Jag har haft magmunbråck ända sedan jag varit liten. Det började (vad jag kan minnas) runt 7-8 års åldern och yttrar sig genom att det blir totalstop i halsen. varken dryck eller föda, inte ens min egen saliv gick att få ner.
det brukade släppa efter ett par timmar och jag minns väl den gången det höll i sig över en hel dag tills morgonen där på då det släppte. Min mamma var riktigt orolig men vi hade fått besked av läkare med dåtida läkarekunskaper att det bara var kramp och inget att oroa sig för. Det blev bättre med åren och jag lärde mig att leva med det. Någon gång i tonåren var det en vän till oss som tyckte att det hela lät lite konstigt och rekomenderade mig att göra en gastro, sagt och gjort. Blev sövd och undersökt men läkaren hittade inget konstigt.
Vid ett senare tillfälle i livet (runt 30) gjorde jag en gastro av andra orsaker och först då upptäckte men bråcket. Det var förståss en stor lättnad då jag nu fick något att förhålla mig till. Problemen hade dessutom nästan försvunnit helt vid det här laget så det var inget jag kände mig nödgad att ta tag i, förens nu! Nu är jag 45 och stoppet kommer i regel minst ett par gånger i månaden och som grädde på moset så får jag ibland kraftiga bröstsmärtor som strålar upp i höger axel. Bröstsmärtorna går över snabt efter att jag druckt lite vatten och det säger mig att bråcket typ, krupit upp genom magmunnen och "strypts" och på så vis orsakar smärtan, att vattnet trycker tillbaka bråcket i dess "naturliga" läge.
Så, det var lite om mitt magmunsbråck. När jag nu läst tråden och jag ser att det diskuteras cancer blir jag en smula nervös. Är det något som är vanligt förekommande vid munhalsbråck? ska jag oroa mig? JAg har för avsikt att uppsöka en läkare ang mitt bråck då det nu har blivit värre. Jag bara väntar på den dagen då jag sitter på en restaurang, känner stoppet, tror mig kunna trycka ner det med lite vatten utan framgång, vattnet har nu paserat upp över luftstrupen och jag får rusa mellan borden till närmaste toalett i hopp om att finna någon som är ledig... om inte så kommer jag vara tvungen att dela med mig av min middag till de som står i toalettkön för att inte kvävas. Inget vackert scenario, men fullt möjligt! =(
Tack för en bra tråd.