• Bonite

Sur tik mot ny valp, tips råd tack

Jag har fått hem min lilla chihuahuablandis valp :D Nu söker jag lite tips. jag har en större tik som är några år, jag har knappt låtit dom hälsa på varandra, tiken har fått lukta lite, men hon verkar lite sur. Så nu söker jag lite råd.. Hur kan jag introducera valpen för tiken på bästa sätt?  

• Svar på tråden Sur tik mot ny valp, tips råd tack
  • mamma2kids

de brukar dom ju sköta själva.lite morrande o sånt hör ju till i början.glöminte bort hunden du har sen innan.så att valpen inte får all uppmärksamhet.så blir det bra

• Kinya

Varför har du knappt låtit dem hälsa på varandra?

Om du beter dig konstigt och nervöst så känner din tik det och tar åt sig och tycker också att det är konstigt och beter sig därefter.

• Zimlis

Låt dem sköta det själva

Håller du tillbaka din tik för valpen så talar du ju indirekt om för tiken att här kommer lilla valpen och den är faaaaarlig

Jag kör stenhårt efter taktiken att en frisk vuxen hund biter (läs hugger) inte en valp

Hade en golden hanne som blev introducerad för min då 10 månaders borzoihanne och jag körde efter samma taktik - de fick bli introducerade utomhus och ajg hade en vattenslang liggande (omutifall att) - golden retrievern blåste upp sej och såg ut som att han kunde explodera när som.. men de sprang fram - nosade om varandra och det blev aldrig mer än så

Sen köpte jag en 3 månaders cocker valp och hon blev fullständigt överkörd av golden retrievern - han va betydligt äldre och tyckte väl att hon bara va en jobbig plutt, medan hon sprang och hoppade efter hans öron så morrade han lite, men gick mer eller mindre över henne som en bulldozer

Men övervakning och att de får klara upp det själva, så brukar det gå bra

• hmcc

Varför får dom inte hälsa?

Inte konstigt hon blir knäpp.

• Rottis77

Låt hundarna sköta detta själva, det klarar dom bäst själv.

Min hane hatade min valp jag hämtade i somras, det va första gången jag såg honom visa tänder och hörde honom morra, tog ca 3 veckor sen va dom bästa kompisar.
  • Bonite
    hmcc skrev 2010-03-28 11:13:20 följande:
    Varför får dom inte hälsa?Inte konstigt hon blir knäpp.
    För att det är så stor storleksskillnad, och tiken är rätt hård i sin uppfostran, jag är rädd att hon kanske ska uppfostra för hårt.
  • hmcc
    Bonite skrev 2010-03-28 14:05:57 följande:
    För att det är så stor storleksskillnad, och tiken är rätt hård i sin uppfostran, jag är rädd att hon kanske ska uppfostra för hårt.
    Men det kommer alltid vara det så förr eller senare så måste dom träffas.
  • Mslee

Jag fick hem en valp för 1 månad sen, han är 5 månader, har en tik sedan innan som är 2,5 år. Tiken gjorde många utfall i början o valpen blev livrädd...jag tog tiken, la henne på sidan m.m ..visade att det inte var ok att hon gjorde så. Valpen som blev rädd ignorerade jag. Det är jobbigt i början men det ger sig, jag trodde aldrig det skulle gå vägen, men nu är dom jätte kompisar o leker med varandra:) Första dagarna gick jag som på nålar...men tänkte om o slappnade av..varför skulle jag vara rädd o nerväs..det påverkade bara stämningen negativt, när jag slappnade av gick allt bättre.. så slappna av, låt dom klara upp det själva. Lycka till!

• Höst flickan

Tikar är ofta sura på valpar pga av att dom inte vill leka o busa med dom.
    Dom kräver respekt.
    Men..DU är ledaren!!
    O du ska se till att inget går över styr..vissa tikar kan överdriva sina tillsägelser mot valpar rejält.
    O lika så tvärt om, dvs om valpen inte låter tiken vara i fred ska du som ledare "skydda " den mot valpen.

Du bestämmer som sagt.

♥Snart en liten lilla syster♥
  • Höst flickan

Många friska vuxna tikar" hugger "(markerar)valpar!
    Bara så ni vet....
    Svårt för dom oxå att veta hur hårda dom är i munnen o det kan bli rejäla skador om storleksskillnaden är stor.

♥Snart en liten lilla syster♥
Svar på tråden Sur tik mot ny valp, tips råd tack