Nathisen skrev 2010-07-16 09:27:25 följande:
Hur många av er, som är emot hål i öronen på små barn, fick själva hål i öronen som små barn?
Eftersom ni är så insatta, förutsätter jag att många av er har erfarenhet av hål i öronen på små barn?
Personligen kan jag ju endast tala om mina egna erfarenheter av hål i öronen på små barn och då kan jag ju ta mig själv som exempel. Jag fick hål i öronen när jag var 9 månader, anledningen till varför var varken kulturell eller religiös, min mamma tyckte att det va fint. Nu 24 år senare, vill jag påstå, har det inte påverkat mig överhuvudtaget. Jag är inte traumatiserad över det faktum att en dag för ca 23 år sedan gjorde det lite ont i mina öronsnibbar. Jag är en helt funtionell 24 åring, med ett bra jobb och en egen liten familj. Jag och min mamma har en jätte fin relation och jag är inte alls arg på henne pga av mina hål.
Och du tillhör alltså en egen grupp av människor med minne från hur du reagerade när du var 9 månader, hur ont det gjord?. En erfarenhet man inte har minnen av är ju tämligen meningslös. Däremot är kunskap något som är av värde. Att man nu vet att barn känner smärta, något man förr inte trodde att de gjorde, är en sådan kunskap. Onödig smärta enbart för föräldrarnas fåfänga tycker jag visar på okunskap eller förakt mot barnet.
Att som du skriva att du inte tagit skada är lika begåvat som "jag fick stryk när jag var barn och jag har inte tagit skada av det". För det första så är det givetvis inte så att alla får bestående men av det man utsätts för men det innebär jinte att det är ok att utsätta oss för det. För det andra så vet du inte om du hade varit en annan person utan detta. Att man fått men innnebär inte att man blir kriminell eller självdestruktiv. Du kan ha blivit mindre smärttålig, litar mindre på andra o.s.v. Sådant kan man bara avgöra genom att studera större grupper och även då så är det tendenser inte något som drabbar alla lika.
Och även om mitt inlägg ovan om tatuering är i en skämtsam ton så menar jag allvar. Vad vet du om vad barnet har för preferenser i framtiden. Det är inte alla som vill ha hål i öronen och det är inte smärtan som hindrar dem i vuxen ålder, varför ska man tvinga på barnen denna utsmyckning.
Jag tycker personligen att rätten till den egna kroppen gäller även för en baby och för mig innebär det att inte utsätta denna kropp för sådant som inte är nödvändigt och som utsätter babyn för smärta.