• enannan

Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn

Jag är så TRÖTT på alla äckliga moraltanter som tror deras sätt att göra är det enda rätta!!! Typ att alla som inte gör som de är fruktansvärt dåliga, egoistiska föräldrar som borde tvångssteriliseras. Vet ni om att man kan göra så här (jag skriver "kommer att få också om de saker som de redan fått), så tänker nämligen jag göra:

Mina barn kommer när de går ut att få röra sig _fritt_ på hemorten senast när de är sex år gamla, åtminstone någon gång ibland. De kommer att få vistas ensamma i hemmet korta stunder (räknat i minuter) från ungefär två års ålder. De kommer att få vara ensamma i timmar så att jag finns i huset (sover, jobbar eller något annat) så fort de accepterar det själva och inte skriker. En timme åt gången innan ett år.

De kommer att få röra sig fritt i huset enligt egen förmåga förutom i trappan från födseln. De kommer att få äta frukost själva om jag inte orkar stiga upp när de vaknar. Mina barn kommer inte att ha hemkomsttider utsatta om de inte själva visar att det absolut behövs för att de missköter sig, så länge de inte är hos en kompis vars familj jag inte tycker ska störas efter ett klockslag.

Det här kanske ses som ett inlägg skrivet för att provocera men fast jag vill skapa diskussion också så vill jag mest visa att det finns såna här sätt som kan fungera och att barn kan mer än många tror. Ställ gärna frågor, jag kan lägga till vad mina barn får och inte får.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:07
    Dessa punkter behöver ju inte fungera för alla, men det är fullt möjligt att det fungerar för många. Era barn kan mycket :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:34
    Och det där med att barnen rör sig själva utomhus kanske var onödigt generaliserande eftersom det för mig gäller bara på så små orter att man verkligen känner alla som bor där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 16:57
    Mina barn är inte ofta ensamma. Jag försöker inte träna dem till ensamhet heller. I min uppfostran tror jag stenhårt på att umgås med barnen så mycket som möjligt, men de mår bättre av att ha en mamma som inte utplånar sig själv till förmån för föräldraskapet och av att märka att de kan ha roligt själva också. Om de visar att de är missnöjda med ensamheten så behöver de inte vara ensamma längre, som AW förespråkar.

• Svar på tråden Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn
  • mylen

tycker inte det låter så farligt.. alla har ju olika värderingar!
    men menar du att du ska lämna en ettåring ensam i en timme ??

• lövet2

Så fint planerat av dig! Hur länge räknar du med att de ska överleva? {#lang_emotions_sunny}

• Elsans

Hur har du satt dessa ådersgränser för att göra saker? Varför måste det vara från en viss ålder istället för att bara ta det som det kommer, när barnet är redo liksom.

• Vickan I

Alla gör som de vill. Jag skulle dock inte kunna lämna vår snart 15 mån kille "ensam" i dryga timmen här hemma utan tillsyn. Nu skulle han inte köpa att vara själv en hel timme heller, men jäklar vad grejer han skulle hitta på då. Klättra upp på saker och trilla ner, dra ner blomkrukor och pilla på sladdar och tusen andra galna saker .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • 071001

Skriver som jag skrev i en annan tråd idag. Alla barn är olika och vi föräldrar också. Om jag utgår ifrån hur mitt barn är så hade en del av dina punkter funkat andra inte ts. Inte så mycket mer att orda om det.

• enannan
    mylen skrev 2010-03-30 20:51:19 följande:
    tycker inte det låter så farligt.. alla har ju olika värderingar! men menar du att du ska lämna en ettåring ensam i en timme ??
    Ja, så länge jag är i huset så kan ett barn kring ett års ålder underhålla sig själv i ungefär en timme. Självklart håller jag koll emellan och finns där.
    lövet2 skrev 2010-03-30 20:51:42 följande:
    Så fint planerat av dig! Hur länge räknar du med att de ska överleva?
    Vilket är det du inte tror att de ska överleva?
    Åsa A skrev 2010-03-30 20:53:59 följande:
    Hur har du satt dessa ådersgränser för att göra saker? Varför måste det vara från en viss ålder istället för att bara ta det som det kommer, när barnet är redo liksom.
    Eftersom jag utgått från egna exempel så har jag skrivit åldersgränserna men visst har du rätt i att man skall ta det som det kommer. Kring de här åldrarna vet jag att det har fungerat och därmed kan fungera.
    Vickan I skrev 2010-03-30 20:54:53 följande:
    Alla gör som de vill. Jag skulle dock inte kunna lämna vår snart 15 mån kille "ensam" i dryga timmen här hemma utan tillsyn. Nu skulle han inte köpa att vara själv en hel timme heller, men jäklar vad grejer han skulle hitta på då. Klättra upp på saker och trilla ner, dra ner blomkrukor och pilla på sladdar och tusen andra galna saker .
    Det beror ju förstås på hur mycket energi man vill lägga ner på att barnsäkra hemmet och jag finns ju i huset så här menar jag bara att barnet underhåller sig själv så länge {#lang_emotions_smile}
  • enannan
    071001 skrev 2010-03-30 21:02:43 följande:
    Skriver som jag skrev i en annan tråd idag. Alla barn är olika och vi föräldrar också. Om jag utgår ifrån hur mitt barn är så hade en del av dina punkter funkat andra inte ts. Inte så mycket mer att orda om det.
    Jo visst, borde skrivit det i trådstarten. Jag vill ge exempel på hur det KAN fungera och få föräldrar att förstås hur kompetenta deras barn är.
  • 071001

vajzë, då förstår vi varandra iaf .

• Vickan I

Jo jag utgick ju ifrån att du skrev som ex att du skulle sova och då är ju inte tillsynen så fullgod på ettåring ensam i en timme. Men förstår annars hur du menar. Vi har också barnsäkrat, men soffan klättrar han upp i och den är svårt att ta bort och samma sak med köksstolar osv. Pluggade kontakter och lås på lådor i all ära, men vill inte att han ska vara där och pilla ändå.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • enannan
    071001 skrev 2010-03-30 21:06:19 följande:
    vajzë, då förstår vi varandra iaf .
    Hurraa!! {#lang_emotions_laughing} Med tanke på vad för idéer man stött på idag så trodde jag responsen skulle bli MYYCKKET värre!
Svar på tråden Fruktansvärda föräldrar och inkompetenta barn