• snuppis07

När fick du ägglossning efter p-pillerstopp?

Jag slutade äta p-piller 13/3 och fick min pillermens den 15/3.

Känner att ägglossningen är på g men får inget utslag på ägglossningstestet (16 dagar efter första mensen). Jag har klara och trådiga flytningar och smärtor i nedre magen.

Har testat med stickor sedan den 26/3. 

Kan jag ha missat den eller kommer den normalt lite senare vid pillerstopp?

• Svar på tråden När fick du ägglossning efter p-pillerstopp?
  • miss nöjd

jag fick först pillermens. Sen tog det 9 MÅNADER innan ÄL och mens nästa gång. P-piller är ren helveteskap måste jag säga. Kändes inte alls roligt... Men enligt gyn gör de inget innan det gått ett år...

• snuppis07

Ja, visst kan det vara urjobbigt!

Förra gången jag slutade med p-piller hade jag något längre cykler första månaderna för att sedan bli 28 dagar. Väntade några månader innan vi försökte bli gravida så då hade jag lite mer koll.

Nu med barn nr 2 känner jag mig mer otålig...vill veta nu om jag lossar ägg!!!

• Emma And

Jag blev gravid månaden efter p-piller stopp.
    Eller egentligen är jag osäker, har en liten känsla av att den lill* kom till redan under sista månaden med ppiller... Så jag hade ÄL ganska tidigt :)

22 oktober 2010
  • snuppis07
    Emma And skrev 2010-03-30 18:35:32 följande:
    Jag blev gravid månaden efter p-piller stopp.Eller egentligen är jag osäker, har en liten känsla av att den lill* kom till redan under sista månaden med ppiller... Så jag hade ÄL ganska tidigt :)
    Kommer du ihåg när du fick ägglossning, hur många dagar efter mensen?
  • Shmone

Jag fick ägglossning knappt tre veckor efter sista pillret.

• Kajsa84

8 Månader efter piller stop men är fortfarande inte gravid snart två år senare.

Lycka till

• ser91

Jag slutade med pillerna i februari, fick mens efter en månad och nu väntar jag på min andra mens. Hoppas verkligen att ägglossningen satt igång, ej kollat... Tror ni att mensen jag fick en månad efter sista pillret kan ha varit p-pillermens ? Eller har jag tur.. och det är min riktiga mens?

• snuppis07

Är det skillnad på pillermens och "riktig mens"? Jag trodde mens var mens men vad vet jag? Tror att man kan få ÄL både efter pillermens och vanlig mens.

Någon som vet?

• ser91

Med riktig mens menar Jag iaf att man haft ägglossning och att mensen för bort ägget ur kroppen. Pillermens är bara en blödning som pillerna skapat. Eller har jag helt fel då?

• miss nöjd
    ser91 skrev 2010-03-31 08:56:02 följande:
    Med riktig mens menar Jag iaf att man haft ägglossning och att mensen för bort ägget ur kroppen. Pillermens är bara en blödning som pillerna skapat. Eller har jag helt fel då?
    Jag är på din linje. Pillermens är ju bara en blödning- då har det ju aldrig vart ngn ÄL. Vanlig mens kommer 2 veckor ca efter ÄL.
  • jessica1979

Ni som det dröjt flera månader för att få ÄL efter pillerstopp, vad åt ni för piller?

• Ohana 84

Jag fick "pillermens" som vanligt ett par dagar efter piller stoppet (pillersmens tolkar jag som den vanliga mensen man har när man gör uppehåll 7 dagar varje månad ev. istället äter sockerpiller dom dagarna).
    Sen tog det 5 veckor innan min första "riktiga" mens kom, om jag hade äl vet jag ej, men testade med äl-stickor månaden efter det och då hade jag iaf äl. och min cykel har legat på 5 veckor sen jag slutade förutom förra månaden då den var 2v sen (vet ej varför)
    Är nu på 4 försöket och bim nästa helg=)

Det som kan vara värt att nämna är att när man precis slutat med preventiva hormoner så kan man få väldigt många äl/grav symtom, som ömma bröst molvärk illamående mm. antar att det är kroppen som inte är van vid att vara utan dessa hormoner.. kan vara bra att veta=)

