Inlägg från: LiselottePCOS |Visa alla inlägg
  • LiselottePCOS

Viktfunderingar efter graviditet

Jag tycker det är omöjligt att säga vem som kommer gå upp i vikt av PCOS... iom det är många syntom och man drababs olika svårt av de olika syntomen.

Jag vägde ungfär 5 kilo för mycket, hade ingen kunskap om BMI då 1988. Jag ahde mage  , smla  armar och ben..  Gick upp ca 15 kg udner gravidtet som gick bort som de skulle direkt efter. Men vid tiden då  grvidtethormonern gick ur kroppen ( kund inte amma) och vår son var ca halvåret började jag gå upp i vikt.  När det hade gått en tdi och sonen var ett år var jag 35-40 kg tyngre.

Vilket jaglångt senare förstod hade med homoner och PCO/S samt äggstocksfunktionen att göra. Du som är medveten om din PCO/S kanske löper en mindre risk om att gå upp i vikt genom att förska ha så goda kostvanor som möjligt, motionera så mycket tdien tillåter med små barn och kontakta läkare om du märker tecken på vikökning. Var envisa ge inte med er och se till att få hjälp om ni börjar gå upp i vikt efter graviditet och amning.

Jag har gått ned ca häften av alla dessa kilon.... Har stor mage nu,  småbarn undrar om jag är gravid ibland,  och vissa synskade vuxna dvs de som inte ser skillnad på gravidmage och en hängmage av fett.  Har förklarat för många om PCOS tidigare  när de sagt något om min storlek, men har lessnat på det..

Svar på tråden Viktfunderingar efter graviditet