Inlägg från: Skorpsmula |Visa alla inlägg
  • Skorpsmula

Mola/Druvbörd

Polarlantis skrev 2011-06-16 15:55:13 följande:

Så underbart att det sjunker som det ska! HURRA! Nu ska det väl snart vara i botten hoppas jag! Håller tummen!!

Op gick bra...lite förvirring på uppvaket kan man lugnt säga, det var stressigt för dom och kl 18 skulle dom stänga och ojojoj...och där låg jag och undrade hur man skulle bete sig!?! Tillslut fick jag lite vatten och så och en macka och så fick jag gå hem. Blöder INGENTING efter detta...inte ens det kan kroppen klara av att göra så jag vet att den är normal, himla speciallekamen, MORR! MEn klart, det är ju skönt...men är infektionsrisken borta då? Eller? Har lite ont, lite mer idag än igår men jaja, det blir säkert bra...hmm...

PSyket är dock helt i bott, orkar ingenting alls och träffa folk går helt bort, ush! Har tagit hem jobbet så jag slipper åka dit på ett tag, har ändå inga möten så det spelar ingen roll...men ska orka jobba också...pust! Sambon har ont i ett ben och fick ursämst hjä'lp på sjukhuset idag så han deppar också...partyfamiljen det här! NOT!

Nu återstår bara att vänta på provsvaren och se vad det är som växt i min mage...hmm...tar ingenting för givet förens jag vet!

Lavinia: Hur har det gått??!!

Gott att allt gick bra! Tänkte bara säga att för mig så drog blödandet igång riktigt först ett par dagar efter op, så flippa inte ur om det börjar lite senare.. Det behöver inte vara ett dåligt tecken eller farligt!

Kram
  • Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-20 07:57:19 följande:

Lavinia: OJ vilken grej! Som jag säger, för att vara sjuk måste man vara frisk för att orka just det du nu gör, att argumentera och få sjukvården att LYSSNA...för det är dom ganska så dåliga på måste jag säga, men ibland finns det guldkorn med människor som faksiskt gör det samt säger när dom inte vet! HURRA för dig att du orkar stå på dig och får damen i fråga att ta reda på rätt svar istället för att gissa!!! Det är ju inte att vänta i sig som är det jobbiga, utan att det inte baseras på ngt vettigt resonemang liksom...eller det är vad jag tänker iaf! Hoppas cystor och "det lilla" försvinner nu bara! Som jag håller tummarna för dig nu, att tiden ska gå foooort!!!

EGO: Ja här händer det ingenting alls...ska ringa idag och fråga om jag får lov att komma på hcgkontroll..ingen som sagt ngt om det heller..SUCK! Fast om hemmatestet är neg så måste jag ju inte komma..hmmm..men visst, hemmatester är alldeles för kännsliga också, visar väl från 25 har jag för mig...Är inte öertygad om att nivåerna sjunker men det kan vara inbillning...hmm...Så ingen blödning alls på 6 dagar förutom typ en femkrona samma dag som skrapningen...trallallaaa.... Så nu skruntade jag i sexfgörbudet iaf och myste lite igår...Ont gör det frotfarande till och från men inte alltför illa, men det får gärna sluta snart...

Vill bara ha mitt provresultat nu ju!!! Att vänta ¨på provsvar är heller inte så kul märker jag...och det har bara gått en vecka! PUST! FAN vad livet ska vara jobbigt ibland!

Hej! Hinner bara svara lite kort. Jag fick komma på läkarbesök 3,5 v efter op, tog även första hcg då. Läkaren kände då noga på magen och kontrollerade att den dragit ihop sig och att den inte var förstorad. Kollade även med vul. Normalt brukar man få komma på återbesök  14 dagar efter op här. Hcg-0 = 2 här, har jag fått veta också.

