• CHARLATAN

Hur mkt kontanter till USA?

Ni som rest till USA, hur mycket av er reskassa har ni haft i kontanter?

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Svar på tråden Hur mkt kontanter till USA?
  • evaoregon

Jag skulle inte ta så stor del i kontanter eftersom man tar kort nästan överallt och det är också enkelt att ta ut pengar om man behöver mer.  Jag betalar nästan alltid med kort och har bara typ 20 dollar i kontanter på mig till vardags (lite mer om vi reser).

• CHARLATAN

Nej vi har tänkt använda oss av VISA men jag tänkte att vissa saker kanske man måste betala kontant, vet inte vad dock. Har för mig att det kostar att ta ut pengar utomlands, får kolla upp det där.

• AmandaE

Oftast tar de väl en avgift på 1-3 dollar vid uttag i automater (som för övrigt finns överallt) Jag tyckte det var skönt att alltid ha en del kontanter då alla vill ha dricks för allt!

Amanda 080312
  • evaoregon

Jo, det kostar nästan alltid att ta ut pengar, men det kostar ju att växla till dollar också.

• Fjuppan

Vi brukar växla in 3-4000 kr (för 3 veckor), det är enklare att betala småpryttlar kontant.

• evaoregon
    AmandaE skrev 2010-03-31 07:07:52 följande:
    Oftast tar de väl en avgift på 1-3 dollar vid uttag i automater (som för övrigt finns överallt) Jag tyckte det var skönt att alltid ha en del kontanter då alla vill ha dricks för allt!
    Drickens skriver man in på notan.  Inga problem.
  • CHARLATAN
    Fjuppan skrev 2010-03-31 07:10:00 följande:
    Vi brukar växla in 3-4000 kr (för 3 veckor), det är enklare att betala småpryttlar kontant.
    Hur mkt har ni haft i reskassa för 3 veckor efter att hotell, flyg, (hyrbil) är betalt?
  • evaoregon
    Fjuppan skrev 2010-03-31 07:10:00 följande:
    3-4000 kr i kontanter för småsaker alltså?  Det blir cirka 400 till 550 dollar sammanlagt och det kan nog räcka. 

200 dollar per vecka skulle jag nog rekommendera i kontanter.
  • Dixie

vi har inte haft så mycket kontanter - utan mest kort! 

ska ni bo på flera olika hotell rekommenderar jag att ni har kreditkort - för hotellen tar ofta en security avgift när man checkar in, och den sätts sedan tillbaka, men det kan ta ngn dag och bor man då på flera olika ställen kan man ju ligga ute med en del pengar - men med kreditkort slipper man det!
  • evaoregon
    Dixie skrev 2010-03-31 19:50:19 följande:
    vi har inte haft så mycket kontanter - utan mest kort!  ska ni bo på flera olika hotell rekommenderar jag att ni har kreditkort - för hotellen tar ofta en security avgift när man checkar in, och den sätts sedan tillbaka, men det kan ta ngn dag och bor man då på flera olika ställen kan man ju ligga ute med en del pengar - men med kreditkort slipper man det!
    Ja, kreditkort är helt klart bäst att betala med!  Jag känner svenskar som haft strul när de använt kort kopplat till deras bankkonto och pengar har reserverats under lång tid så att de inte haft tillgång till tillräckligt med kontanter själva.  {#lang_emotions_frown}
Svar på tråden Hur mkt kontanter till USA?