Frågor till er som har gjort ÄD!
Vilka kliniker finns utanför sverige? För man kan väl inte göra ÄD privat i Sverige?
Vilka är bra/mindre bra?
Måste man stå i kö för ÄD även om man går privat i Estland, Danmark eller var det nu är?
Vilka kliniker finns utanför sverige? För man kan väl inte göra ÄD privat i Sverige?
Vilka är bra/mindre bra?
Måste man stå i kö för ÄD även om man går privat i Estland, Danmark eller var det nu är?
Hej
Jag har gjort ÄD via landstinget och man kan göra de privat ex. en klinik i falun gör de. Jag har bara positivt att säga om stället jag gjorde donationen på. Och jag är inte helt säker på OM man måste stå i kö men troligt är det. Iofs så går det säkert mkt fortare att göra donation privat el utomlands då landstinget brukar ha kötid på minst 1 år och ibland tom. upp till 3-5 år =( För mej tog de 7 mån från att beslutet togs tills jag blev gravid. Fast jag fick gå förre i kön ;) Annars skulle jag ha fått vänta ca 2-3år.
Om du gör ÄD utomlands står du bara i kö till den/de kliniker du väljer att kontakta.
Du kan givetvis stå i kö i Sverige samtidigt då din utländska kö inte syns i Sverige.
Men ofta är det bara några månaders kö till utländska kliniker så du får bereda dig på att göra en eller flera ÄD utomlands innan du köat dig fram i Sverige - men det kan ju förstås vara bra att ha en back-up härhemma.
Ok, tack! Har förstått att det finns AVA-kliniker och även EVG klinik, ngn som vill dela med sig av erfarenheter? Eller erfarenheter av andra kliniker?
Om man gör privat i Sverige, behöver man skaffa donator själv då?
Finns det klinik i Danmark där man kan göra ÄD, ngn som vet?
Tack Miramis!! Lycka till du oxå!
Ngn annan som har erfarenheter från ÄD utomlands som vill dela med sig?
Hur var bemötandet? Vad kostade det? Vad var väntetiden? Hur länge behövde man vara på plats i staden där återförandet skulle ske (Riga eller var ni varit)? Tacksam för svar!
Hej!
Jag har varit på AVA i Riga och gjort ÄD. Är mycket nöjd med deras bemötande och behandling. Är nu gravid i v 27.
Här kan du läsa mer om kliniken och deras priser:
http://www.fertilitetklinik.se/Prislista?lang=se
Vi var där på två besök:
Det första där man lägger upp planen för behandlingen och berättar sin historia inklusive vad man gjort för utredningar o behandlingar här hemma. Tar lite blodprover.
Det andra då maken lämnade spermier och vi var kvar tills embryotransfer kunde göras 3 dagar senare. Eftersom de inte kan ange exakta datum förrän väldigt kort tid innan hade vi bokat hemresan dagen efter förmodat ET-datum för att ha lite marginal.
All kommunikation har mestadels skett via mail och enstaka telefonsamtal. De har alltid svarat mig/oss fort på våra frågor.
Inför första besöket var det ingen väntetid alls. Sen tog det väl ca 2 månader innan behandlingen påbörjades. Den hade kunnat börja tidigare, men vi ville ha lite mer tid på oss innan.
Ett tips är: Se till att du har en gyn här i Sverige som ställer upp och hjälper dig med de ultraljudskontroller som behövs under behandlingen INNAN du påbörjar behandling utomlands. Det är väldigt stressande att inte veta vart man skall vända sig för att få den hjälpen här annars. Om din gyn även skriver ut recept på de mediciner du blir ordinerad av kliniken så är det ytterligare en fördel - särskillt när/om du behöver påfyllning av något. Men det går att köpa medicinerna hos kliniken.
Lycka till!
Rödluvan71: hur många vul gjordes under behandlingen och vad kollade man?
Tack rödluvan, vilket toppenbra svar!!
Och GRATTIS förresten till graviditet, spännande!!
Hej rödluvan igen: Jag trodde att bara den som donerade ägg var den som behövde behandling, att man själv bara åkte dit och fick ett embryo insatt. Men man behöver alltså själv oxå ngn sorts behandling, vad?
Har du mått bra under din graviditet? Hur många försök gjorde ni innan ni lyckades?