Inlägg från: My opinion |Visa alla inlägg
  • My opinion

Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!

Hoppentoss skrev 2010-03-30 20:37:02 följande:
    Jag skulle inte ta hål i mina barns öron pågrund av allergier m.m.  Jag tycker inte det är snyggt heller. Men barnmisshandel är väl att ta i. Hålet växer igen.  Men som sagt jag är abslout emot håltagning. 
    Bara om du tar ut örhänget innan det läkt. JAg har låtit hålen vara utan örhänge flera år i rad och sedan kunnat använda örhänge igen utan större problem.
  • My opinion
    Sissi82 skrev 2010-03-30 22:51:20 följande:
    Samma här mina flickor fick när de var 1år... och de sa inte ett PIP! men alla här får ha sina åsikter om det är etiskt rätt eller ej.. jag skiter i det! De har inte lidit och de har aldrig fått allergier eller infektioner! Basta! dessutom utfört av en utbildad person med "blomdahls" totalt nickeltestat och legitmireda "eller vad det kallas" så det så... OCH!-de är inte smaklösa och jag är ingen barnmisshandlare!
    Är dina barn tillräckligt gamla för att du ska kunna säga att de inte får nickelalergi? Det är inget som behöver debutera över en natt utan kan ta betydligt längre tid. Det förutsätter givetvis att de utsätts för nickel så det gäller att inte använda smycken med nickel efter hålen läkt helelr (gäller även andra smycken än örhängen)

Själv fick jag mina hål när jag var 8 år. Det gjorde ont när hålen gjordes och det gjorde ont när de skulle skötas till såren läkt. Vilken fantasivärld lever du i om du inte tror att det gjorde ont på dina barn. Skillnaden var ju att jag ville själv och förstod varför det gjorde ont det lär inte dina barn ha gjort.
  • My opinion
    Kluttbajs skrev 2010-03-30 23:17:40 följande:
    Jag tycker det ser rätt töntigt ut och kan inte riktigt förstå vitsen av det. En grej som faktiskt gör ont, om än ytterst lite till typ noll nytta. Att kalla det barnmisshandel känns väl lite overkill men ändå... Många åker ju på semestrar då barnet måste vaccineras, kan göra rätt ont. Är det också misshandel? De kan ju stanna hemma. Helt fritt val att åka utomlands (oftast). Nu när var och varannan svenne-banan på svenne-bananvägen nummer lagom ska åka till Thailand lär många ungar plågas i så fall...
    Jag håller med. Man ser en liten unge som inte är klassiskt vacker men som är en gullig trollunge eller busunge. Sätt ett par örhängen på dem och det blir som tanten som försöker se ung ut det understryker liksom bara att de inte är docksöta. Så istället för en gullig naturlig unge ser man bara att utseendet inte stämmer med föräldrarnas önskemål. Man sminkar ju inte upp ungarna även om jag läst att man parfymerar dem i en del länder.
  • My opinion
    rasajj skrev 2010-03-31 13:37:27 följande:
    Och jag tycker det ar helt ok att aven barn ser ut som antingen flickor eller pojkar. De behover inte vara konlosa varelser heller. Om man anser att smink och smycken hor 'kvinnor' till, sa anser jag att aven sma flickor ska kunna testa detta. Mina flickor har fatt smink vid hogtider och nar de ar uppkladda (de enda tillfallen jag sjalv anvander smink) De har fatt orhangen och andra smycken. Jag gommer inte att de ar flickor. Jag vill att de ska vara stolta over det! Precis som mina pojkar har haft slips och vit stjorta nar de ar uppkladda, de har fatt leka att de rakar sig, med en tom rakhyvel och raklodder, de far 'after shave' nar vi klar upp oss. Mina pojkar far vara stolta over att de ar pojkar. Jag tycker inte att det ar bra att vara konslos, sa jag anammar inte den kulturen!
    Tycker inte det låter som att du är stolt över att de är flickor då hade du inte försökt stöpa om dem till kvinnor. Det är en jäkla skillnad att ha slips på pojkar och att ta hål i öronen på en flicka. För att göra en likadan handling på dina pojkar så borde du sätta dit en tatuering å dem. Det är ju en utsmyckning som tills helt nyligen var förknippad med män.
  • My opinion
    neelliee skrev 2010-07-02 08:44:49 följande:
    Finns betydligt värre sätt att plåga sina barn på.

