• folia

Tycker ni det är ok att ta föräldraledigt på sommaren?

Jag har lämnat in begäran om föräldraledigt i sju veckor i sommar på mitt jobb. Lämnade in den i februari och har fått den beviljad av HR. Mitt lilla problem är att jag får typ "onda ögat" av flertalet kollegor som tycker att jag förstör deras semesterplanering och bara tänker på mig själv....

Känns smått jobbigt och jag tänkte höra vad ni andra tycker? Det är inga andra småbarnsföräldrar i min grupp och egentligen är det bara en vecka som verkar lite tajt i planeringen. Den ligger dock mitt i min ledighet och är en vecka när dagis är stängt så jag känner att jag kan inte hoppa in och ta den.

Sedan känner jag faktiskt att jag har rätt till det här och man är bara småbarnsförälder under begränsad tid så jag kanske faktiskt kan sätta mig själv först och strunta i vad vissa kollegor tycker?

Vår dotter är 2 år och jag jobbar med administrativt jobb så det är ju inte så att stället står och faller med att jag är borta, men mina kollegor måste justera sina önskemål något iom att jag inte kommer kunna täcka upp under de kritiska veckorna.

Suck, går inte att undkomma det dåliga samvetet...hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Tycker ni det är ok att ta föräldraledigt på sommaren?
  • Nasse7

Visst kan säkert kollegor titta illa, speciellt de som inte har barn själva i den åldern, men jag skulle gjort samma sak om jag varit tvungen. Det var prat om redan förra året att vi skulle bli tilldelade vissa veckor att ta semester och att vi inte skulle ha någonting att säga till om då så jag förberedde mig på att ta föräldraledigt de veckor om dagis var stängt, men nu kommer jag ändå att vara barnledig med barn nr2, så jag behöver inte tänka på det.
    Man ska ju göra det som är bäst för ens barn och om det är bäst för barnen att slippa byta dagis mitt på sommaren eller att mamma/pappa är ledig och man har föräldradagar kvar så är det bara att vara hemma.

• Lena

Jag och min man kommer att vara lediga sex veckor tillsammans i sommar, det gör vi genom att en är föräldraledig och den andra har semester.

• Tygtiiger

Jag tycker det är osolidariskt med dina kollegor, och du biter dig själv i röven, för hur solidariska kommer de att vara med dig i framtiden?

En del kan inte lösa dagissituationen på annat sätt än att ta av de sparade fp-dagar som (kanske) finns, tex de som är ensamstående. Men oftast tycker jag att de som tar ut lång, sammanhängande fl på sommaren gör det för att få garanterad sammanhängande ledighet (som ju ingen annan får) och för att få semester ihop med sin man hela perioden. Det är sällan en nödlösning, mer en lyxlösning.

Jag har sparade föräldradagar och har inte tagit ut något på sommaren, och har en schemaläggare som är väl medveten om det och därför också jobbar häcken av sig för att försöka få till det så att det ändå blir bra. Jag jobbar iofs på ett ställe som har öppet alla helgdagar, alla lov, där majoriteten av de anställda har barn i förskole- och skolåldern, så vi försöker göra vårt bästa för att täcka upp för varandra. I mitt fall innebär det att mina fem semesterveckor är uppdelade i två perioder, den veckan mitt i som jag jobbar får min man täcka upp så att sonen slipper vara på dagis.

Fördelen med en kultur av ömsesidig solidaritet är att den finns kvar när fp-dagarna är slut. Många som har njutit av sina långa sommar"semestrar" när barnen är två eller tre får bita ihop och ta de minst populära veckorna åren därefter.

• örtagård

Vi har sex veckor "sommardagis" och det är rätt svårt att lösa utan att ta fp på sommaren. Jag har tagit långsommar och tycker inte det är ett dugg osolidariskt att ta hand om sina barn när ordinarie barnomsorg är stängt. Jag tar fp för att mina barn ska få ledigt. Vi har inte fått sammanhängande ledighet för det i familjen utan en delad semester om sammanlagt fyra veckor. Det är inte semester att gå själv med ett antal barn hemma precis så visst gör jag det för deras skull!

Sen är det så att av egen självbevarelsedrift är det ofta nödvändigt att känna av stämningen och acceptansen för sådan långledighet på sitt jobb. Man vill ju ha ett samarbete kvar med sina kollegor när sommaren är slut. Det får man väl ställa mot att barnen kan behöva vara hemma från dagis en längre period per år. Jag har tur på  mitt jobb. Att ta ut sina dagar under de åtta första åren av barnens liv de är avsedda för anser jag dock inte osolidariskt någonsin, men väl svårt eller tom omöjligt i mångas arbetssituationer.

Jag ser det hela ur ett barnperspektiv. Kan man ge barnen mycket tid hemma är det ju jättefint och inte är det fel om barnen på köpet får båda föräldrarna hemma!

• Lena

Nu har då varken jag eller min man jobb där det är något problem med sommarsemestern för att vi antingen inte behöver bemanning hela tiden eller har studenter som vill jobba under sitt sommarlov.

