• shamanka

Hur blev ni bemötta i förskolan?

Hej!

Jag går lärarprogrammet och jag ska skriva C-uppsats nu om regnbågsfamiljer i förskolan.

Jag söker 3-4 st regnbågsfamiljer för intervju (vi träffas i Stockholm med ert deltagande är anonymt och används endast till examensarbetet).

Regnbågsfamiljer är ett relativt outforskat område i lärarutbildningen, konstigt nog, och jag hoppas verkligen ni som är intresserade av att vidga kunskapen och lyfta dessa frågor hör av er till mig! Jag vill veta vilka erfarenheter ni har av förskolan och pedagogers bemötande av er familj, kunksap om olika familjekonstellationer och hur de talar om familjen som konstruktion, visar de på en bredare bild av familjer än heteronormen etc..

Efter att ha gått lärarprogrammet (nästan färdigt) och eftersom jag själv som homosexuell lever med en kvinna har jag haft ett extra öga öppet i hbt-frågor och upptäckt hur lite utbildningen behandlar dessa frågor (knappt alls) och jag hoppas jag kan bidra till att dessa frågor lyfts genom att presentera en studie som andra kommer läsa och reflektera över. Det är så viktigt att förskolan och skolan kan bidra med en inkluderande och öppen miljö för alla familjer överallt och att barnen känner sig accepterade och välkomna i förskoleverksamheterna där de spenderar en stor del av sina dagar.

Jag är jättetacksam om ni hör av er till mig om ni vill hjälpa mig genom att dela era upplevelser av förskolan! Jag vill gärna intervjua er personligen i Stockholm under april eller början på maj.

Ni kan nå mig på [email protected] eller 0709927181.

Hoppas vi hörs! /Linnea

Svar på tråden Hur blev ni bemötta i förskolan?