• Pia87

Mola/Druvbörd

Min läkare ringde idag! Ska på skiktröntgen på fredag å nästa vecka åker jag till Umeå för undersökning samt påbörjas en behandling. Trist att det inte gick utan cellgifter.

Emme8703 jag skulle gärna vela få kontakt med dig via e-post.

• Pia87

Hej malah och välkommen! Tråkigt att du är en av oss, men tillsammans kan vi peppa varandra.

Helt otroligt vilken historia du har. Du måste vara otroligt stark person idag. Och grattis till flickan.

Jag är mitt i komplett mola träsket och ska imorgon på skiktröntgen och nästa vecka börjar jag behandlingen.

Jag känner också att om du vill veta någonting så får du vara aktiv själv.

När jag första gången blev gravid år 2009 så var det inte planerat och jag gjorde en abort. Jag är rh negativ men fick aldrig någon spruta efter aborten. Vaccinet ska göra så att min kropp inte bildar antikroppar mot mina kommande graviditeter.

Träffade min nuvarande sambo och ganska tidigt bestämde vi att vi skulle skaffa barn. Fick två missfall (tidiga) v.9 och v.6

Och tredje gången fick vi en son. Juni 2012 han var blodgrupp negativ.

Efteråt har jag tänkt att kan mina missfall ha kommit för att fostren varit positiva? Och min kropp har stött ut dem?

Nu efter skrapning av mola fick jag vaccinet så det känns skönt.

Nu blir det en lång väntan för oss innan syskonförsöket blir aktuellt men era historier ger mig hopp.

Jag är lite rädd att molan sen ska komma tillbaka när jag blir gravid nästa gång.

• Pia87
    HiSaferid skrev 2014-06-13 16:45:42 följande:
    Läkarna på US har haft ständig dialog med Charing Cross sedan start, dels eftersom hCG låg så skyhögt från början, och dels för att det klättrade "rekordfort" efter skrapningen (enligt ansvarig överläkare).

Det är Charing Cross som lagt upp hela min cellgiftbehandling och det var de som ville byta sedan jag nått platån. Mina "nya" cellgifter är betydligt starkare än de första.

Om jag förstått det hela rätt så är det också CC som föreslog operation om inget händer. Jo, hade jag varit äldre och, så att säga, fått mina barn, då hade de nog opererat direkt. 

Denna vecka (tar prover varje vecka) hade hCG stigit lite t.o.m... Känns sådär, milt uttryckt.

Jag hoppas att dom hittar cytostatika som hjälper! Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns... Men jag håller tummarna för dig! Och tänker på dig!

Stryke kramar!

Jag är under behandling jag också!

Metotrexat tror jag medicinen heter, har precis fått min andra omgång sprutor.

Orolig förstås över att inte mina värden ska gå ner som dom ska.
  • Pia87

Min kompletta mola upptäcktes i v.18 i samband med rutinultraljud på ett mindre sjukhus (inte universitetssjukhus)

Då var mitt hcg 500.000

Fick göra lugnröntgen samma dag å den var (ua)

CHOCK var bara förnamnet, vi skulle ju ha barn och nu är jag sjuk.

Skrapningen gjordes två dagar senare å det gick bra. Överläkaren på sjukhuset som gjorde operationen och han hade varit med om Mola tidigare och hade erfarenhet. Jag kände mig trygg!

Två dagar senare hade hcg värdet sjunkit till 100.000 å läkaren var nöjd.

Sen sprang jag fram å tillbaka på kontroller på grund av blödningar. Hcg fortasatte att sjunka och som lägst var jag på 15.700

Sen var jag på efterkontroll hos läkaren som gjorde operationen. Han såg att det var någonting i livmodern som börjat växa igen. Nytt hcg togs och värdet hade stigit. 34.000

Två dagar senare fick jag göra skiktröntgen för att utesluta metastaser. Bilderna såg bra ut och inga metastaser hittades.

Hcg nu 44.000

4 dagar senare åkte jag till Norrlands universitetssjukhus i Umeå för att påbörja min behandling.

Hcg då 55.000

Börjar en "mildare" behandling. Sprutor intramuskulärt. Vare behandling varar 8 dagar sen en vecka ledigt.

När jag började behandlingen fick jag en kraftig blödning tvp dagar senare. (Tror molan släppte då)

Var typ det värsta jag varit med om, trodde jag skulle svimma. Fick gå från patienthotellet till sjukhuset å övernatta där.

Efter första behandlings omgången hade hcg sjunkit till 4.700

Andra omgången 549

Och nu har jag börjat min tredje. Läkarna säger att värdet kommer inte att gå ner lika fort mot slutet så vi får se hur många omgångar jag har kvar.

Det verkar som att mola som kräver cellgifter är ovanligt då i självaste Umeå behandlar dom 1 patient 1-2år

• Pia87

Hur går det för er nettaan och HiSaferid?

Själv åker jag till Umeå igen. För en ny behandlings omgång. Nervös för provresultatet igen... :/

• Pia87
    HiSaferid skrev 2014-07-08 12:24:24 följande:

Hej!

Mina värden sjönk äntligen förra veckan, dock för tidigt att ropa hej (men jag hoppas förstås ändå!). Förra veckan strax under 20, lägst hittills.

Hade dock en febertopp, 38,2 grader på morgonen i lördags, och med tanke på förra gången (då blev det 10 dagar på sjukhuset pga knepig lunginflammation) la de in mig. Sitter nu på sjukhuset och har urtråkigt, har mått bra sen lördag men de vill inte släppa mig riktigt än. Kul när det äntligen blev sol och fint väder med...

Så sammanfattningsvis: Lite positivt äntligen, och kommer jag bara från sjukhuset känns det som om vi har fått lite ljusning!

Hur går det för er andra?  

Jag håller tummarna för dig att allting ska gå bra. Själv sitter jag i väntrummet å väntar på att få träffa läkaren.

Nervös som vanligt över provresultatet. Hoppas att hcgt sjunkit. Å att nästa behandlings omgång kan börjas.

Hoppas hoppas hoppas.... Jag återkommer!
  • Pia87

Hcg 61 nu. Vilken lättnad måste jag säga!!! Man börjar förhoppningsvis äntligen se slutet på det här.

• Pia87

Alltså jag ska inte få någon ny behandling utan. Fortsätter med metotrexat. Schemat är en vecka behandling å en vecka "ledigt"

Före varje behandling kollar min läkare igenom provsvaren och om allt år ok så är det okej att köra igång en ny kur cellgifter.

Jag får min behandling här i Umeå. 50mil hemifrån :( . Men dom vill ha uppföljning här...

Jag håller tummarna för dig nettan att dina värden går ner och att du slipper behandlas med cellgifter.

Svar på tråden Mola/Druvbörd