FrökenKanSjälv skrev 2010-03-27 22:54:35 följande:
Mina barn är hos sin pappa varannan helg, men på sommaren ändrar vi lite i schemat. Barnen är med sin pappa i två veckor på semester och så hoppar de över någon helg här och var hos honom beroende på resa med mig, eller läger, eller liknande. Vi brukar sätta oss ner i april/maj och gå igenom kalendern så att vi har koll på tillvaron. Första sommaren var det en helg när båda trodde att barnen skulle vara hos den andra så det slutade med att farmor fick rycka in som barnvakt.Ett tips är att ha 2-veckors-perioder under semestern så att man hinner åka bort, om man tex hyr stuga så brukar det vara lördag-lördag vilket blir svårt om man byter på måndagar.Men framför allt, sätt er ner tillsammans och prata om hur ni vill att sommaren ska se ut.
2-veckors perioder kan vara väldigt lång tid beroende på hur gamla barnen är. Jag skulle t.ex. aldrig gå med på 2-veckors med mina barn, eller sonen då som är hos pappa varannan helg, eftersom han är 5 år bara. Tycker nog att det är lite väl lång tid för honom. Dottern är bara 10 mån och har henne på heltid.
Min son skulle nog tycka det skulle vara jobbigt med 2 veckor hos pappa eftersom han är ganska mammig, och brukar längta efter mig, och lillasyster på helgerna när han är hos pappan. Så jag är nog mer för 1-veckas perioder i stället. Och så får man anpassa sig efter det, eller rättare sagt anpassa sig efter barnen och hur de mår.