• Susanne70

Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.

Har en fråga som ofta ger mycket känslor osv.. tänker inte så mycket på vad andra inte tillåter.... era personliga åsikter om att få ha sex o va med en tonåring utan ren och skär LAG.... min dotter på 14 år har blivit tillsammans med en 20 årig kille..som tidigare har vart ett sk. Svårt barn..droger, forsterfamiljs placerad osv osv.
    Vi som föräldrar godkänner absolut ej detta! hur är lagen.. en 20 åring som räknas för vuxen...kan bli straffad för att vara med en 14 flicka?? eller är det bara vid sex??
    Snälla ge ett svar om du vet!!
    Ingen mamma i min omgivning eller lärare eller sjuksköterska på skolan eller morföräldrar o släkt tycker att detta är ok, inte vi heller som föräldrar.. vad ska man göra???
    dessperata morsan.

• Svar på tråden Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.
  • lövet2

Det är bara om han har sex med henne som det är straffbart. Utöver det finns inget i lagen som säger att han gör fel.
    Min rekommendation är att ni inte svartmålar honom i hennes ögon och inte förbjuder henne att träffa honom. Uppmuntra i stället träffar hemma hos er (inte över natten) och gör det lite lagom svårt för henne att träffa honom någon annanstans.

Själva åldern skulle jag personligen inte se som ett problem, men om han drogar och är lite småkriminell, så är det förstås ingenting man vill att ens barn ska ha kontakt med ...

• Anna i Hult

Sex med minderårig är våldtäkt, även om den andra partnern är under 15 år själv. I detta fallet är sex HELT UTESLUTET, då hon inte är 15!
    Allt annat lagligt, utom sex må vara ack så olämpligt, men är tillåtet.

• YoungMammi

Jag blev tillsammans med min pojkvänn när jag var 13, han var då 17. Han hade det oxå trassligt hemma och svårt med alkoholen. Men mina föräldrar accepterade att vi gillade varandra och lärde känna honom, vi hittade på mycket saker och han mådde bättre, vi hade sex första gången när jag var 14 och han var då 18, och när jag fixade P-piller så frågade vi om det var olagligt att ha sex för att jag inte var 15. Lagen är till för att "barn" inte ska bli utnyttjade, men vi var tillsammans och älskade varandra och jag var med på att ha sex därför kunde inte lagen göra så mycket. Nu är jag 18 och han fyller 23 och vi är fortfarande tillsammans, vi bor i hopp, han har ett bra jobb och jag pluggar fortfarande:) Både han och jag mår jätte bra :)

• solista

Lagen tillåter inte sex med barn under 15 år. Det heter våldtækt mot barn och kan ge fængelse i upp till 2 år.
    Solklart! Jag jobbar på Ungdmott o møter detta stændigt.

• Killarnas morsa
    walsol skrev 2010-04-19 18:16:28 följande:
    Lagen tillåter inte sex med barn under 15 år. Det heter våldtækt mot barn och kan ge fængelse i upp till 2 år. Solklart! Jag jobbar på Ungdmott o møter detta stændigt.
    Är inte det lite konstigt då att tjejer kan gå till Ungdomsmott och få p-piller innan de är 15 år, just pga att de är sexuellt aktiva??

Det kan väl inte per automatik bli våldtäkt i ett förhållande?
    Hur går de för de, få visserligen, som blir pappor vid 16 års ålder med en mamma strax under 15 år?

Låter ju helt absurdt!
  • pumpkinhead

kanske skulle ni ta er lite tid och faktiskt lära känna killen istället. finns inte många tonåringar som inte gillar att trotsa sina föräldrar så att ni ska förbjuda det gör det ju bara ännu roligare. var smartare än så... kanske ni tom märker att det här är en jätte bra grabb

• Mini Pantern

Enligt lagen så ÄR det faktiskt våldtäkt om de har sex eftersom flickan är under 15år oavsett om hon är med på det eller inte.

Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • FrökenKanSjälv
    Killarnas morsa skrev 2010-04-27 20:20:04 följande:
    Är inte det lite konstigt då att tjejer kan gå till Ungdomsmott och få p-piller innan de är 15 år, just pga att de är sexuellt aktiva??Det kan väl inte per automatik bli våldtäkt i ett förhållande?Hur går de för de, få visserligen, som blir pappor vid 16 års ålder med en mamma strax under 15 år?Låter ju helt absurdt!
    Om tjejen är 14 och killen 15-16 så är de ju jämnåriga. I ts fall är ju killen nästa 50% äldre än tjejen, killen är vuxen medans tjejen fortfarande är ett barn. Det är stor skillnad.
  • Dejsi
    Killarnas morsa skrev 2010-04-27 20:20:04 följande:
    Är inte det lite konstigt då att tjejer kan gå till Ungdomsmott och få p-piller innan de är 15 år, just pga att de är sexuellt aktiva??Det kan väl inte per automatik bli våldtäkt i ett förhållande?Hur går de för de, få visserligen, som blir pappor vid 16 års ålder med en mamma strax under 15 år?Låter ju helt absurdt!
    Gränsen på 15 vid samlag är nog satt för att lagen anser att man inte är mogen att ta hand om ett ev. barn. Som sagt är det bättre om man använder säkert skydd.
    Men jag anser att flickan är för ung för denna kille på 20, som säkert inte nöjer sig med petting.
  • lovelydad85

Ser inga problem alls i att hon är med en äldre kille, han har nog förändrats. Om han sen har sex med henne mot hennes vilja är ju en annan sak, men kom igen - hur många tonårstjejer har sex frivilligt egentligen? Tycker inte ni ska göra en så stor sak av det, var glad för hennes skull istället.

Svar på tråden Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.