månader (kolik).. o hon gör sig fortfarande hörd haha..

Lavinia jag håller tummarna för ett plus på stickan och en bebis i magen, själv sitter jag som på nålar, denna väntan på att få ta ett test är olidlig.. nästa fredag är det dags då vet jag sen så blir det tidigt UL för mig med.

Ha en trevlig helg

E

• snorpan02

Hejdå alla molatjejer

Nu hoppar jag ur tråden (men kommer självklart läsa här då och då).

Min 3e ivf ser ut att gå åt skogen efter negativt test imorse, har egentligen testdag imorgon
    och tänkte imorse att jag kan ju gå och lämna Hcg prov men av någon anledning så
    skulle det kännas jobbigt om jag fick ett perfekt molasvar dvs nere på 2.. så nää.

Till er andra som fortfarande kämpar på med Hcg och oro, håll ut det blir bra så småningom,
    det tar tid och energi, man känner sig ledsen men samtidigt glad att det kanske går åt rätt håll
    en j-kla bergodalbana men färden tar slut och då är det bara att börja om på nytt.

Kram

• snorpan02

Hej grubbeltjej

Såg din fråga och kan bara svara för hur det var för mig, jag fick missfall 2/3 och och skrapades den 30/3 efter det så blödde jag ca 7 veckor + de veckorna mellan missfall till skrapning så ca 10 v på raken, sen kom mensen igång efter ytterligare 1 månad igen för att hålla på att strula, långdragen... I slutet av augusti/sep fick jag  störtblödningar med stora klumpar som kom ut om och om igen. Förklaringen till detta enl 3-4 gyn jag träffade var hormonella rubbningar efter molan och kanske lite stress. Fick till slut blodstoppande tabletter, typ Cyklo-F men mer effektiva samt östrogen tabletter för att hamna i klimakteriet = inga blödningar alls.

Hör med din gyn vad det kan vara, det är jobbigt att gå och blöda varenda dag och ta några extra järntabletter.

Kram

• snorpan02

Hej Partiell Mola

Jag fick min mola (partiell) konstaterad i slutet av mars i år och först den 4/7 innan värdet var
    nere på 2 som är godkänt på Sös. Kanske är det din mens som är på gång om du inte fått den,
    kanske har du järnbrist, ring din gyn om du är osäker. Jag gick på Sös och där ringde de upp efter
    varje prov, visserligen kunde de inte allt om molor men de försökte.

Krya på dig och stå på dig och "kräv" svar

Kram E

PS Tror de flesta som haft mola läser här då och då trotsa att man har blivit friskförklarad så fortsätt
    ställ frågor

• snorpan02

Hej Maddy
    Vilken jobbig upplevelse, hoppas nu att det inte är en mola de hittat, de tar ut den genom skrapning
    och tar sedan prov på den. Jag var sövd och kände ingenting, det är väl efter man är lite groggy men
    efter att molan försvunnit så börjar kroppen återställa sig dvs de gravsymptom man haft försvinner.

För vissa tar det kort tid och i mitt fall tog det 15 veckor för mitt Hcg att komma ner till 2 och jag hade dessvärre blödningar i 8 veckor på raken men som sagt var det varierar. Som tur var så finns det massa härliga tjejer inne på det här forumet som kan bidra med sina upplevelser så fråga på.

Vombat- grattis och lycka till, spännande med bebis i magen, Wass grattis till din bebis, hoppas allt går bra
    med sömn o mat.

Lavinia, hoppas du snart får hjälp och ev komma igång med ivf. Jag önskar jag var endast 35 idag, fyllde 42 häromdagen och håller på med min 4e ivf, visserligen har jag turen att ha 2 barn men vill så gärna att min man ska få bli pappa så vi kämpar på ett tag till. Hör av dig om du behöver fråga om ivf och jag håller tummarna för dig.

Kram

Svar på tråden Mola/Druvbörd