• lisaalisa

Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.

Jag behöver lite tips. Har en flicka på 9,5 mån. Ger henne välling, gröt, burkmat, burkyougurt, majskrokar, smörgåsrån.

Kan man ge vanlig yougurt eller keso?

Hur gör man äggröra som många tipsar om?

Tacksam för alla tips och länkar.

• Svar på tråden Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.
  • Zezana

Tror dom rekomenderar mjölk först vid 1 år. Vi började ge sonen lite mjölk till lunchen när han var runt året, för att se hur han reagerade. När vi såg att han inte var allergisk så ökade vi mängden i muggen lite åt gången så magen fick vänja sig (barn blir lätt hårda i magen av mjölk) Nu är han 15 månader & dricker 1 full mugg per dag.

Jag vet att jag haft en länk till en bra sida med barnmatsrecept tidigare, ska se om jag kan hitta den igen..

• Zezana

Såg att det mest var mat för småttingar som precis börjat äta, men ngt kul finns alltid

Annars är det bara att googla på barnmatsrecept så finns det hur många sidor som helst med olika recept..

• iolanthe
    Zezana skrev 2010-03-28 00:36:04 följande:
    Majskrokar gillar dom flesta barn, kan ges istället för kex. Smörgåsrån & mariekex är vanligt att man ger (mariekex är dock lite söta) Vi gav vår son rån med mjukost, det tyckte han var gott Äggröran är väldigt enkel att göra, du tar bara ett ägg, lite mjölk (1 matsked kanske), en nypa svartpeppar & ev. lite fryst eller färsk basilika tex. Blanda allt & "fräs" på låg värme i kastrull tills det fått en fast konsistens. (går snabbt) När det gäller mat kan du nog göra det mesta, bara du inte kryddar för mkt (och undviker salt & buljong), har hon inga tänder så är det bara mixa maten till rätt konsistens innan du serverar
    Mariekex är inte bara lite söta, dom innehåller precis lika mycket socker som andra kex.

Jag ger dottern majsbågar, riskakor eller knäckebröd om jag vill ge nåt när vi fikar.
  • Zezana
    iolanthe skrev 2010-03-28 10:46:04 följande:
    Mariekex är inte bara lite söta, dom innehåller precis lika mycket socker som andra kex. Jag ger dottern majsbågar, riskakor eller knäckebröd om jag vill ge nåt när vi fikar.
    Jag talade bara om vad som är vanligt att ge, vet att folk har gett små barn mariekex redan när jag själv var liten. Jag brukar ge sonen frukt för det mesta, det är nyttigt & gott
  • iser

Man kan ge barn det mesta. Allt som går att koka. Man ska inte ge barn stekt mat när de är i spädisåldern. Det man ska undvika är bland annat spenat, salt och honung samt andra livsmedel som kan innehålla för mycket nitrat.Hälst inget socker. Rådfråga bvc om du är osäker. Annars är det bara att exprementera.

Men en sak jag själv dessvärre har erfarenhet av är ägg. Jag gav min dotter lite ägg. Ingen reaktion. Senare samma vecka så gav min sambo ägg till henne. Det blev ambulansen pg.a allergisk chock. Äggallergi är väldigt vanligt hos små barn. 1 av 10 är överkännsliga och det kanske inte alltid visar sig första gången man ger ägg. Så det är ett livsmedel som man bör vara lite vaksam med. men om de tål det måste det nog vara super.

• tildabelle

Jag ger min son vanlig mjölk att dricka med maten. Men som mellis får han modersmjölksersättning (tillsammans med sin frukt och kex)

Kex som vi ger är mariekex eller bragokex. (han har redan tröttnat på smörgåsrån och riskakor) Han äter det bra utan tänder. Så fort tänderna börjar komma så ska han få skorpor istället.