Har du jätteont (och feber!) borde du absolut åka in och kolla så att du inte har fått infektion. Det kan bli allvarligt och påverka möjligheterna att bli gravid i framtiden.
  • Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-21 07:44:29 följande:

Inget återbesök inplanerat för mig, verkar inte som om mitt sjukhus sysslar med sådant! Sambon hade inte heller återbesök trots att dom tog ut en 40cm lång märgspik på honom... Har inte så ont eller feber, bara irriterande. Hade trott att det kanske skulle sluta göra ont nu liksom, när allt är ute, men icke. Testar vidare hemma med gravtest och nu har iaf testet blivit svagare, alltid något! Ska testa nästa vecka igen och kanske det då är neg om jag har lite tur...har jag fortfarande ont då så tänker jag be om en koll så det inte är ngt nytt som byggs upp där inne!

Känns verkligen som ingenmansland just nu...väntar på neg gravtest och alltså inte på ÄL för det händer nog inte än...och inte vet jag om kroppen kommer igång eller om den ens är bra...och väntar på provsvar så jag evt eg inte om jag vågar försöka bli gravid nu heller...åååhhh...är så LESS på ALLT!

Nej, nej. När allt är ute ska man ändå straffas med magont. Naturens onda lag. Eller Murphys lag om alltings jävlighet kanske. Själv tycker jag att det var orättvist att få säckig mage, trots att man inte fick något för det. Men den börjar arta sig nu igen efter två veckors hård-GI. Vad tusan är en märgspik? Låter inget trevligt alls!
  • Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-22 09:44:50 följande:
    Ja magen kan man verkligen bli galen på! Kan man inte få gå ner sina kilon som plåster på såren i alla fall? Motionerar som en galning nu och äter bra för att komma tillbaka...händer ingenting, MORR! Gott att det verkar göra susen med GI för dig! naturens onda lag...i kombi med att en olycka kommer sällan ensam...SUCK!

Märgspiken har suttit i hela lårbenet, man sätter det om det är kompipcerade benbrott, för att stödja benet innifrån. Att ta ut den var inte ngt speciellt men han har fått en massa broskbildning där skruvarna i knät satt, som höll fast spiken, och dessutom fått miniskproblem...men det kan man vänta 23 v på att få en röntgen på trots att han knappt kan gå nu! Jösses, ibland får man verkligen spader på sjukvården!
    På uppvaket direkt efter op så kände jag på min mage och då var den hyfsat platt, ungefär som vanligt. Men efter ett par dagar svullnade den upp så att jag såg ut att vara gravid i 6-7 månaden. Ville inte ens gå ut! Var förbannad på min kropp och ville ju inte se gravid ut, för det var ju inget kvar där inne.

Sen har densakta men säkert minskat, men inte helt. Har gått upp tre kilo eller nåt sista grav, men hela kroppen har känts så förslappad. GI gjorde verkligen susen! Har kört Ola Lauritzsons recept ur "Gå ner i vikt med GI-metoden". Rekommenderas!
  • Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-24 12:42:22 följande:
    hejsan, 

Karolinska sjukhuset (Stockholm universitetssjukhus) är direktiven:

1) tror det är under fem (noll). 

2)Partiell: fick hem brev på posten fem veckor efter skrapningen. Efter två veckor efter skrapningen gynundersökning samt blodprov, då visste jag inte svaret ännu. Gå och ta blodprov i 7 månader framåt   om man räknar från skrapdagen. De tre första månaderna varannan torsdag och sedan tappas ner till blodprov en gg i månaden fram till friskförklaringen hävs!! Jag kommer att ta totalt 9 sprutor från feb-aug månad. 

Komplett: tror jag det är ett år efter skrapningen, fast det är jag inte säker på då jag inte hade den sorten mola. 

3) som många skriver använder sjukhusen olika. På karolinska efter skrapdagen och helsingborgslassarett använder från nollvärde....om man tittar mer utomlands så använder sig England av att räkna från nollvärdet....Det verkar väldigt olika. För att vara på säkra sidan kan man ju räkna från nollvärdet (de som vill bli gravida vill säga). 

glad midsommar, ska ut o plocka lite blommor nu:) 
    Vad är det för sprutor du får?

Trevlig midsommar! Och kram
  • Skorpsmula

Håller också med om att nationella riktlinjer efterlyses! Känns som att ingen riktigt vet nåt om nåt. Fick höra av en gynöverläkare att bara för att man har fått diagnosen mola så behöver det inte vara det. Tydligen kan det vara lätt att se fel ifall provet har legat på labbet i några dagar innan det undersöks, för då bildas strukturer som i mikroskop liknar mola. Om hcg sjunker snabbt och stabilt efter op så är det troligt att det inte har varit mola, tydligen.