Jag tycker exempelvis att man "plågar" barnen mer genom att inte (ofta) läsa böcker för dem hemma, eftersom all forskning visar hur viktiga regelbundna högläsningsupplevelser är när barnen själva ska lära sig läsa. Hellre några sekunders smärta (eller smärta är ju överdrivet, obehag är väl bättre beskrivet) när ett barn är 3 månader än en lång kamp vid läsinlärningen med en eventuellt sänkt självkänsla som följd.

För att ta ETT exempel på vad föräldrar kan ställa till med, helt lagligt.

Ett annat: Jag tycker att det är värre att föräldrar, helt öppet inför sina barn, gnäller över Sveriges väder så fort det inte är sol och visar sina barn att man får vara tjurig pga av "ingen sol och värme" från oktober till april. Hellre några sekunders obehag (eller om det nu är smärta) vid 3 månaders ålder än att växa upp i en miljö som är negativ så fort det inte är sol och lära sig att man "ska" vara deprimerad hela det mörka halvåret. Och att man har rätt att ifrågasätta folk som uppskattar höst och vinter.

Ett annat: Jag tycker att det är oerhört mycket värre att föräldrar visar sina barn att man inte kan gå 2 km hem om man missar bussen, att man visar dem att motion är jobbigt genom att klaga och gnälla eller helt enkelt avstå, att man visar dem att mamma tycker att det normala är att vänta flera minuter på hissen istället för att gå uppför tre trappor. Hellre några sekunders ren smärta som 3 mån bebis OCH upprepade infektioner, än att lära sig att "motion" är att dammsuga och promenera i lusfart i en kvart och att en normalporion glass är att äta tills man mår illa.

Eller - att man lär sina barn att man får praka skit om andras val och beslut, istället för att försöka förstå eller åtimnstone snarare förmedla "alla får välja själva, man behöver inte tycka om andras beslut men man ska respektera människan bakom beslutet". Tror man skadar sina barn mer genom att låta dem höra att man kallar mammor som tar hål i bebisarnas öron för idioter, sjuka i huvudet etc, än genom att faktiskt ta hål. Hålen kan man låta växa igen, men värderingar om andra människor sitter oftast rätt djupt rotade. Man behöver inte tycka om allt andra gör, och man får berätta det för sina barn, men om man inte har en repsektfull ton och ändå någonstans försöker förstå den andre, så visar man ju för sitt barn att det är OK att
    kalla andra fula saker, kritisera och man lär dem att döma rakt av utan reflektion.

Jag har inte gjort hål i öronen på mina barn och ser ingen som helst anledning till det. Är inte personligen förtjust i hål på småbarn och skulle inte ha något emot en 10-årsgräns hos alla seriösa håltagare. Däremot är jag så sjukt trött på att morsor på FL hånar och kritiserar vissa saker SÅ ENORMT, saker som i det stora hela knappast påverkar barnens liv nämnvärt. Att vara "emot" hål på bebisar är en sak, att vara jätteupprörd och kalla det plågeri är något helt annat. I min värd.
    Av ditt inlägg förstår jag att dina föräldrar valde bort hål i öronen när du var liten och istället satsade på det där med att prata skit och inte försöka förstå andra
  • My opinion
    livet leker skrev 2010-07-02 22:42:18 följande:
    Dom kanske tycker det är fult med örhängen??? Elelr inte VILL ha det? Detta är ett övergrepp, kan ju lika gärna pierca när ni ändå håller på
    Varför inte en trevlig tribal-tatuering på gossarna innan 1 års-dagen. Ser tufft ut och markerar att den lille är en kille och inte en tjej. Kan ju vara svårt annars för oss pojkföräldrar eftersom det inte är krav på örhänge på alla tjejer och våra små tuffingar därför kan bli tagna för en tjej utan örhängen (hemska tanke). {#emotions_dlg.djavulsk}
  • My opinion
    Nathisen skrev 2010-07-16 09:27:25 följande:
    Hur många av er, som är emot hål i öronen på små barn, fick själva hål i öronen som små barn?
    Eftersom ni är så insatta, förutsätter jag att många av er har erfarenhet av hål i öronen på små barn?
    Personligen kan jag ju endast tala om mina egna erfarenheter av hål i öronen på små barn och då kan jag ju ta mig själv som exempel. Jag fick hål i öronen när jag var 9 månader, anledningen till varför var varken kulturell eller religiös,  min mamma tyckte att det va fint. Nu 24 år senare, vill jag påstå, har det inte påverkat mig överhuvudtaget. Jag är inte  traumatiserad över det faktum att en dag för ca 23 år sedan gjorde det lite ont i mina öronsnibbar. Jag är en helt funtionell 24 åring, med ett bra jobb och en egen liten familj. Jag och min mamma har en jätte fin relation och jag är inte alls arg på henne pga av mina hål.
    Och du tillhör alltså en egen grupp av människor med minne från hur du reagerade när du var 9 månader, hur ont det gjord?. En erfarenhet man inte har minnen av är ju tämligen meningslös. Däremot är kunskap något som är av värde. Att man nu vet att barn känner smärta, något man förr inte trodde att de gjorde, är en sådan kunskap. Onödig smärta enbart för föräldrarnas fåfänga tycker jag visar på okunskap eller förakt mot barnet.

