Inlägg från: Anonym (bipolär sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bipolär sambo)

Ni med deprimerade partners - prata av er?

detta verkar vara en tråd för mig. min sambo är troligen bipolär och utreds just nu. under tiden sjlälvmedicinerar han med alkohol mest varje dag. detta tar verkligen kål på mig och funderar på att lämna, men inte så lätt när man har två små barn varav ett under 1 år...

• Anonym (bipolär sambo)

mamman:
    Han har ingen direkt sjukdomshistoria. hans mamma är bipolär och även andra närstående. Först trodde jag att han var på väg mot alkoholism men efter att ha tagit upp detta med hans närstående som har denna sjukdomen då jag berättade hur det låg till så fick jag veta att det här är något dom har misstänkt länge. Att han är bipolär alltså. (jag har bara varit med min sambo i 4 år)

Han har varit djupt deprimerad, sängliggande, innan han träffade mig. Nu känns det som att han är i nån form av blandtillstånd. Han har väldigt svårt att varva ner, tar upp nya projekt hela tiden trots att han vet i hur dålig form han är (fast de påbörjas oftast inte), sover fruktansvärt dåligt - med alkohol i kroppen sover han mer men det blir ju ändå ingen bra sömn. Kan vara full av energi ena stunden varav nästa sekund bara *ta slut* och behöva lägga sig ner. Är aggressiv och i vissa fall verkar han ha en väldigt konstig självbild, som att han står över alla andra på nåt sätt.

Det som är mest jobbigt är hans alkoholkonsumtion, jag är rädd att det har övergått i ett beroende. Han lovar och svär att så fort han får medicinering som tar bort hans ångest ska han sluta självmedicinera, men jag tvivlar.

Jag vill bara ha min underbara sambo tillbaka, han var en helt annan människa när vi träffades för fyra år sedan. Mitt hopp står idag till medicineringen, annars kommer vår familj splittras.

Jag känner igen det där du skriver om att få ta så mycket skit, ska man bara svälja allt och gå vidare? I två års tid har han fått mig att tro att det är mitt fel att han mår dåligt och dricker. Han kan säga de elakaste saker när han får ett utbrott. Har inget tålamod med barnen. Mina känslor för sambon är ju inte odödliga, det känns som att man bara är helt tom nu.
    Som läget är just nu är det ingen ide att prata om de jobbiga sakerna med honom, jag ska ta upp det när han mår lite bättre så att han faktiskt inser vad han själv gör.

Vad skönt att medicinen verkar hjälpa din man! Din man är bipolär också vad jag förstod? Min svärmor får litium och det har verkligen gett henne livet tillbaka. Känner du att det här är lösningen på din mans problem eller är du rädd att det bara är en tillfällig lösning?

Tror att vi anhöriga mår minst lika dåligt.

• Anonym (bipolär sambo)
    Anonym (mamman) skrev 2010-10-25 19:02:58 följande:
    Det är jag som är Frugan i din andra tråd.

Ja, det där självgodheten och översittar-attityden är det som provocerar mig mest. Jag kan inte fatta att en och samma människa ena stunden kan irritera sig så enormt på ALLA andras små, små brister och egenheter (och därmed utstråla att han uppfattar sig själv som mer kompetent) och i nästa stund falla ihop i själv-hat och beklaga sig över att han "förstör för alla" och att alla skulle ha det bättre om han inte fanns.

Jag försöker förstå, men emellanåt är det helt omöjligt. Själv är jag väldigt konstant i mina känslor och värderingar, så jag har väldigt svårt för att fatta hur det fungerar. Min man säger att han blir som ett skal, som handlar och agerar utan att känna. Under tiden finns hans "rätta jag" kvar längst inne i honom, och ser allt tokigt och elakt han gör, men han kan inte komma upp till ytan och stoppa det.
    Svarade dig i andra tråden också.
    Förstår exakt vad du menar med översitter-attityd och självgodhet, usch, de värsta egenskaperna som finns för mig. Nu försöker jag se igenom sjukdomen och förstå att det inte egentligen är hans normala tillstånd som gör allt detta. Värst är det när det går ut över barnen, om han kommer att ta till hårdhandskar för att försöka uppfostra så drar jag med en gång.

Läste i ett tidigare inlägg att ni skulle separera, det är inte längre aktuellt?
    Anonym (mamman) skrev 2010-10-25 19:02:58 följande:
    Nu efteråt gråter han mycket och ofta, när vi pratar om vad han sagt och gjort. Han kan börja gråta bara över att titta på barnen, eller mig. Han säger att han inte har sett oss innan. Han har varit för upptagen med stressen inne i huvudet.
    Menar du att han nu har "vaknat upp" och inser hur han har betett sig? Vad skönt det vore om det kunde bli så här också..
  • Anonym (bipolär sambo)
    Anonym (mamman) skrev 2010-10-25 23:41:16 följande:
    Om jag förstår dig rätt, så är detta första gången du upplever din mans hypomani. Ni träffades och då mådde han bra i något år, sen gick han ner i en lång depression, som nu har övergått i hypomani (eller ett blandtillstånd), stämmer det? I så fall har du kanske ännu inte upplevt hur han blir när han landar och verkligheten hinner ikapp honom. Har han aldrig haft kortare perioder av känslokyla och aggressivitet tidigare?

Vi har ännu inte bestämt ifall vi ska flytta till varsin lägenhet, eller en gemensam. Vi har i alla fall bestämt oss för att sälja huset till våren, för jag vill inte längre ha det ansvaret och inte veta ifall jag kan räkna med min man eller inte. Jag lovade både honom och hans läkare att vänta några månader med att fatta beslut om vår relation, tills hans utredningar är klara och tills medicinen är rätt inställd. Kärleken finns definitivt kvar, men om nästa jobbiga period kommer inom några månader, då vill jag inte mer. Då måste vi prioritera barnen, och det gör vi bäst genom att i så fall dela på oss. Det är min man införstådd med nu.
    När vi träffades så mådde han bra, varken för uppåt eller neråt - hans riktiga jag.

Allt hände väldigt fort hos oss, två täta graviditeter, flera jobbyten och en flytt. Nånstans där så tappade han det. Han har nog inte varit enbart deprimerad, inte sängliggandes iaf. Utan varit i nåt sorts blandtillstånd, snabbt svängandes, i två års tid. Och under tiden så kom alkoholen in i bilden mer och mer. Han var deprimerad och sängliggandes en tid innan vi träffades, och har tydligen haft hypomanier innan också enligt hans anhöriga.
    När vi träffades var han absolut inte känslokall, han var väldigt ödmjuk och älskade att prata, brydde sig om mig och andra på ett helt annat sätt. Detta började jag märka av nån gång under första graviditeten.

Förstår precis din tanke med att kärleken finns kvar men att det kanske inte räcker till. Känner likadant, jag älskar honom och vår familj, men om det kommer en till sån här period är det bättre att vi separerar, för barnens skull framför allt. Så att de åtminstone har en förälder som mår ok, för jag känner att jag håller på att bli sjuk av detta jag också snart.
Svar på tråden Ni med deprimerade partners - prata av er?