• lisaalisa

Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.

Jag behöver lite tips. Har en flicka på 9,5 mån. Ger henne välling, gröt, burkmat, burkyougurt, majskrokar, smörgåsrån.

Kan man ge vanlig yougurt eller keso?

Hur gör man äggröra som många tipsar om?

Tacksam för alla tips och länkar.

• Svar på tråden Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.
  • iolanthe

Jag började ge dottern turkisk yoghurt med mosad banan vid just den åldern. Till frukost ger jag fyrkornsgröt och som kvällsmål yoghurt o frukt eller gröt. Till lunch och middag har jag gjort egna pureer, men har även testat några gånger att ge samma mat som vi äter, hon är 10,5 mån nu.

Jag tycker absolut att du kan testa att ge henne vanlig mat, ni andra kan ju salta på egen tallrik.

• tildabelle

Min son (nu 10 mån) äter precis samma mat som vi.

Frukost:
    Altingen kokar jag gröt eller så får han pulvergröt.

Lunch:
    Gårdagens "rester" eller burkmat.

Mellanmål:
    Frukt, mjölk och kex eller naturell yoghurt och frukt

Middag:
    Samma som mamma och pappa äter.

Kvällsmål:
    Pulvergröt eller välling

Ang keso så ger vi sonen keso med maten ibland. Han tycker att det är jätte gott! :D

• Mia29

Finns ju massor av mat man kan göra...  Tex. koka kyckling eller köttfärs med grönsaker, grädde.... mixa med ris, pasta... Smaksätt med kryddor som basilika, paprika, curry, tomat, banan, mozarella....

Jag gjorde massor av egen mat, undvek bara salt och buljong.... 

Små bitar av smörgås med tex. leverpastej på, provat det?

• iolanthe

Dottern dricker ersättning ännu, men när den är slut köper vi inte mer utan då tänkte jag testa med vanlig mjölk, men vi har rätt mycket hemma så det lär räcka ännu en mån tror jag.

Varför vill du ge kex?

• lisaalisa
    iolanthe skrev 2010-03-27 21:12:22 följande:
    Dottern dricker ersättning ännu, men när den är slut köper vi inte mer utan då tänkte jag testa med vanlig mjölk, men vi har rätt mycket hemma så det lär räcka ännu en mån tror jag. Varför vill du ge kex?
    jag bara undrar vilken kex kan barn (som är utan tänder)  äta.
  • hhönan
    lisaalisa skrev 2010-03-28 00:06:17 följande:
    jag bara undrar vilken kex kan barn (som är utan tänder)  äta.
    Smörgåsrån är väl det bästa. Söta kex ska man väl inte ge.
    Man kan ju även ge smörgås med mjukost eller leverpastej.
  • Zezana

Majskrokar gillar dom flesta barn, kan ges istället för kex. Smörgåsrån & mariekex är vanligt att man ger (mariekex är dock lite söta) Vi gav vår son rån med mjukost, det tyckte han var gott

Äggröran är väldigt enkel att göra, du tar bara ett ägg, lite mjölk (1 matsked kanske), en nypa svartpeppar & ev. lite fryst eller färsk basilika tex. Blanda allt & "fräs" på låg värme i kastrull tills det fått en fast konsistens. (går snabbt)

När det gäller mat kan du nog göra det mesta, bara du inte kryddar för mkt (och undviker salt & buljong), har hon inga tänder så är det bara mixa maten till rätt konsistens innan du serverar

• SthlmDoe

max hamburgare funkar jämy

• Trubbsla

Åh här behöver jag också tips....är fortfarande bara på burkmatsstadiet men vill hemskt gärna komma ur det nu.
    Börjar bli onödigt dyrt, nackdelen är att vi hemma äter sånt som kanske itne är lämpligt för en 9 månaders bebis...Det är mycket typ lövbiff och sånt som inte hon rent praktiskt kan äta.  (ja vi har väl inte de bästa matvanorna)
    Så mera tips på BRA snabblagad barnmat tack =)
    Äggröran ska jag testa!
    Men när kan man börja ge vanlig mjölk?

Svar på tråden Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.