Varför kan inte barnens pappa ta den veckan som det kör ihop sig på ditt jobb? Då skulle du kunna jobba och visa solidaritet.

• örtagård

I vårt fall är det jag som har lätt att vara hemma. Pappan har varit "solidarisk" med sitt jobb och tagit semester utanför säsong. Kanske kan man ta en lång sommar och pappan nästa.

• CeeJay

Jag tycker det är helt ok, naturligtvis! Ni har ju föräldralagen på er sida och ni ska först och främst tänka på er egna familj och era barn.

Att andra ger dig onda ögat beror ju bara på egen frustration alt att de inte har rätt att ta ledigt så länge. Hade de haft egna föräldrapenningdagar att ta ut är jag säker på att de gjort likadant.

Vi bråkade rätt mycket förra sommaren på mitt jobb inför semestern, några blev sura när jag "ställde till det" och tog 3 veckors FP. Jag förklarade bara att i min värld går mina barn FÖRST och jag har rättigheten att ta ut ledigheten. Sen om några fortfarande var sura struntade jag fullkomligt i. Det är deras proble om de vill lägga energi på sånt de inte rår över.

Njut av er långa ledighet i sommar istället. Om några år kanske ni inte har några dagar kvar och då kan du vara trevlig och tillmötesgående mot de som har dagar kvar att ta ut

• Kina79
    CeeJay skrev 2010-03-30 12:47:35 följande:
    Jag tycker det är helt ok, naturligtvis! Ni har ju föräldralagen på er sida och ni ska först och främst tänka på er egna familj och era barn.Att andra ger dig onda ögat beror ju bara på egen frustration alt att de inte har rätt att ta ledigt så länge. Hade de haft egna föräldrapenningdagar att ta ut är jag säker på att de gjort likadant.Vi bråkade rätt mycket förra sommaren på mitt jobb inför semestern, några blev sura när jag "ställde till det" och tog 3 veckors FP. Jag förklarade bara att i min värld går mina barn FÖRST och jag har rättigheten att ta ut ledigheten. Sen om några fortfarande var sura struntade jag fullkomligt i. Det är deras proble om de vill lägga energi på sånt de inte rår över. Njut av er långa ledighet i sommar istället. Om några år kanske ni inte har några dagar kvar och då kan du vara trevlig och tillmötesgående mot de som har dagar kvar att ta ut
    Jag håller helt med
  • 071001

Japps, jag tillhör de som inte tycker att det är okej att lämna in om föräldraledighet till jul eller till de populäraste semesterveckorna bara för att man kan.

• Lena
    071001 skrev 2010-03-30 13:45:59 följande:
    Japps, jag tillhör de som inte tycker att det är okej att lämna in om föräldraledighet till jul eller till de populäraste semesterveckorna bara för att man kan.
    De populära veckorna är ofta de som dagis har stängt och då tycker jag att man ska se till sitt barn i första hand
  • Puchahontas

Hade du haft kollegor med små barn hade de inte gett dig "onda ögat". Det är dina barn och ditt val. Som tröst kan sägas att när de väl får egna barn kommer de ångra att de var gnidna nu.

• Rapunzella

Men är det inte meningen att föräldraledighet skall gå "utanför" den ordinarie semesterplaneringen? Dvs att dina kollegor inte ska behöva planera "runt dig" för stt det ska tas in en vikarie då? Har jag hört någonstans...???

• CeeJay
    Rapunzella skrev 2010-03-30 14:28:59 följande:
    Men är det inte meningen att föräldraledighet skall gå "utanför" den ordinarie semesterplaneringen? Dvs att dina kollegor inte ska behöva planera "runt dig" för stt det ska tas in en vikarie då? Har jag hört någonstans...???
    Ibland stämmer det och ibland inte. Beror lite på vad man har för avtal. Men i grunden är ju oftast missnöjet grundat i att en kollega får kanske ta 7 veckors ledighet medans de andra får nöja sig med 4..
  • johandra

Självklart ska du kunna ta ut dina fp-dagar utan dåligt samvete men jag förstår din känsla.

Men som du säger så kan du ju alltid hävda att dagis e stängt och att du ändå måste vara hemma,om dom nu promt ska ha ett skäl..

Man har rätt att ta ut sina dagar och när man gör det avgör man ju själv!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • folia

Tack för alla kommentarer! Verkar vara lite olika åsikter i frågan :) Hmmm...har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Ska invänta besked om vår semesterplan går igenom först och isåfall är det inga problem, alla har typ fått sina önskemål och borde vara nöjda och glada. Kör det ihop sig kanske jag överväger att hoppa in en vecka så får min sambo vara hemma själv med dottern då...fast det vore ju trist...

