• Anonym (Nojjig)

Avbokningsskydd och regler?

En lite fråga bara...

Jag och min sambo har bokat en resa i sommar och har ett avbeställningsskydd genom banken då resan är betald med VISA.
    Av det man kan läsa sig till gäller avbeställning/avbokning om man drabbas av akut sjukdom eller skada.

Det jag undrar över är vad som gäller vid separation?
    Vi har inte världens bästa förhållande just nu, det går upp och ner, och om vi skulle göra slut innan det är dags att resa iväg, kan vi då använda oss av avbeställningsskyddet?

Vad händer om vi inte åker, får vi några pengar tillbaka? Vad gör man?

Jag är så himla nojjig. Jag badar inte i pengar och vill inte försöka hålla förhållandet i liv pga en resa, om det skulle bli sämre.

• Svar på tråden Avbokningsskydd och regler?
  • Anonym (Nojjig)

Ingen som vet?

Jag letar på internet efter vettiga svar och lösningar men hittar inget. Det måste ju dock hända emellanåt... ?

• Anonym

Beroende på vad reglerna säger så brukar man få en del pengar tillbaka innan ett visst datum.

Det brukar vara billigare att byta namn på den ena resenären och ta med någon annan om det tar slut.

För att veta exakt vad som gäller får du kontakta stället du bokat av.

• Anonym (Nojjig)

Tack för ett svar!

Jag har också haft den idén, att han får åka med en kompis eller något istället för pengarna är inget problem i hans fall och han åker nog gärna oavsett.

Vi har bokat via en samlingssida, inte ett specifikt resebolag. På hemsidan står samma tjafs som alltid - akut sjukdom, skada eller olycka i tex hemmet som orsakat stora ekonomiska hinder.
    Inget om skilsmässa eller separation. Jag vet inte var jag ska kolla upp det heller, så himla klurigt.

Jag får helt enkelt hoppas på det bästa så kanske flera tusen kr kommer till sin rätta användning. Det är ju vad jag vill, men så funkar det ju inte alltid.

• Anonym
    Anonym (Nojjig) skrev 2010-03-28 18:27:47 följande:
    Tack för ett svar! Jag har också haft den idén, att han får åka med en kompis eller något istället för pengarna är inget problem i hans fall och han åker nog gärna oavsett. Vi har bokat via en samlingssida, inte ett specifikt resebolag. På hemsidan står samma tjafs som alltid - akut sjukdom, skada eller olycka i tex hemmet som orsakat stora ekonomiska hinder. Inget om skilsmässa eller separation. Jag vet inte var jag ska kolla upp det heller, så himla klurigt. Jag får helt enkelt hoppas på det bästa så kanske flera tusen kr kommer till sin rätta användning. Det är ju vad jag vill, men så funkar det ju inte alltid.
    Rent generellt; separation är inte en godkänd anledning.
  • Anonym (Nojjig)
    Anonym skrev 2010-03-28 18:29:38 följande:
    Rent generellt; separation är inte en godkänd anledning.
    Vad jag anade alltså, men det är ju rätt konstigt egentligen då det lär förekomma.
  • Anonym (Nojjig)

Men, finns det inget tilläggsskydd som gör att man helt enkelt får "ångra" sig?
    Jag vet att sånt vore sent att skaffa nu, men finns det?

• Anonym

Oftast kan man ångra sig om man inte avbokar för nära resedatumet, men man får då betala en del av resan i alla fall.

Separation är inte ett giltigt skäl och tänk också på att VISAs försäkring endast gäller om båda resenärerna är skrivna på samma adress. Om ni separerar så bor ni ju inte ihop och då kommer ni inte att kunna använda något av de andra skälen heller (läkarintyg exempelvis) för att avboka resan.

Kolla hur mycket det kostar att byta namn på biljetten. Det brukar kosta allt från inget till 1000 kronor på olika flygbolag.

• Anonym (Nojjig)

Det är inget jag behöver ordna med än, som sagt, vi är tillsammans än även om det är ganska dåligt.

Det känns i alla fall bra att känna till alternativen.

• pussgurkan86

om ni avbeställer resan så förlorar ni bara depositionen som ligger på ca. 2000 kr tror jag det är.

• Anonym (Nojjig)
    pussgurkan86 skrev 2010-03-28 22:21:52 följande:
    om ni avbeställer resan så förlorar ni bara depositionen som ligger på ca. 2000 kr tror jag det är.
    Är det någon huvudregel som gäller för alla avbokningar, oavsett hur man betalat eller genom vilket bolag?
    Låter ju betryggande i så fall. 2000 är inget jämfört med vad resan kostar.
  • pussgurkan86
    Anonym (Nojjig) skrev 2010-03-28 23:34:28 följande:
    Är det någon huvudregel som gäller för alla avbokningar, oavsett hur man betalat eller genom vilket bolag? Låter ju betryggande i så fall. 2000 är inget jämfört med vad resan kostar.
    vet inte om det gäller alla bolag men så var det iaf för oss när vi skulle resa med fritidsresor. det kan vara att depositionen är mer. ingen aning faktiskt. bättre du ringer ditt bolag och frågar.
  • Anonym (Nojjig)

Okej.
    Grejen är ju som sagt den att jag inte flyger med något specifikt resebolag, det är inte charterresa utan en "paketresa" genom en internetsajt.

Svar på tråden Avbokningsskydd och regler?