Anonym (mamman) skrev 2010-10-25 23:41:16 följande:
Om jag förstår dig rätt, så är detta första gången du upplever din mans hypomani. Ni träffades och då mådde han bra i något år, sen gick han ner i en lång depression, som nu har övergått i hypomani (eller ett blandtillstånd), stämmer det? I så fall har du kanske ännu inte upplevt hur han blir när han landar och verkligheten hinner ikapp honom. Har han aldrig haft kortare perioder av känslokyla och aggressivitet tidigare?
Vi har ännu inte bestämt ifall vi ska flytta till varsin lägenhet, eller en gemensam. Vi har i alla fall bestämt oss för att sälja huset till våren, för jag vill inte längre ha det ansvaret och inte veta ifall jag kan räkna med min man eller inte. Jag lovade både honom och hans läkare att vänta några månader med att fatta beslut om vår relation, tills hans utredningar är klara och tills medicinen är rätt inställd. Kärleken finns definitivt kvar, men om nästa jobbiga period kommer inom några månader, då vill jag inte mer. Då måste vi prioritera barnen, och det gör vi bäst genom att i så fall dela på oss. Det är min man införstådd med nu.
När vi träffades så mådde han bra, varken för uppåt eller neråt - hans riktiga jag.
Allt hände väldigt fort hos oss, två täta graviditeter, flera jobbyten och en flytt. Nånstans där så tappade han det. Han har nog inte varit enbart deprimerad, inte sängliggandes iaf. Utan varit i nåt sorts blandtillstånd, snabbt svängandes, i två års tid. Och under tiden så kom alkoholen in i bilden mer och mer. Han var deprimerad och sängliggandes en tid innan vi träffades, och har tydligen haft hypomanier innan också enligt hans anhöriga.
När vi träffades var han absolut inte känslokall, han var väldigt ödmjuk och älskade att prata, brydde sig om mig och andra på ett helt annat sätt. Detta började jag märka av nån gång under första graviditeten.
Förstår precis din tanke med att kärleken finns kvar men att det kanske inte räcker till. Känner likadant, jag älskar honom och vår familj, men om det kommer en till sån här period är det bättre att vi separerar, för barnens skull framför allt. Så att de åtminstone har en förälder som mår ok, för jag känner att jag håller på att bli sjuk av detta jag också snart.