Hade jag haft kollegor som jag tyckt bättre om hade jag stämt av mer innan, men mina nuvarande närmsta kollegor tjatar och gnatar om det mesta. Häromdagen fick jag en kommentar slängd i ansiktet från en kollega som tyckte det var helt otroligt att jag skulle utnyttja min "rätt" att gå tidigare än alla andra på torsdag. Det är ju kortdag då för alla men jobbar man deltid går man kortare än sin normala deltid och slutar alltså något innan de andra. Jag blev helt stum! Jag får inte betalt för mer än 75%, så varför skulle jag jobba längre då??

Ja ja, en del har konstiga åsikter...:)

• örtagård
    folia skrev 2010-03-30 17:05:14 följande:
    Tack för alla kommentarer! Verkar vara lite olika åsikter i frågan :) Hmmm...har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Ska invänta besked om vår semesterplan går igenom först och isåfall är det inga problem, alla har typ fått sina önskemål och borde vara nöjda och glada. Kör det ihop sig kanske jag överväger att hoppa in en vecka så får min sambo vara hemma själv med dottern då...fast det vore ju trist...Hade jag haft kollegor som jag tyckt bättre om hade jag stämt av mer innan, men mina nuvarande närmsta kollegor tjatar och gnatar om det mesta. Häromdagen fick jag en kommentar slängd i ansiktet från en kollega som tyckte det var helt otroligt att jag skulle utnyttja min "rätt" att gå tidigare än alla andra på torsdag. Det är ju kortdag då för alla men jobbar man deltid går man kortare än sin normala deltid och slutar alltså något innan de andra. Jag blev helt stum! Jag får inte betalt för mer än 75%, så varför skulle jag jobba längre då??Ja ja, en del har konstiga åsikter...:)
    Den som var avundsjuk, kanske kan tänka sig att ta din lön också .

Nej, föräldraledighetslagen har vi för våra barns rätt till sina föräldrar!
  • ebben

Ni gör rätt. jag tar FPledigt när jag vill o det passar mig-min rätt .
    DE får väl skaffa barn med,så har de FP att ta då de vill.......
    men jag försöker ställa upp med annat,inte bara kräva o ta likosm.Ytan ta pass då nån annan vill va ledig o så.ge o ta lite!
    Men FL har jag rätt att vara ,då får de sura bäst de vill.

• lastchristmas

Självklart är det okej! Det är väl därför man skaffar barn, för att få sommarlov? Skämt åsido tycker jag att man ska passa på att ge barnen långledigt och njuta tillsammans hela familjen. Man har rätt att ta ut sina dagar och det tycker jag att man ska göra. Tråkig inställning på jobbet men försök att inte bry dig. På mitt jobb är det ingen som säger nåt, där tar i princip alla småbarnsföräldrar långledigt på sommaren.

• Andamalia

Där jag arbetar är det ett rent helvete när det gäller semesterplaneringen...varje år. Tyvärr...

Jag hör till dom som inte har barn och för all del inte har tänkt att skaffa några heller för den delen. Jag kan säga såhär....

På vår arbetsplats handlar det inte om att folk är avundsjuka på att andra får lång ledighet... det handlar mer om att de som har fp-dagar kvar alltid kapar åt sig de bra veckorna... vi andra vill bara ha ut våra lagstadgade veckor sammanhängande.. och det finns inte en chans när 3-4 persdoner i gruppen lägger föräldralediget mitt i liksom.

Detta är dock en arbetsgivarfråga och inte egentligen något som arbetstagare själva ska behöva lösa. Det handlar om lagen åt bägge håll... fast hos oss verkar det bara vara den ena lagen som följs.

Det man kanske ska tänka på som förälder i det sammanhanget är att föräldrapenningdagarna tar slut och jag tror nog inte att de flesta som fått stå tillbaka är så vänligt inställda när det är dags att fördela semestrar och ledigheter...

och jag tror inte att det är som får egna barn som kommer ångra om de varit gnidna.. det är nog snarare den som varit egoistisk mot sina arbetskamrater som ligger illa till i ett sånt läge.

Puchahontas skrev 2010-03-30 14:28:56 följande:
    Hade du haft kollegor med små barn hade de inte gett dig "onda ögat". Det är dina barn och ditt val. Som tröst kan sägas att när de väl får egna barn kommer de ångra att de var gnidna nu.
  • sommar2001

Det är självklart att du ska ta vara på den möjligheten. Har ett jobb med personalansvar, visst blir det lite pusslande på sommaren men det är inget som inte går att ordna och ju tidigare all personal är ute med sina önksemål desto bättre är det.

Jag och min personal är helt överens om att det är ge och ta som gäller och det har aldrig varit ett problem. Vi har lyxen att ha suverän återkommande sommarpersonal vilket inte finns på alla arbetsplatser.

Finns bara en punkt där jag inte är flexibel och det är det rullande schemat. Anpassar inte arbetstider efter dagis/skola eller idrottsutövande. Är rättvis gällande schemaläggningen så ingen slutar tidigt fler dagar än någon annan och det är fritt fram att byta pass så länge alla som påverkas informeras. Gäller även mig själv.

Svar på tråden Tycker ni det är ok att ta föräldraledigt på sommaren?