Att som du skriva att du inte tagit skada är lika begåvat som "jag fick stryk när jag var barn och jag har inte tagit skada av det". För det första så är det givetvis inte så att alla får bestående men av det man utsätts för men det innebär jinte att det är ok att utsätta oss för det. För det andra så vet du inte om du hade varit en annan person utan detta. Att man fått men innnebär inte att man blir kriminell eller självdestruktiv. Du kan ha blivit mindre smärttålig, litar mindre på andra o.s.v. Sådant kan man bara avgöra genom att studera större grupper och även då så är det tendenser inte något som drabbar alla lika.

Och även om mitt inlägg ovan om tatuering är i en skämtsam ton så menar jag allvar. Vad vet du om vad barnet har för preferenser i framtiden. Det är inte alla som vill ha hål i öronen och det är inte smärtan som hindrar dem i vuxen ålder, varför ska man tvinga på barnen denna utsmyckning.

Jag tycker personligen att rätten till den egna kroppen gäller även för en baby och för mig innebär det att inte utsätta denna kropp för sådant som inte är nödvändigt och som utsätter babyn för smärta.
  • My opinion
    Sissi82 skrev 2010-07-20 21:14:33 följande:
    Ja men det är ju helt okej? eller? för det gör ju folk varje semester? injecerar skräp i sina ungar för att få åka till ett soligt land... egoistiskt tycker jag..men att kalla dom för barnmisshandlare är ju verkligen att ta det till stor överdrivt..
    Ja för att skydda mot sjukdom och att spöka ut en 1,5 åring i örhängen är ju jämförbart. Anser du att du kan skära lite i barnen efter eget tycke eftersom det finns doktorer som opererar barn också?
  • My opinion
    Plutteli skrev 2010-07-26 16:47:37 följande:
    Så om någon tycker det är vettigt och fullt acceptabelt att brännmärka sitt barn med cigg i "fina mönster" är det bara att acceptera och hålla käft?
    Givetvis, det vet du väl att barn inte har några rättigheter förrän de blir myndiga. Till dess är de våra att göra vad vi vill med. (OBS ironi)

Tycker risken för infektion och för att barnet fastnar med örhänget och sliter upp örsnibben är tillräckligt skäl att låta bli. Att det faktiskt gör ont både vid håltagningen och medan det läker är ytterligare skäl att låta bli. Och allt detta bara för att mamman vill ha en liten "docka".
  • My opinion
    jgillber skrev 2011-09-15 15:13:46 följande:
    TRAMS.
    Varför vänta med hål i öronen, det är fint och alla vill ändå ha det.
    Det blir ju bara jobbigare med smärtan med åren så jag passar på innan hon vet vad ont är.
    Skulle min dotter inte vilja ha kvar dem när hon är äldre får hon ta ut dem.
    Jag kommer ta hål i öronen när hon är några månader.
    Ja det är TRAMS det du skriver. Det är sedan länge känt att även små barn känner smärta. Alla vill inte ha örhängen när de blir stora, det är risk för allergi, infektion och för att barnet råkar fastna med örhänget och riva upp örat.
Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!