• Cloud Berry

När började ditt barn ta hem kompisar och vara hos kompisar?

Vid vilken ålder började ditt barn ta hem kompisar och vara hos kompisar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ditt barn ta hem kompisar och vara hos kompisar?
  • Lillkillensmamma

Min son var 5 år första gången som han fick gå ensam till sin kompis som bor på samma "gård" som oss. Då jag kunde se honom gå dit och se när han gick hem gick det bra. Nu när han snart är 8 går han ju lite längre men inte mycket. Vill inte ha honom överallt där jag inte vet vart han är.

• Raira

Min son var 5 år när han fick gå hemm till grannen mitt imot . Sedan har han när han fyllt 6 få vara hemma hos kompisar ensam . Men jag har ärligt talat valt att ha hans kompisar här ,  Vi är ju hemma jämt här ( hemma mamma)

mamma till 3 vildar f. 03 05 & 08
  • Cloud Berry

Fast om han är hos en kompis så vet du väl var han är?

• jeeri74

Min dotter var lite mer än fyra år (fem nu) när hon började bli intreserad av att vara hos sina kompisar och ta hem dem. Jag resp. deras mamma var med de första gångerna sen har de varit där ensamma/hemma hos oss ensamma. Gå själv får hon såklart inte, utan hon / kompisarna lämnas eller åker med hem från dagis och hämtas sen.

• Bibbif

Min dotter är 3 år o leker ibland själv med grannbarnen på gatan. Ibland är hon hos någon annan, ibland har vi någon här. Och ibland tar vi med något av grannbarnen till lekplatsen o vice versa.

Är dock så att vi vuxna umgås och/eller barnen går på samma dagis. Vi följer med varandras barn när det är dags att gå hem eftersom dom är så små än. Alternativt står o kikar i fönstret o ser att dom blir insläppta när dom knackar på. (har givetvis pratat i tfn med föräldrarna först då).

När hon var två o ville leka med någon var jag alltid med. Kunde vara på dotterns initiativ att hon ville cykla (trehjuling) till någon dagiskompis o leka.

• Bei Bei

vi bor i ett underbart radhusområde där de flesta radhusen är barnfamiljer. Min dotter har sedan vi flyttade dit (ett år sedan) gått till vänner själv och vänner har kommit hit. Men då har jag antingen sett henne gå hela vägen (typ över en gräsmatta) eller avtalat med föräldrarna innan.

Så mitt svar är 3 år, men bara pgr av hur vi bor.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Bibbif

Eller nu ljög jag, dottern har en kompis på gatan som hon lekt själv med sedan hon var 2 år. Men det är lite speciellt förhållande mellan dom. Umgicks nästan dagligen mellan 1-2 års ålder då vi var föräldralediga samtidigt o bor grannar. Ibland när man hämtat på dagis har man fått med sig två hem =)

• Stårschan

3-4-årsåldern. Vi bor så att barnen i fyra hus på rad gick på samma dagis och var i samma ålder, så det var väldigt upplagt för att de skulle börja gå hem till varandra.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Makane

4 år. Tidigare har hon varit hos kompisar men då har jag också varit med. Nu kommer hennes kompisar hit ibland eller så åker hon till dem. För jag antar att frågan gällde att man som förälder inte följer med? För annars har hon ju lekt med kompisar sedan hon lärde sig leka. {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden När började ditt barn ta hem kompisar och vara hos kompisar?