Så jag kanske har gått och varit orolig i två månader för ingenting då? Men extrema graviditetssymptom talar ändå för mola, säger mitt logiska sinne. Tänk om man någon gång kunde få klara besked som man kan lita på!

På NÄL (Norra Älvsborgs Lasarett) gäller:

1. Nollvärde: 2

2. Partiell mola; 6 månaders graviditetsförbud om hcg sjunker som det ska, annars 12 månader eller längre. Hcg-blodprov varannan vecka tills två har visat negativt på raken, efter det en gång i månaden tills förbudstiden är slut, därefter vet jag inte.

3. Uppföljning räknas från skrapningsdagen vid partiell mola.

Kan tillägga att jag inte har fått någon skriftlig information om något, utan bara muntlig. Någon form av informationsblad hade varit att önska, så man kunde läst hemma i lugn och ro när chocken lagt sig!

Trevlig midsommar till er alla!

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-25 15:47:27 följande:
    skorpsmula: sprutor för att mäta hcg värdet.. lämna blod. gör inte du det? det kanske heter ngt annat....

polarlantis: första månaderna är evigheter (känns som år)...men som jag tidigare nämnt så går de sista månaderna jättesnabbt. Tänk att du har dessa snabba månader framför dig, positiv tänk. ett tips är att hitta på ngt att se framemot och inte fastna i tankar..utan unna dig kläder (milstolpe)..jag har låtit mig handla kläder för 1000 kr för varje spruta jag tar tex...sen brukar jag o kille tippa om vad jag har för blodvärde..vilket gör det hela mer avslappnat....kanske dumt..men det gör mig lite lättare mentalt iaf...
    sen tror jag på att fokusera på dig, vänner osv...gör allt som gör dig glad, lycka....god mat tex...unna dig lite mer dessa månader...med bullar osv!!! 

stor kraaaam

Ok. Missförstod bara. Jag tänker på spruta som något man får, inte att man ger. Undrade vad det var för magisk läkande spruta du får som inte jag får...

Fick en "glad" överraskning i förmiddags när spiralen följde med en ob ut. F-n i h--e. Ännu mer smärta att vänta! Kan man inte få bli sövd när dom lirkar dit en ny?

Kram!
  • Skorpsmula
    Tuttan80 skrev 2011-06-27 11:11:01 följande:
    Så ja då har ja varit o lämnat blod...!
    Nu e det bara att vänta på svaret=( Det e nog det jobbigaste att vänta...!!
    O ja ska jobba så svaret kommer när ja e på jobb med massa sem vik så det e ingen
    som vet något om dettta utav sem vik..! men hoppas på att det förtsätter att sjunka=)

Kram Sålänge hör av mig när ja vet svaret
    Gott! Håller tummarna, och för dig med Miam! Ska ta på onsdag på vc. Haha, inte wc alltså. Men mitt sjukhus är som ett stort wc. Är så trött på skiten att jag aldrig vill sätta min fot där igen! Slöheten, oempatin och inkompetensen vet inga gränser. Suck. Nu ska jag ta en kopp kaffe på balkongen och lugna ner mig.

Kram!
  • Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-27 17:26:49 följande:
    skorpsmula: åh vad gott med kaffe.Det lät så mysigt med kaffe på balkongen..somrigt! Jag är beroende av kaffe:)...När jag var gravid då kunde jag inte veta av kaffe...så dessa 6 månader blir det mkt kaffe för mig:=)...

Lycka till på onsdag du med!! håller tummarna. Det händer ngt varje dag för oss här inne:)..spännande!! Jag borde få reda på mitt blodvärde på fredag.Skriver då igen på wallen.

min bebis (mola) var beräknad den 5 juli, usch kan inte låta blli att tänka på det....tänk vad livet ger en olika vägar..om en spermie bara hade simmat in då kanske jag hade suttit här med en bebis nu!  Ibland är livet konstigt!

hej så länge!

var rädda om er 
    Åh, vad jobbigt. Förstår hur du känner... Mitt första bf var i februari 2011, så det har jag "kommit över", men tiden för beskedet om ma + mf när det överraskande nog skötte sig självt närmar sig och det kryper i kroppen. Som att kroppen minns medan knoppen försöker glömma...

