• mariahammarberg

Vad göra med tonfsk konserv?

kan man göra ngn form av taco röra tror ni? annat smarrigt. Har flera burkar i skåpet och idetorka.

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden Vad göra med tonfsk konserv?
  • Stor mamma

tonfiskgryta

Hacka lök, fräs i lite smör, rör i tonfisken, häll på krossade tomater, salt o peppar.
    Lägg i majs.

Brukar göra detta o ta kokt ris i botten på en ugnsform, hälla över öran, strö över ost in i ugnen o gratinera.

• FruSen

Jag brukar göra en (i mitt tycke) smaskig pastasås.
    En förpackning kelda ostsås, purjolök och så en eller två burkar tonfisk! Superenkelt, snabbt och gott.

• Sorbus

Tonfisköra med tonfisk, lite majonnäs, creme fraiche och hackad gurka. Gott i mackor, funkar också i bakt potatis.

En pastasås till: fräs lök och vitlök i lite olja, tillsätt tonfisk, krossade tomater och creme fraiche. Krydda med citronpeppar.

• tteessssaa

Tonfiskgratäng:

2 Burkar till 4 personer (2 vuxna och 2 barn)
    4 ägg som är hårdkokta
    persilja
    vitpeppar
    svartpeppar
    riven ost
    vispgrädde ca 4dl

Lägg tonfisk i en ungsform ett tunt lager först och sedan ett lager med skivade ägg och gör så tills burkarna är slut och äggen men avsluta med tonfisk lager.
    Krydda i varje lager med vitpeppar eller svartpeppar samt persilja.
    Strö sedan mycket riven ost över allt samman och återigen lite persilja samt häll på vispgrädde.
    Ställ i ugen på 200 grader i ca 20 min tills osten fått färg.
    Servera med potatis eller potatismos.

En jätte billig och god fiskgratäng som många barn gillar.

• Tess 86

Jag brukar göra pastasås, med tonfisk, rödlök, gröna oliver och cream fraise paprika/chili...mumsigt!{#lang_emotions_smile}

• mullzack

Hemlagad pizza med skaldjur, tonfisk, tomater, ananas, bananer och ost massor av ost

• Disela

När jag var mindre brukade mamma göra tonfisk, ris och currysås. Alltså bara tonfisk på burk, kokt ris och varm currysås. Underbart gott, har dock inte ätit det på massor av år.

• mammaNena

tonfisk rulle.
    Gör som en ungspankaka, tonfisk stuvning och rulla ihop till en "rulltårta"  mmm

• Mountains

En enkel och uppskattad pastasås som är väldigt barnvänlig. Fräs lite lök, ned med en burk creme fraiche och en tonfiskburk och lite gröna ärtor. Lita salt och svartpeppar. Koka pasta. Du gör den lika fort som det tar att koka pastan!

• Stor mamma

creme fraiche
    tonfisk
    salt peppar
    rödlök
    majs
    persilja el kanske dill om man gillar det
    lite räkor

Baka en bakpotatis och lägg på den kalla röran.

• SweetLilly

zucchinigratäng! koka upp krossade tomater med 2 burkar tonfisk och salt, peppar och vitlök. Varva den smeten med stekta zucchiniskivor i en form! mumma! Toppa med lite ost! 20 mini 225grader.

Lilla pyret väntas 100806
  • Mylta

gul lök
    rårivna morötter
    krossade tomater
    tonfisk
    keso
    salt å peppar

perfekt pastasås =)

Mylta with stars
  • Bluemint

Jag brukar hacka rödlök och skära mango i små bitar (även en pepparfrukt om man gillar styrka). Blanda detta med tonfisk och youghurt eller crème fraiche. Salta, peppra och ha i lite curry. Röran äts kall i tortillabröd ihop med isbergssallad, gurka och tomater eller de grönsaker man gillar.

• Annso1984

Vi brukar göra en god pastasås:

en lök, hackad
    två burkar tonfisk
    en förp. Kelda tomatsås (färdig sås som finns i mejerihyllan, den heter typ chunky eller nåt sånt)
    salt o peppar
    majs och lite hackade feferonis om man gillar det.

Bara blanda i en kastrull, jätte mumsigt! även vår son på ca 15månader älskar den!

• Jenny K

Många snabba pastasåser i tråden och här kommer en till:

tonfisk på burk
    cremefrech
    champinjoner
    grillkrydda
    Blanda allt och koka upp, klart.
    Jätte gott och enkelt till pasta.

• fröken

Tonfiskgratäng med ris:

Koka ris
    Blanda tonfisk med cremefraiche + vispad grädde + chilisås
    Finstrimla en purjo
    Lägg purjostrimlorna över det kokta riset i en ungsform
    Kleta över smeten
    Riv över ost
    Gratinera

Tonfisksås till pasta:

1 gul lök (hackas)
    1 klyfta vitlök (hackas)
    1 burk tonfisk
    1 burk creme fraiche
    citronpeppar
    salt

Bryn löken, häll i tonfisk o creme fraiche, låt koka upp, strö över citronpepparen och salt

• Mountains

Vad många goda förslag som kom upp, något speciellt du fastnade för TS?

Svar på tråden Vad göra med tonfsk konserv?