• About golden years

Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.

Tänkte starta en tråd för oss som lider av magmunsbråck eller andra refluxsjukdomar.
    Det borde ju finnas fler än jag här inne som fått denna diagnosen och lider mycket av halsbränna/sura uppstötningar.

Själv fick jag diagnosen igår och har misstänkt länge att jag hade ett bråck då min mamma har samma och vi haft samma sytom.

Äter just nu mest gaviscon/rennie/inside och det räcker för tillfället. Hoppas slippa omeprazol/losec så långt som det går.

Så, hur är det för er andra?

• Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.
  • MallanFr

Jag fick veta för några månader sedan att jag har ett litet bråck på magmunnen,
    men mår dåligt av det mest hela tiden.
    SKa göra en ph-mätning om några dagar och hoppas för allt i världen att de hittar att det inte bara
    är bråcket så man kan göra något åt det.
    HAr någon av er blivit av med symptomen?
    och hur läng tid tog det isf med hjälp av rätt kost osv..

-Malin

• Therese 31

Hej
    Jag var och gjorde gastroskopi imorse och fick reda på att det var magmunsbråck. Så mycket mer vet jag egentligen inte. Vad göra nu liksom? Läkaren som gjorde undersökningen skulle skicka tillbaka ärendet till min läkare och tills dess sa han att jag skulle ta omeprazol morgon och kväll och hålla mig borta från mat och dryck som bildar mycket syra.

Operation känns ju inte så mycket aktuellt. Verkar inte vara värt riskerna tycker jag.
    Just idag har jag känt mig lite besegrad. Jag har haft ont i över 6 månader av och till och får såna skov att jag ligger med kramper i 8-10 timmar innan det ger mer sig. Jag hade verkligen hoppats på att det var nåt som gick att åtgärda men nej...

Jag antar att det kommer kännas bättre om några dagar när nyheten landat lite men just nu känns det mest jobbigt.

Tack för att jag fick skriva av mig :)

• enannan

Jag skall på gastroskopi snart, vad är symptomen på att det är ett bråck? Jag har haft inflammation i matstrupen och omeprazol hjälper inte mig, behöver starkare.

• enannan

haha, oj vilken gammal tråd :) såg ju bara senaste svaret innan jag skrev :D

• Thony

Jag har haft magmunbråck ända sedan jag varit liten. Det började (vad jag kan minnas) runt 7-8 års åldern och yttrar sig genom att det blir totalstop i halsen. varken dryck eller föda, inte ens min egen saliv gick att få ner.
    det brukade släppa efter ett par timmar och jag minns väl den gången det höll i sig över en hel dag tills morgonen där på då det släppte. Min mamma var riktigt orolig men vi hade fått besked av läkare med dåtida läkarekunskaper att det bara var kramp och inget att oroa sig för. Det blev bättre med åren och jag lärde mig att leva med det. Någon gång i tonåren var det en vän till oss som tyckte att det hela lät lite konstigt och rekomenderade mig att göra en gastro, sagt och gjort. Blev sövd och undersökt men läkaren hittade inget konstigt.
    Vid ett senare tillfälle i livet (runt 30) gjorde jag en gastro av andra orsaker och först då upptäckte men bråcket. Det var förståss en stor lättnad då jag nu fick något att förhålla mig till. Problemen hade dessutom nästan försvunnit helt vid  det här laget så det var inget jag kände mig nödgad att ta tag i, förens nu! Nu är jag 45 och stoppet kommer i regel minst ett par gånger i månaden och som grädde på moset så får jag ibland kraftiga bröstsmärtor som strålar upp i höger axel. Bröstsmärtorna går över snabt efter att jag druckt lite vatten och det säger mig att bråcket typ, krupit upp genom magmunnen och "strypts" och på så vis orsakar smärtan, att vattnet trycker tillbaka bråcket i dess "naturliga" läge.
    Så, det var lite om mitt magmunsbråck. När jag nu läst tråden och jag ser att det diskuteras cancer blir jag en smula nervös. Är det något som är vanligt förekommande vid munhalsbråck? ska jag oroa mig? JAg har för avsikt att uppsöka en läkare ang mitt bråck då det nu har blivit värre. Jag bara väntar på den dagen då jag sitter på en restaurang, känner stoppet, tror mig kunna trycka ner det med lite vatten utan framgång, vattnet har nu paserat upp över luftstrupen och jag får rusa mellan borden till närmaste toalett i hopp om att finna någon som är ledig... om inte så kommer jag vara tvungen att dela med mig av min middag till de som står i toalettkön för att inte kvävas. Inget vackert scenario, men fullt möjligt! =(

Tack för en bra tråd.