Du får komma förbi och fika! Har två sköna sittkuddar och en stor kaffekanna!
  • Skorpsmula
    Tuttan80 skrev 2011-06-27 21:46:27 följande:
    Fick svaret på blodprovet i em o det e under ett nu=)=) Joohhoo
    Härligt! Grattis!!!!
  • Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-28 13:40:40 följande:
    porlarlantis:
    Har du kontaktat sjukhuset angående smärtan efter skrapningen? För det finns kriterier som min gynläkare sa då man ska kontakta sjukhuset snabbt efter skrapningen...infektion i livmodern tex...
    Verkar inte normalt att man ska ha ont efter skrapningen, du borde höra med sjukhuset..om de inte hjälper dig kanske du kan höra med ett annat sjukhus? Kan förstå att du är orolig för detta. Om jag var dig då skulle jag kontakta sjukhuset igen. 

vad är det för provsvar du väntar på? (hcg?).  Väntar på spänning på vilka värden jag har nu...ska ringa på fredag och fråga. jag tog också ett graviditetstest när jag inväntade svaret....hur länge ska du ta blodprov? och vad ligger värdet på nu? 

skorpsmula: Nu blir det kaffe på balkongen :)

kram

Polarlantis: Instämmer med Miam84 - ring och kolla!

Sådär, sprillans ny spiral och har tagit hcg-prov samtidigt. And now we play the waiting game... (Har någon sett det där avsnittet av Family Guy när Peter förvandlar sig till en tampong och kryper in i en snygg tjejs väska och säger just så? Hahaha. Sjukt kul..)

Gott med kaffe! Kommer förbi sen då.
  • Skorpsmula

Sorry. Miam85 ska det ju vara. Koko. Skyller på värmen.

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-06-28 17:40:41 följande:
    polarlantis: hej igen, måste fråga vad menas med haka upp sig? förstod inte riktigt meningen...handlar det där om att molan kan triggas igång igen? vet du om molan försvinner efter dessa 6 månader eller är det risk att den finns kvar??Vet du när du får ditt svar?? det är så oerhört jobbigt att vänta på svaren av molan...men det är skönt att veta. Själv har det hjälpt mig i min bearbetning att veta att det var mola som orsakade missfallet..tror jag hade tyckt et var jobbigare om jag inte fick reda på orsaken...fast sen får man ju panik känslor att det har med cancer att göra osv..det blir skönt för dig när du vet och kan blicka framåt...för man kan ju inte riktigt bearbeta innan man vet svaret-ovisheten...sen går månaderna snabbare för dig..tycker dessa senaste tre månader gått snabbast..sprungit...

skorpsmula: har du läst om det är bra att äta p piller när man tar sprutorna?? för att hcg går neråt snabbare? hehe 85:a är jag:).Du också?

trevlig kväll!  
    Hej!

Du ställde ju inte frågan till mig, men... Molan kan fortsätta växa om man har otur. Det är därför man testar hcg. Sjunker det så växer inget. Jag har fått veta att efter två noll-test på raken så är man friskförklarad. Då bör inget växa till sig. Efterföljande förbudstid är nog mest för säkerhet, för att allt verkligen ska "dö ut". Blir man gravid tätt inpå får man ju nya hormoner och kan det kanske få för sig att börja växa igen, om det finns minsta gnutta mola kvar.

Har hört tvärt om, att man ska undvika p-piller innan man har fått 0, för att hormonerna eventuellt kan påverka så att det växer. Men det verkar råda delade meningar om detta.

Haha, nej jag är lite äldre. Strax över trettio. Men brukar få visa leg på bolaget *stolt*

Trevlig kväll!
  • Skorpsmula

Hej!

Tänkte bara säga lycka till till alla här inne. Har tappat sugen helt för forum och barnalstringsförsök, så jag kommer att lämna fl ett tag för att få ro att tänka på annat, om det nu går. 

Många kramar!

Svar på tråden Mola/Druvbörd