• Ohana 84
    jessica1979 skrev 2010-03-31 12:40:04 följande:
    Ni som det dröjt flera månader för att få ÄL efter pillerstopp, vad åt ni för piller?
    Jag åt yasmin, men nu kom ju min mens igång direkt (5 veckor efter ja slutat med piller).
    Men det ja ville säga var att ja har en tjejkompis som oxå åt yasmin och det tog 6 månader innan hon fick sin första mens. Så jag tror inte det handlar så mycket om vilka piller utan mer hur kroppen reagerar med och utan hormoner
  • jessica1979
    Ohana 84 skrev 2010-03-31 14:26:37 följande:
    Jag åt yasmin, men nu kom ju min mens igång direkt (5 veckor efter ja slutat med piller). Men det ja ville säga var att ja har en tjejkompis som oxå åt yasmin och det tog 6 månader innan hon fick sin första mens. Så jag tror inte det handlar så mycket om vilka piller utan mer hur kroppen reagerar med och utan hormoner
    Äter man cerazette så är det inte ovanligt att man inte har mens under tiden man äter dom och därför så funderar jag på om det är större risk efter dessa att det dröjer att äl och mens kommer igång?
  • Ohana 84
    jessica1979 skrev 2010-03-31 15:32:04 följande:
    Äter man cerazette så är det inte ovanligt att man inte har mens under tiden man äter dom och därför så funderar jag på om det är större risk efter dessa att det dröjer att äl och mens kommer igång?
    Ok, jo d e klart då är det kanske större risk. Nu när du säger det så när jag läst runt här så verkar det vara vanligt att mensen dröjer efter att man ätit just cerazette.
    Är det ett p-piller eller minipiller, vad jag förstått är det vanligare att mens cykeln blir rubbad när man ätit minipiller än med p-piller.

Men jag har ingen erfarenhet av det själv. Jag har alltid haft mens regelbundet när jag ätit p-piller. och den kom igång direkt när ja slutade. Vilket jag är väldigt tacksam för, va helt säker på att den skulle börja strula o inte komma igång på flera månader
  • ser91

Jag slutade som sagt med pillerna i februari, men hade ingen pillermens veckan efter. Dock fick jag mens en månad senare, vilket jag tolkar som att min kropp började "fungera på egen hand" igen. Har ju iofs hört om en del som fått mens efter någon månad och sedan fått vänta flera månader på den andra mensen. Får se hur det blir för min del, har bim 11 april..

• lindaalbert

hej

fick vanlig mens ca 2 månader efter att jag sluta med ppiller, men ägglossningen kom först efter 3månader.. så det kan nog vara olika..

Alltså jag måste fråga vad står BIM? de flesta förkortningarna fattar jag men just BIM har jag svårt att tolka..... hmm måste nog läsa in mnig lite mer på ämnet :)

/L

• ser91

Beräknad icke mens, alltså dagen då du bör få mens men förhoppningsvis är gravid :)

• Jin

Jag slutade med p-piller i jan 2009 efter att ha använt det oavbrutet i 8 år. Jag fick pillermensen som vanligt och började med ÄL test på en gång, inget utslag första månaden men min riktiga mens kom på dag 28. Fortsatte dock med ÄL test och efter min första riktiga mens kom ÄL igång och allt har fungerat bra sedan dess. Mensen var dock lite oregelbunden under hela 2009 och varierade mellan 27-32 dagar, men jag har tydligt känt av när jag har ÄL hela tiden.
    Nu under hela 2010 har mensen kommit på dag 30 varje gång så jag hoppas att det håller i sig nu Jag hade Neovletta (de hette något annat innan det också men jag minns inte namnet).

• helena29
    Shmone skrev 2010-03-30 18:43:29 följande:
    Jag fick ägglossning knappt tre veckor efter sista pillret.
    Blir det ungefär cykeldag 20 då? (20 dagar efter mensen?)
Svar på tråden När fick du ägglossning efter p-pillerstopp?