katten ska resa 100mil
då undrar jag hur detta ska gå?aldrig åkt bil innan,och undrar hur hon ska kunna göra sina behov hur har ni gjort?
då undrar jag hur detta ska gå?aldrig åkt bil innan,och undrar hur hon ska kunna göra sina behov hur har ni gjort?
Jag har aldrig rest med katt långt men testa att åka kortare turer med henne först för att se vad hon tycker om det. Sen när ni ska åka 100 mil så ta med en liten kattlåda (utställningslåda/kattungelåda). Stanna då och då och släpp ut katten i bilen (lås dörrarna så hon inte råkar smita ut!) så hon får sträcka på benen och erbjud lådan och vatten. Mat är det bra att låta bli att ge dem eftersom de kan vara åksjuka. Många katter går inte på låda under tiden man reser utan håller sig tills det är lugnt men det är ju bra att erbjuda. Ta med extra handdukar att byta ut de du har i buren om det skulle hända en olycka (bajs, kiss eller spya).
jag har ju ingen bil,och känner ingen heller som vi skulle kunna åka med.för att testa innan den långa resan.
ha henne i koppel är helt uteslutet,hon blir helt galen
ha henne lös i bilen funkar ju kanske.vi kommer resa nattetid.är hon hemma så sover hon hela natten.hoppas hon sover i bilen oxå..
Min katt blev väldigt orolig och dålig när vi åkte bil med henne. Så testa att åka bil med henne först, men tänk på att aldrig ta ut henne ur buren och spänn fast buren med bältet! Kanske kan ni träna henne lite att gå i sele och koppel nu lite innan så ni kan stanna och låta henne sträcka lite på sig och få lite luft.. troligen kommer hon ju inte att göra något ifrån sig men..
Ta med många handdukar och papper fall hon kräks eller bajsar
Jag skulle ge rådet att inte ta ut henne ur bilen i nån sele då hon int egillar dem. Min katt gillade inte sele och kunde komma ur den hur tajt den än satt och det är inget kul att bli av med katten halvvägs framme.
Så under resan - använd kattbur och ha den fastspänd
När ni har bensträckare - Låt katten vara lös i bilen och ha flera rutorna nere ca 1 cm om luften känns unken. Se till att ha en låda, mat och vatten till henne då och ta gärna en längre paus så att hon hinner slappna av lite.
Var försiktig när ni ska in i bilen igen så att hon inte smiter. För är hon inte van vid att åka bil så vill hon nog gärna ut därifrån...
Som jag skrev så ska hon ju givetvis testa innan så inte det, som du skriver, händer. Och ge mat skulle jag inte rekommendera eftersom det är så pass lång resa, det kommer göra henne både bajsnödig och risk för att bli dålig i form av kräkningar
Jag skulle köpa en stor canvasbur, finns ganska billiga på Rusta. I den rymmer du en liten utställningsbur (finns på djuraffären), en bädd, lite mat och vatten.
Många katter bryr sig inte om att åka långt, medans andra är jätteoroliga. Omöjligt att säga om katten aldrig åkt bil innan.
Jag har flyttat 100 mil mellan skåne och sundsvall. först upp, och 1.5 år senare ner igen.
Vi körde sträckan utan längre pauser, för katternas skull. och då tog resan 10timmar. På uppresan körde vi även nattetid, eftersom det var augusti månad och skulle vara för varmt för dem i bilen annars. Mörkret skapar också trygghet.
Var beredd på att katten förmodligen kommer att skrika de första 40 milen. Sen ger de upp och lägger sig :)
Hade katterna i buren, stannade här och var och lät dem gå ut i koppel. Men det hjälpte bara för friska luften. De gjorde inte sina behov.
Ett varningens ord för detta med koppel dock!
Min ena katt drog till så att kopplet gick upp! ( Det hade inte sånadär "piggar")
Och så mitt i en skogsdunge omgiven av motorväg, pep han in i skogen. Sådär halvvägs upp. Som tur var hittade vi honom under en gran, där han gömt sig.
Lägg handdukar i kattburen. Så får ni stanna och byta 1-2 gånger och lägga den gamla i en plastpåse
Hemresan hade jag bara ena katten med mig. Då skrek han inte lika mkt. Katter har en förmåga att "trigga" varandra när de hör den andre skrika.
Att ha katten lös i bilen är INTE att rekkomendera!
För det första kan de få flipp och gömma sig vid förarens pedaler, under bilsäten mm. Dessutom kan de sticka när man öppnar bildörrar.
Men främst är det en risk i det att OM ni måste tvärnita, så kan katten skada både er och sig själv. Tänk på hur många gånger vikt fördubblas vid en kollision.
Katten är också tryggare i ett mindre utrymme, som en bur är.
När min förra katt var med på bilsemester hade jag lånat en stor hundbur av en bekant, i den fick det plats en låda och vatten och matskål satt i fast i gallret, dock rekomenderar jag inte att ha vatten i skålen när man kör, det blir väldigt blött. Ett alternativ till öppen skål med vatten är att testa lära katten dricka ur kaninflaska, en sån med kula, det fungerade med min katt, men alla katter är kanske inte så smarta.
På nätterna sov vi i tält, och det blev ju lite knåp att knyta ihop dragkedjorna så katten inte rymde, och när vi var på utflykt från bilen så var katten med i koppel, och den katten var expert på gå i koppel, gick som en liten hund, och drog aldrig och vägrade aldrig gå heller.