• cna

jag och min familj vill flytta till USA, är det svårt och hur går man väger?

Hej! jag har ända sen jag varit liten levat flytta till USA. Har nu sambo och en son på snart 14 månader. Min sambo vill jätte gärna också bosätta sig i USA! just nu läser han till undersköterska och kommer bli klar med utbildningen december 2010. jag själv är mammaledig och börjar läsa upp mina betyg på komvux augusti 2010 och räknar på att det ska ta en halv till en termin. Min sambo vill gärna jobba lite innan han börjar söka jobb i USA. Jag själv vill utbilda mig till något men vet änu inte vad men funderar på om man kanske skulle göra det OM man nu får greencard osv så man kan flytta till USA!

nu undrar jag om här är någon som flyttat till usa som är svenskmedborgare och hur svårt det är ? att gifta sig med en amerikan är uteslutet då jag inte tror min sambo uppskattar det hehe.

hur ska man gå till väga ? är det svårt att få green card?

tack för svar!

theo, 090207
  • Svar på tråden jag och min familj vill flytta till USA, är det svårt och hur går man väger?
  • jlhm

Som alla andra skriver, det "enklaste" sättet att få green card är att vinna i Greencard lotteriet om man nu inte gifter sig med en amerikansk medborgare eller har en arbetsgivare som vill sponsra det.

Min erfarenhet är att väldigt få känner till hur green card och visa systemet fungerar, inte ens immigrationsmyndigheterna här i USA har full koll på det.

• MickeN1973

Greencard är permanent uppehålls tillstånd och arbetstillstånd.

Sen finns det en massa olika visum som är tidsbegränsade.

• rasajj
    TusseTvå skrev 2010-04-03 18:29:06 följande:
    Absolut kan han inte hjälpa oss med greencard, men han kan hjälpa oss med CV:n osv.Vi är beredda på att det inte är lika lätt i USA som i Sverige, men vi är berädda på att söka politisk asyl om Mona Salin vinner valet ha ha
    CV'n ar ju en helt annan sak an mojlighet att ta anstallning for ett ev. foretag. De ar valdigt harda numera, pa att foretag inte anstaller olagliga invandrare.

De flesta amerikaner har ingen aning om hur svart det ar att fa visum/arbetstillstand/greencard. manga tror att det ar automatiskt, det ar bara att ansoka och antagligen gratis... Sa visst later det underbart nar ens amerikanska vanner berattar, men det ar lite mer realistiskt att lyssna pa de som verkligen gatt igenom det hela.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • Wagram
    rasajj skrev 2010-04-03 19:39:31 följande:
    CV'n ar ju en helt annan sak an mojlighet att ta anstallning for ett ev. foretag. De ar valdigt harda numera, pa att foretag inte anstaller olagliga invandrare. De flesta amerikaner har ingen aning om hur svart det ar att fa visum/arbetstillstand/greencard. manga tror att det ar automatiskt, det ar bara att ansoka och antagligen gratis... Sa visst later det underbart nar ens amerikanska vanner berattar, men det ar lite mer realistiskt att lyssna pa de som verkligen gatt igenom det hela.
    Men det ar sa trakigt att lyssna pa negativa mannsikor! Det ar roligare att lyssna pa dem som sager det man vill!
  • jlhm
    rasajj skrev 2010-04-03 19:39:31 följande:
    CV'n ar ju en helt annan sak an mojlighet att ta anstallning for ett ev. foretag. De ar valdigt harda numera, pa att foretag inte anstaller olagliga invandrare. De flesta amerikaner har ingen aning om hur svart det ar att fa visum/arbetstillstand/greencard. manga tror att det ar automatiskt, det ar bara att ansoka och antagligen gratis... Sa visst later det underbart nar ens amerikanska vanner berattar, men det ar lite mer realistiskt att lyssna pa de som verkligen gatt igenom det hela.
    Håller med, har faktiskt hört "så du blev amerikansk medborgare när du gifte dig" så de blir förvånade när man förklarar hur det verkligen fungerar och vilken tid det tar och hur mycket pappersjobb det är att få greencard.

Ett CV kommer inte att hjälpa dugg att få jobb i USA då man förväntar sig att alla jobbansökningar har det. Om inte arbetsgivaren kan visa att endast "du" kan utföra jobbet så får man inget arbetsvisum, det första steget att få greencard via arbete.
  • TusseTvå

De chanser vi har är altså:

Lotteriet: 1 på 200

Jobb

Via någon familjemedlem: Hmmm måste fundera på om jag har någon släkting i USA!

• enlitenbitkaka
    TusseTvå skrev 2010-04-03 19:53:46 följande:
    De chanser vi har är altså: Lotteriet: 1 på 200 Jobb Via någon familjemedlem: Hmmm måste fundera på om jag har någon släkting i USA!
    Som sagts tidigare i tråden; har du ingen spjutspetskompetens så spelar det ingen roll - du kommer inte få jobba där.
  • jlhm
    TusseTvå skrev 2010-04-03 19:53:46 följande:
    De chanser vi har är altså: Lotteriet: 1 på 200 Jobb Via någon familjemedlem: Hmmm måste fundera på om jag har någon släkting i USA!
    Greencard via familjemedlem måste vara någon närstående såsom föräldrar eller syskon.

Vad som ökar möjligheten för TS att vinna ett greencard via lotteriet är att Sverige har en högra kvot än många andra länder.
  • TusseTvå

Jag har inte någon spjutspetskompetens, bara min man! Han har ett mycket unikt jobb! det är honom jag förlitar mig på. Annars blir det green card lotteriet. kan ju ta år! snyft!

Svar på tråden jag och min familj vill flytta till USA, är det svårt och hur går man väger?