Tycker ni det är ok att ta föräldraledigt på sommaren?
Jag har lämnat in begäran om föräldraledigt i sju veckor i sommar på mitt jobb. Lämnade in den i februari och har fått den beviljad av HR. Mitt lilla problem är att jag får typ "onda ögat" av flertalet kollegor som tycker att jag förstör deras semesterplanering och bara tänker på mig själv....
Känns smått jobbigt och jag tänkte höra vad ni andra tycker? Det är inga andra småbarnsföräldrar i min grupp och egentligen är det bara en vecka som verkar lite tajt i planeringen. Den ligger dock mitt i min ledighet och är en vecka när dagis är stängt så jag känner att jag kan inte hoppa in och ta den.
Sedan känner jag faktiskt att jag har rätt till det här och man är bara småbarnsförälder under begränsad tid så jag kanske faktiskt kan sätta mig själv först och strunta i vad vissa kollegor tycker?
Vår dotter är 2 år och jag jobbar med administrativt jobb så det är ju inte så att stället står och faller med att jag är borta, men mina kollegor måste justera sina önskemål något iom att jag inte kommer kunna täcka upp under de kritiska veckorna.
Suck, går inte att undkomma det dåliga samvetet...hur tänker ni andra?