• Kävlingetjej

Detta var en bra tråd ju, jag har en dotter på 9 månader som käkar
    gröt till frukost
    burklunch,
    turkiskyoggi med frukt till mellis
    middag försöker vi ge det vi äter, som sagt det är inte billigt med dessa burkar...
    o välling innan hon somnar

men till middagen har ni något tips på nån enkel sås?för dottern äter inte maten om det blir för torrt, hur gör ni?om man tex har couscous o grillad kyckling....

sen till nån som undrade vilka kex man kan ge, jag ger dottern fingermarie(de avlånga)de är inte lika söta som mariekex....du kan som sagt ge rån, riskakor, små bitar av macka, majskrokar, ja där finns mycket....Rispuffar är en annan grej du kan ge när de kan pincettgreppet, eller ska öva på det.

Det med äggröran verkade bra o gott, men jag har hört att man inte ska ge ägg innan 1 år,är det nån som vet om det stämmer?

• maraug
    Kävlingetjej: Jag var på bvs så sent som idag och pratade med min bvc sköterska om min dotter som är 9 månader nästa vecka och hennes matvanor. Berättade då att det enda som funkat klokrent matmässigt hittills är omelett. Hon sa ingenting om att det skulle vara skadligt eller att man skall vänta utan tvärtom tyckte det var jättebra eftersom ägg är en sådan bra proteinkälla. Så jag antar att det är helt ok under förutsättning att man inte har en historik med äggallergi givetvis.
  • Kävlingetjej

ok vad bra, då ska vi med testa omelett =)

• BabyJia

Hej!

Jag har inte läst alla svar, men ang ägg så äter min dotter som blir 9 mån på söndag det utan problem. Hon fick smakis på det efter att hon blivit 6 månader och hon fick aldrig någon reaktion av det, så hon kan äta det utan problem och hon tycker det är jättemumsigt{#lang_emotions_smile} Ska tillägga att vi har inga äggallergiker i familjen.
  • sassus

Min dptter som är 9 månader äter gröt till frukost (har testat med naturell yoghurt men det tycker hon inte om), oftast burkmat till lunch, smörgås och kanske lite frukt eller avokado till mellanmål och oftast samma mat som vi äter på kvällen. Sen avslutar vi dagen med välling. Vi har dock lite svårt att komma på passande kvällsmat. Oftast blir det pasta och köttfärssås, fisk i ugn med ris, ugnspannkaka eller kyckling i ugn med potatis... Korv stroganoff tycker hon är jättegott, men är inte så förtjust i att ge korv så jag funderar på om man kan göra fisk eller nåt annat med den såsen... När vi äter mat som inte är optimalt för henne (t.ex tacos) eller om vi äter för sent brukar det bli burk... Har dock börjat laga mat till henne och frysa in eftersom hon börjar tröttna på burkarna. Vilket jag väl kan förstå... 

• sassus
    hhönan skrev 2010-03-31 17:34:22 följande:
    Sassus: Biff stroganoff kan man göra
    Ja det har jag tänkt på.. Men vilket kött använder man då? Lövbiff? Är det inte för segt för tre små risgrynständer?
  • hhönan
    sassus skrev 2010-03-31 19:18:47 följande:
    Ja det har jag tänkt på.. Men vilket kött använder man då? Lövbiff? Är det inte för segt för tre små risgrynständer?
    Man kan nog göra av ryggbiff, högrev, grytbitar kanske. Men det måste ju koka länge då så det blir riktigt mört.
  • sassus
    hhönan skrev 2010-04-01 13:14:26 följande:
    Man kan nog göra av ryggbiff, högrev, grytbitar kanske. Men det måste ju koka länge då så det blir riktigt mört.
    Tack för tipset!
  • Kävlingetjej

vi hade fläskpannkaka häromdagen o dottern äter av vår mat, hon blev helt knallröd på kinderna o började klia på halsen, så det verkar ju som att hon inte tål ägg =/
    o det är ju ändå inte rent ägg...

Svar på tråden Snälla tipsa mig om mat för 9-månaders barn.