• Gorgoroth

Vad skulle ni bli minst upprörda över,,,

Vad skulle kännas värst för er som förälder, att erat älskade barn under tonåren antingen blir en fullblodsnazist, eller fullblodskommunist. Nu pratar jag alltså inte en trotsperiod utan ett mycket aktivt val, med total insikt i sina åsikter som kommer bli ledstjärnan i livet.

Diskutera på och ge gärna argument för varför ni tycker som ni gör

• Svar på tråden Vad skulle ni bli minst upprörda över,,,
  • Gorgoroth

För att? varken kommunismen eller nazismen har ju varit speciellt bra om man ser historiskt sätt

• Hannah76
    Gorgoroth skrev 2010-03-28 10:21:44 följande:
    För att? varken kommunismen eller nazismen har ju varit speciellt bra om man ser historiskt sätt
    Nej men du frågade vadman skulle bli minst upprörd över.
  • Gorgoroth

Formulerade mig dåligt där, menade såklart vad är det som gör att ni blir minst upprörda över just kommunismen

• Hannah76
    Gorgoroth skrev 2010-03-28 10:29:29 följande:
    Formulerade mig dåligt där, menade såklart vad är det som gör att ni blir minst upprörda över just kommunismen
    För att jag själv drar mer åt kommunism (dock väldigt light) än åt nazismen. Så kanske har det med min egen förståelse för valet, att göra?
  • lövet2

Jag har inga problem med kommunister. Värre skulle det vara med en nazist ...

• Miss Lau

Nazist skulle absolut kännas värst. 

• augustisten

Kommunist skulle  inte uppröra mig speciellt... nazist skulle få mig att känna mig totalt misslyckad som mamma och människa.

Detta eftersom det i den kommunistiska ideologin inte finns några företällningar om att folk har olika människovärde - snarare tvärt om. Det är en ideoliogi som efterträvar jämnlikhet (om än med felaktiga och hemska metoder) medan nazismen är en ideologi som bygger på idén att vissa människor är överlägna andra. 

• chobokid

Blir förvånad att kommunister verkar hemskare för några än nazister. Nazismen är riktigt läskig för mig. Jag är uppvuxen i förre detta sovjet och upplevt mycket negativt i det kommunistiska systemet, men nazismen är ändå mycket värre.  

• chobokid

Just det, frågan var ju vad man skulle bli minst upprörd över:) Då förstår jag...

Svar på tråden Vad skulle ni bli minst upprörda över,,,