• Toxie

Hej!
    Jag har lidit av halsbränna mindre och mer sen 6-7 år tillbaka. Anledningen till att jag skriver mindre och mer är just för att det smög sig på och eskalerade tills för 2-3 år sen då det började smärta mkt när jag åt fast mat. Det var dom första sväljningarna som började göra så ont så att jag vek mig. Och det fortsatte i 1-2 år. Tills jag bestämde mig för att jag inte orkar med det här längre, så jag beställde tid o gick till min husläkare, där så blev jag remiterad för en gastroskopi. Väl där och undersökt så hade jag ett litet bråck på övre magmunnen, och en inflammerad nedre matstrupe, pga av magsyran.

Idag äter jag Omeprazol o det är underbart att slippa mag/hals smärtan!
    Men tydligen så måste jag äta dessa tabletter för resten av mitt liv.
    Eventuellt om jag ändrar min livsstil så hjälper det, men om jag trivs med o röka o käka stekt mat ?!

För mig finns det så lite annat att njuta av, så det skulle vara hårt.

• Pauie

Jag fick bråck när jag var 16 (är 24), för mkt stress utlöste det, eftersom jag inte just då kunde ändra min livsstil så fortsatte mitt bråck att växa och blev bara värre, jag hade illamående och stickningar i buken som kändes som knivhugg. När jag var 20 fick jag diagnosen hiatusbråck och man frågade då om jag ville operera men eftersom spyförmågan försvinner så avstod jag det, jag har käkat omeprazol sen jag var 16 och med tiden fick jag öka dosen från 20 mg till 40 för den hjälpte inte, desutom funkade det inte att käka en på morgonen och en på kvällen så nu tar jag båda på morgonen och det funkar kanon. Jag har ibland problem, inte så mkt sura uppstötningar utan mest uppblåst, illamående, hugg i buken och ibland spyr jag till och med. Men jag har fått lära mig att leva med dessa problem och jag dricker aldrig nått surt som apelsinjuice för det är då jag får de sura uppstötningarna, käka stekt, röka och dricka läsk har aldrig visat nått problem änsåläge. Om jag stressar mkt i min vardag får jag oxå dessa problem men jag har lärt mig efter alla dessa år att inte stressa för mkt och kan bromsa stressen med hjälp av mentala övningar :) 

• Sissi123

Hej, ibland känns det som att jag har svalt en kula som fastnar i halsen och som senare övergår i en smärta ganska högt upp i ryggen. Otroligt smärtsamt. Kommer i omgångar, ibland 4-5 gånger under samma natt. Jag har ingen aning om vad detta kan vara och tänkte höra mig för om det är någon i denna tråd som har samma erfarenhet?

• Hulda02

Hej Sissi

Har samma känsla som dig. Trodde det var ngt med hjärtat och åkte till akuten. Det var magmunsbråcket som spökade. Fick i alla fall en
    ordentlig genomgång av hjärtat. Äter omeprazol + gaviscon. Min mor lider av samma åkomma och hon tipsade mig om att tugga all mat ordentligt.  

• Agda12345

Hej på er alla
    Har samma problem som ni, just nu känns det som livet håller på att sina ut det är vedervärdigt att ha detta. Vaknar var och varannan natt med dessa smärtor. Läkarna säger ta en tablett till. Har åtminstondekommit i kontakt med kirurgin på ett sjukhus hoppas nu på att den läkaren ska hjälpa mig.
    Tack för att jag fick skriva av mig.

Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.