• Anonym (pappan)

Sonen äter mig ur huset!!

Sonen har börjat träna på gym, vilket jag tycker är bra i sig. Dock så går det till överdrift känns det som. Han tränar flera timmar så gott som varje dag. Han pratar om träningen och maten HELA tiden....läser böcker, pratar protein, vitaminer, järn osv.... Vid middagen så tar han en överfull (så mycket det får plats å lite till) tallrik med mat och om det finns kvar sen så tar han en till portion. Fattar inte ens att han kan få i sig dessa mängder. Om jag har lagat mat så att det ska räcka till familjen och två matlådor så blir det sällan mat till någon matlåda ändå.....Jag har inte råd att bygga upp hans muskler Köpte nästan 1,5 kg bananer, de var slut 36 timmar senare......

På kvällen (2-3 timmar efter middagen) sätter han sig sen och äter igen, gröt och mackor eller vad som finns hemma..... Det känns inte bra! Han verkar dessutom tycka att det är en kul grej att han äter så mycket. Lärare och kompisar i skolan påpekar vilka gigantiska portioner han tar och det tycker han är jätteskoj..... Han får mycket uppmärksamhet pga den stora mängden mat han trycker i sig och verkar gilla det....

Dessutom så är jag orolig över att han sliter ut sin kropp. Han har problem i flera av sina leder redan, men han tränar på ändå eftersom "Det är ju inte säkert att det någonsin blir bra även om jag vilar från träningen"! Suck!

Har ni några tankar om detta? Han är 17 år kan tilläggas.....

• Svar på tråden Sonen äter mig ur huset!!
  • Selfish Geene

Låt honom träffa en personlig tränare och en dietist.
    (kanske hans gym kan erbjuda den servicen?)

Det låter som att sonen satsar lite för hårt för sitt eget bästa

• Nixx

Till skillnad från andra sporter så är inte styrketräning en sport som ger bättre resultat för att man tränar ofta, tvärtom.

Köp nån grundläggande styrketräningsbok till honom så han kan läsa om hur ofta han borde träna och vilka mängder mat han ska äta om han är seriös.

• Anonym (pappan)
    Nixx skrev 2010-03-30 10:54:17 följande:
    Till skillnad från andra sporter så är inte styrketräning en sport som ger bättre resultat för att man tränar ofta, tvärtom.Köp nån grundläggande styrketräningsbok till honom så han kan läsa om hur ofta han borde träna och vilka mängder mat han ska äta om han är seriös.
    Han har seriösa böcker och läser dem mycket noga.... Jag har oxå sagt som du att han bryter ned muskler istället för att bygga om han tränar för mycket/ofta utan att låta kroppen vila. Men hans muskler växer iaf så det är svårt att motivera honom att träna mindre då.....
  • Nixx
    Anonym (pappan) skrev 2010-03-30 11:04:01 följande:
    Han har seriösa böcker och läser dem mycket noga.... Jag har oxå sagt som du att han bryter ned muskler istället för att bygga om han tränar för mycket/ofta utan att låta kroppen vila. Men hans muskler växer iaf så det är svårt att motivera honom att träna mindre då.....
    Som nybörjare och dessutom tonåring som växer är det lättare att lägga på sig muskler i början.

Jag kan rekommendera www.kolozzeum.com/forum som är ett seriöst styrketräningsforum.

Spontant när jag ser vad han äter och vilka mängder så är det alldeles för mycket om han inte redan nu väger 130kg muskler. Dessutom så är ju mackor och 1,5kg bananer knappast "rätt" mat.

Även om han läser böckerna verkar han ju isåfall inte ta till sig vad som står. Tung styrketräning ska man inte köra mer än 3-4 dagar i veckan max. Och ett träningspass ska ju sällan överstiga 1h om man tränar effektivt den tiden.
  • Anonym (pappan)
    Nixx skrev 2010-03-30 11:20:20 följande:
    Som nybörjare och dessutom tonåring som växer är det lättare att lägga på sig muskler i början. Jag kan rekommendera www.kolozzeum.com/forum som är ett seriöst styrketräningsforum.Spontant när jag ser vad han äter och vilka mängder så är det alldeles för mycket om han inte redan nu väger 130kg muskler. Dessutom så är ju mackor och 1,5kg bananer knappast "rätt" mat.Även om han läser böckerna verkar han ju isåfall inte ta till sig vad som står. Tung styrketräning ska man inte köra mer än 3-4 dagar i veckan max. Och ett träningspass ska ju sällan överstiga 1h om man tränar effektivt den tiden.
    Skönt att höra att jag inte är den enda som tycker att detta har gått till överdrift! Tack för tipset, ska kika på den sidan!
  • Anonym
    Nixx skrev 2010-03-30 11:20:20 följande:
    Dessutom så är ju mackor och 1,5kg bananer knappast "rätt" mat.
    Fast 1,5 kg bananer är ungefär 6-7 bananer, och han hade ätit dem på 36 timmar, vilket är 3 gygn...

så 2 bananer om dagen ungefär är inte sååååå farligt...
    Tråkiga pengar TS, men men...
  • Anonym

Men om han äter havregrynsgröt så bör inte kostnaderna bli så stora...
    säg till honom att det är det han får äta om han ska extraäta på kvällarna...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 01:42:44 följande:
    36timmar= 1 ½ dygn=)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 01:45:08 följande:
    36timmar= 1 ½ dygn=)
    oohhh.. min matematik på natten var tydligen inte den bästa... {#lang_emotions_frown}{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Sonen äter mig ur huset!!