• KaOl

Augustibebisar 2008, del 11

Del 11 - vad häftigt

lana: men det låter väl avstressande, att träffas?? Tycker jag absolut att vi ska försöka få ihop!

jucea: japp, det är ju rätt som Ph tänker, att det eg är bättre att inte ligga ute m pengarna.. I mitt fall beror det dock på bonusutbetalning (de drar ju så mkt skatt då) i kombination m låg inkomst (eftersom jag var FL och bara tog ut 3-4 dgr i veckan). Inget man kan jämka för alltså (lite svårt att veta vad bonusen blir )

rimfo: skönt att hon mår bättre!

Måste bara berätta om mina duktiga ungar! O och L (9 år) försvann ut i trädgården igår em och var ute ca 2,5 h; det visade sig att de hade krattat löv, klippt murgröna, klippt ner grenar som stack ut i häcken och rensat ogräs! Massor av saker som jag gått o haft dåligt samvete för att jag inte hunnit med hade de fixat, utan att bli ombedda överhuvudtaget. Gullungar!! (stora E (12 år) höll å andra sidan på att bryta ihop för att hon fick gå ut och tömma en av sina blomkrukor själv i soptunnan )

• KaOl

vad konstigt att det skiljer så i pris på sängen! Den kostar 749 (tror jag att det var) i Malmö!! Dock finns den där, både blå, vit och röd... Kanske en fika i Malmö, Lina? Lana kommer ju oxå ner..

• KaOl

Lana: fredag är vi iväg hela dagen, troligen lörd o sönd oxå . Du kan inte torsd el onsd?

• KaOl

heidi: men hu så läskigt!! förstår om du inte ville bo kvar där! vilken tur att felix vaknade..

alltså: nu måste jag be om råd igen (sjutton vad jobbigt det är m stora barn, man måste vara så klok alltid ). E är 12 år drygt och världens latmask, rör sig inte många meter i onödan. Här hemma är vi rätt strikta med godis, kakor etc bland annat just för E's skull (hon var rätt rund tidigare); det blir på helger och vid festliga tillfällen vi äter sådant - inte på vardagarna. Däremot tror jag iofs att hon nu går och handlar en massa och äter - men det känns ändå rätt att visa hur hon BORDE äta (och så blir inte J och jag lika runda då heller ). Hon tränar EN gång i veckan, gymnastik, dvs hon får smidighet men definitivt ingen kondition. Vi hävdar då att hon ska cykla till o från träningen (ca 2,5 km enkel väg) och även att vi itne ska köra henne om hon ska till kompisar - hon får cykla! Frågan är: tänker vi fel? borde vi t ex skjutsa henne t träningen? många av de andra föräldrarna tänker så nämligen..
    Vill även tillägga att naturligtvis håller vi inte på o pratar om hennes vikt (hon är lite smårund, men absolut inte överviktig) - vi pratar enbart om vikten att röra sig för att kroppen ska må bra
    Synpunkter tack!

• KaOl

Lana: vad söt du är !! Tyckte oxå att det var jättekul att träffas - Måns var helt slut efteråt och sov gott i vagnen redan när du körde iväg!!
    För er andra kan jag förtydliga att lekplatsen alltså har "livestora" vilda KONSTGJORDA djur, typ elefanter, giraff. krokodil. Jättefin!

Ang vattenkoppor så tror jag att det är som Lana säger; bältros heter det om man redan haft vattenkoppor o får det igen. När Oscar fick vattenkoppor så hade han bara någon prick första dygnet, men sedan var stackaren helt täckt något dygn senare - både in- och utvändigt!

Sthlm: Usch, känner så igen mig när du berättar... Hur man tror att man håller ihop, men så bara brister allt helt plötsligt. Tveka inte att ta hjälp både av vänner/familj eller professionellt om du mår riktigt kasst. Jag brakade ihop totalt efter ett tag och råkade ut för en rätt kraftig depression, men fick hjälp och kom på fötter igen. Nu var iofs separationen i kombination med att min mamma dog och lite andra väldigt jobbiga händelser - men ändå.. Stor kram till dig - det blir mkt bättre bara man slipper bo tillsammans, man kan starta om..

Förutom mysig fika med Lana o Elly har jag tillbringat dagen med att gräva hål (20x20x50 cm) för plintar till staket samt hugga upp en stubbe och en stor rot med yxa. Jobbigt!! Trodde jag skulle kunna smita undan, men inte då . Nu har vi tryckt in en god köttbit + ett glas gott rödvin och slöar framför tv:n. Måns är fortf uppe för vi råkade glömma att väcka honom mitt i allt trädgårdsjobb. Oops!!

• KaOl

rosa: hoppas du klarar dig! Röstar definitivt på Liv; tycker det är ett så fint namn - hoppingivande eller vad man ska säga..

• KaOl

vt: kan du inte komma hit och fixa lite åt oss oxå?? Känns som vi bara skaffar hem en massa saker och sedan finns inte tiden att slutföra "piffandet". Dumt!!

Luz: Jaa verkligen! Lana och jag satt faktiskt och pratade om det när vi träffades; vi är t ex båda sådana som tycker att de små än så länge är väl så glada om de får ett glas mjölk och ett smörgåsrån, eller kanske EN bulle typ - medans andra 1,5-åringar dricker läsk och äter massor av kakor, godis etc. Likadant som med vår 12-åring (där ni stöttade så kanon); jättemånga föräldrar här där vi bor som skjutsar sina barn vart de än ska - vi tycker att de gott kan förflytta sig själva de flesta gångerna. Lägger ingen värdering i varken det ena eller det andra - bara konstaterar att så är det, vi har väldigt olika vanor!

Gud vad den här helgen har gjort gott! Har mått så grymt dåligt ett par månader, men känner att nu är det verkligen på rätt väg. Underbart!! (och vad jag älskar min söte man (L))

• KaOl

rimfo: äsch - jag är säker på att du faktiskt ÄR den perfekta morsan!! vadå om de får äta onyttigt under påsk, bara de inte får det varje dag ju!!!

• KaOl

shit shit shit... varit hos läkaren idag pga min envisa magkatarr, tydligen är det antingen en väldigt kraftig variant av magkatarr eller magsår - men det är ju det lilla, går ju hyfsat bra att behandla bara man vet vad det är. Bad henne känna på en knöl jag tycker mig ha känt i ena bröstet - och hon kunde oxå känna den! fått remiss för provtagning, ultraljud och mammografi. Förhoppningsvis är det ju inget, men med Lille i åtanke så känns det inge bra... Nervös!

• KaOl

Rosa o vt: nej, förhoppningsvis är det ju inget.

rosa: det gjorde du rätt i, som spenderade lite på dig själv. Det behöver man ibland! Ang handsprit så har vi kört med det sedan i höstas och ingen av oss har faktiskt varit mer än lite småförkyld på hela tiden. Tror att det hjälper jättemkt!
    Barnen (och vi) måste även tvätta händerna när vi kommer hem - tror oxå att det förhindrar att man drar in en del... Annars måste jag säga att jag är enormt tacksam att vi till och med klarat oss från dagisbacillerna som jag trodde Måns skulle drabbas av.. *peppar peppar*

Alltså - när jag nu läser om provet de tog för att se om jag har magsårsbakterier så står det överallt att man inte får äta t ex Losec de närmaste veckorna före - och det har jag ju gjort. Känns som om det var rätt meningslöst att ta det med andra ord .
    Fy vad jag känner mig gnällig idag!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11