• VonDrufva

Sommarlov.....

Hej på er!

Jag är varannanveckasmamma sedan ett halvår ungefär och nu börjar jag '
    oroa mig lite inför sommarlovet....Hur gör ni andra? Och vad?
    Jag har direkt inga vänner och så men skulle vilja vara någonstans där det finns andra barn till min tjej.
    Hur delar ni upp veckorna? De är lite svårt att ha varannan vecka då kanske?

• Svar på tråden Sommarlov.....
  • Mirakel händer

Vi har gjort som så att sonen har basplaceringen hos mig och min man på sommaren. Det är för det lättare för oss att vara hemma med honom. Sonens pappar bara 4 veckor semester.

Men så har vi inte alltid haft det. Tidigare år hade vi 14 dagar istället för en vecka.

Nu är sonen 15 år, men pga hans handikapp och funktionshinder så behöver ändå en vuxen som stöd i vardagen. Iår vill han vara här hos mig och min man pga att han ska få ett syskon i sommar.

♥Kim 950313♥ ♥Lillasyster BF 100709♥
  • FrökenKanSjälv

Mina barn är hos sin pappa varannan helg, men på sommaren ändrar vi lite i schemat. Barnen är med sin pappa i två veckor på semester och så hoppar de över någon helg här och var hos honom beroende på resa med mig, eller läger, eller liknande. Vi brukar sätta oss ner i april/maj och gå igenom kalendern så att vi har koll på tillvaron. Första sommaren var det en helg när båda trodde att barnen skulle vara hos den andra så det slutade med att farmor fick rycka in som barnvakt.

Ett tips är att ha 2-veckors-perioder under semestern så att man hinner åka bort, om man tex hyr stuga så brukar det vara lördag-lördag vilket blir svårt om man byter på måndagar.

Men framför allt, sätt er ner tillsammans och prata om hur ni vill att sommaren ska se ut.

• SusanneG
    FrökenKanSjälv skrev 2010-03-27 22:54:35 följande:
    Mina barn är hos sin pappa varannan helg, men på sommaren ändrar vi lite i schemat. Barnen är med sin pappa i två veckor på semester och så hoppar de över någon helg här och var hos honom beroende på resa med mig, eller läger, eller liknande. Vi brukar sätta oss ner i april/maj och gå igenom kalendern så att vi har koll på tillvaron. Första sommaren var det en helg när båda trodde att barnen skulle vara hos den andra så det slutade med att farmor fick rycka in som barnvakt.Ett tips är att ha 2-veckors-perioder under semestern så att man hinner åka bort, om man tex hyr stuga så brukar det vara lördag-lördag vilket blir svårt om man byter på måndagar.Men framför allt, sätt er ner tillsammans och prata om hur ni vill att sommaren ska se ut.
    2-veckors perioder kan vara väldigt lång tid beroende på hur gamla barnen är. Jag skulle t.ex. aldrig gå med på 2-veckors med mina barn, eller sonen då som är hos pappa varannan helg, eftersom han är 5 år bara. Tycker nog att det är lite väl lång tid för honom. Dottern är bara 10 mån och har henne på heltid.
    Min son skulle nog tycka det skulle vara jobbigt med 2 veckor hos pappa eftersom han är ganska mammig, och brukar längta efter mig, och lillasyster på helgerna när han är hos pappan. Så jag är nog mer för 1-veckas perioder i stället. Och så får man anpassa sig efter det, eller rättare sagt anpassa sig efter barnen och hur de mår.
  • FrökenKanSjälv
    SusanneG skrev 2010-04-13 23:18:58 följande:
    2-veckors perioder kan vara väldigt lång tid beroende på hur gamla barnen är. Jag skulle t.ex. aldrig gå med på 2-veckors med mina barn, eller sonen då som är hos pappa varannan helg, eftersom han är 5 år bara. Tycker nog att det är lite väl lång tid för honom. Dottern är bara 10 mån och har henne på heltid.Min son skulle nog tycka det skulle vara jobbigt med 2 veckor hos pappa eftersom han är ganska mammig, och brukar längta efter mig, och lillasyster på helgerna när han är hos pappan. Så jag är nog mer för 1-veckas perioder i stället. Och så får man anpassa sig efter det, eller rättare sagt anpassa sig efter barnen och hur de mår.
    Jag håller fullständigt med dig om att man behöver anpassa tiden efter barnen ålder. Min yngsta är 10 så två veckor i sträck är inget problem. Dessutom har de tryggheten av varandra. Mina barn har själva sagt ifrån att tre veckor är för länge, trots att de är så stora, därför kör vi fortfarande med max två.
  • Tryfflan

Min dotter träffar inte sin pappa alls, så här blir det 4 veckor med aktiviteter och utflykter. Planen är att vi ska till Vimmerby och Astrid Lindgrens värld ett par dagar. Sen blir det sedvanligt massor av besök med korvgrillning i djurparken och förhoppningsvis en del bad och sol.

• Tinnys

Vi har varannan helg och på sommaren 3 veckor i streck var..... dottern är 9

• Ellejay

Min son är 5 och vi brukar köra två veckor var på sommaren, hans pappa och jag. Har funkt bra sen -07. Självklart saknar vi varann när det är längre perioder, men vi bor som tur är nära så man kan komma och hälsa på :)  Man behöver ju anpassa sig efter varann, jobbet och när dagis är stängt. Nu är det som tur är sista gången vi behöver anpassa oss till dagis iaf, eftersom skola och fritids börjar till hösten, så det blir väl förhoppningsvis lite mer flexibelt nästa sommar. Om man ska se det optimistiskt så är det i sig positivt för sonen som får vara ledig längre eftersom hans pappa och jag inte har semester samtidigt utan fördelar den ut över sommaren. Dock tycker jag det är svårt, särskilt som är helt utan bil och körkort, att hitta på roliga aktiviteter på sommaren. Har oftast blivit skansen, grönan, picknick och parken. På hemmaplan med andra ord. I år funderar jag dock på Legoland. Han har förstås sett reklamen på TV. Men j-lar vad dyrt det är, särskilt som ensamstående. Ska försöka hitta nån kompis med barn att åka med. Har EN, men så måste hon oxå matcha semester... Hmm får bli skansen i år igen kanske...

• milla89

Min son är hos pappa varannan helg. I sommar kommer han eventuellt vara där en hel vecka övrig tid (minus varannan helg) får vi att njuta av sommar, eftersom jag är student blir det 12 veckors ledigt. en av hans helger lånar jag lite.
    Då har vi bokat in att vi ska till spanien 25maj-15juni, sen ska vi till mumindalen i Åbo, vi var där förra året och besöket var uppskattat. Sen ska vi sova i tält på rullsand massa. Sen blir det nog så att man åker på picknick på gräsö och åland lite. Sen ska vi nog åka till gröna lund med. Sen har vi ett bad där vi bor där kommer vi nog spendera resten av sommaren. Vi önskade lite att vi skulle till legoland, men vi får se hur mycket pengar som finns kvar innan skolstarten, då blir det antingen legoland eller en sista minuten helst turkiet då.

Svar på tråden Sommarlov.....