• Äldre 29 Mar 12:42
    15433 visningar
    26 svar
    26
    15433

    Ett nytt försök Filippinerna

    Hej!

    Vi är totalt ensamma med att adoptera från Filippinerna.
    Eftersom AC aldrig får till sin chatsida så börjar vi bli rätt desperata i att hitta några fler som väntar eller vill Adoptera från filipinnerna.

    En enda person vet jag här på FL.

    Var finns ni?  Finns ni överhuvudtaget.

    Vore kul att spekulera och fundera hur lång tid det är kvar till barnbesked m.m.
    Ge stöttning och få stöttning vid nergångar.
    Hjälpa varandra att tolka nyhetbrev m.m

    Snälla skriv. !!

    Tossan

  • Svar på tråden Ett nytt försök Filippinerna
  • Mimab
    Äldre 29 Mar 12:49
    #1

    Kan inte du skapa en yahoo-grupp, så kanske ni får ihop ett gäng där? Vi är med på KinaListan och man får svar och hjälp om det mesta. Hur många barn har adopterats från Filippinerna senaste 10-15 åren?

  • Äldre 29 Mar 12:53
    #2
    Mimab skrev 2010-03-29 12:49:50 följande:
    Kan inte du skapa en yahoo-grupp, så kanske ni får ihop ett gäng där? Vi är med på KinaListan och man får svar och hjälp om det mesta. Hur många barn har adopterats från Filippinerna senaste 10-15 åren?
    Tack för ideen.    Skall forska lite hur man gör.

    Det kommer ca 7 barn per år till Sverige så det är inte så många. Men k'änner sig rätt ensam och inga att fråga. 

    // 
  • Mimab
    Äldre 29 Mar 14:57
    #3

    Oj, ja det är ju inte så många förstås. Men om du gör en yahoo-grupp och gör "reklam" för den här, och kanske be AC skriva det som en nyhet under Filippinerna så kanske fler ansluter sig och det blir en grupp till slut. Lycka till!

  • Äldre 29 Mar 20:37
    #4
    Mimab skrev 2010-03-29 14:57:43 följande:
    Oj, ja det är ju inte så många förstås. Men om du gör en yahoo-grupp och gör "reklam" för den här, och kanske be AC skriva det som en nyhet under Filippinerna så kanske fler ansluter sig och det blir en grupp till slut. Lycka till!
    Tack....Få se vad jag lyckas med. 

    Kram på dig.
  • Äldre 1 Apr 08:53
    #5

    Hej

    Jag och min man är också på gång i Filippinerna! Vi vill dock adoptera ett känt barn. Just nu väntar vi på att få starta hemutredningen.

    Kram

  • Äldre 1 Apr 17:43
    #6
    Maganda skrev 2010-04-01 08:53:04 följande:
    HejJag och min man är också på gång i Filippinerna! Vi vill dock adoptera ett känt barn. Just nu väntar vi på att få starta hemutredningen.Kram
    Gud vad skoj!!! Vad glad jag blir.  Hur går det till då man vet vilket barn man får adoptera?     När tror ni att ni får resa ner?

    Kram
  • Äldre 2 Apr 17:25
    #7

    Hej =)

    Vi vet vilket barn vi VILL adoptera men hoppas verkligen att vi får det också. Det går till på samma sätt som andra adoptioner och samma krav. Dock behöver vi inte stå i kö hos AC så vi får skicka våra handlingar så fort hemutredningen är klar. Enligt AC tar det ca 1 år. Eftersom vi känner detta barn hoppas vi dock på att åka ner och hälsa på innan dess. Men det vill vi inte göra innan vi känner att vi är lite på väg, för att det blir för jobbigt annars.

    Hur långt har ni kommit i processen?

    Kram

  • Äldre 2 Apr 21:28
    #8
    Maganda skrev 2010-04-02 17:25:26 följande:
    Hej =)Vi vet vilket barn vi VILL adoptera men hoppas verkligen att vi får det också. Det går till på samma sätt som andra adoptioner och samma krav. Dock behöver vi inte stå i kö hos AC så vi får skicka våra handlingar så fort hemutredningen är klar. Enligt AC tar det ca 1 år. Eftersom vi känner detta barn hoppas vi dock på att åka ner och hälsa på innan dess. Men det vill vi inte göra innan vi känner att vi är lite på väg, för att det blir för jobbigt annars.Hur långt har ni kommit i processen? Kram
    Hej!

    Jag hoppas verkligen ni får adpotera just ert önskabarn.  
    Att hälsa på är inte det jobbigt att åka hem igen utan barnet? Det  måste vara dubbel känsla.
    Vi har papperna i landet sedan ett år tillbaka Och hoppas på barnbesked sent i höst.  Idag läste jag att det kommet ett barn till tills sverige. Det känns toppen.

    Har ni varit i Filipinerna tidigare? Vi läser allt vi kommer över om landet så vi skall veta lite mera. Vi är rätt nervösa att man får åka dit under regnperioden.

    Kram
  • Äldre 3 Apr 15:16
    #9

    Hej!

    Åh... redan till hösten... det är ju snart det. Åh vad roligt, hoppas det rullar på snabbt för er.

    Jag har varit 1 gång på Filippinerna och min man många gånger då hans mamma är filippinska. Det är ett väldigt gästvänligt land och lätt att göra sig förstådd då många kan engelska.

    Klart att det skulle kännas jobbigt att resa hem utan barnet om vi reste ner men samtidigt så är detta ett barn som vi oavett hur det går vill ha fortsatt kontakt med så vi ser det mer som en möjlighet att bygga relation.

    När ni samlade papper till landet, vad var det för papper? Finns det något man kan förbereda?

    Kram

  • Äldre 4 Apr 20:31
    #10
    Maganda skrev 2010-04-03 15:16:46 följande:
    Hej!Åh... redan till hösten... det är ju snart det. Åh vad roligt, hoppas det rullar på snabbt för er. Jag har varit 1 gång på Filippinerna och min man många gånger då hans mamma är filippinska. Det är ett väldigt gästvänligt land och lätt att göra sig förstådd då många kan engelska.Klart att det skulle kännas jobbigt att resa hem utan barnet om vi reste ner men samtidigt så är detta ett barn som vi oavett hur det går vill ha fortsatt kontakt med så vi ser det mer som en möjlighet att bygga relation.När ni samlade papper till landet, vad var det för papper? Finns det något man kan förbereda?Kram
    Hej!

    Dom har höjt kraven sedan vi samlade papper.
    Det är prästintyg, då man måste vara kristen för att få adoptera. Försök att få med det i hemutredningen.
    Man behöver ha psykologintyg, Det är den dom har ändrat mest på.  Ett råd är att försöka hitta en psykolog redan nu som vet att ni kommer,
    Det är personligt brev.
    Sedan intyg från din man att han står för kostanderna i sverige under tiden när barnet bor hos er som fosterbarn.(ca 6 måndader tror jag det var,)
    Inkomstepapper.
    Foton , Läkarintyg. syskonintyg (om du har barn innan) Polisintyg Personbevis.  Jag tror jag fått med alla papper.

    Gud vad härligt att höra att det är lätt att göra sig förstådd.  Så din man är filipinsk. Vi har fått tittat på nätet för att få reda på hur man ser ut i fillipinerna. Vi har kommit på att nästan alla är vackra därifrån.

    Din tankegång med att hälsa på barnet är helt rätt.

    Kram på dig.
Svar på tråden Ett nytt försök Filippinerna