• Jennolinnea

Tandbajs, myt eller verklighet?

Jag vet att BVC och sjukvården numera inte anser att man kan skylla så mycket på tänderna som man tidigare gjort. Ändå så säger flera av mina kompisar att de anser att deras barn förutom att de blev tjuriga även blev jättedåliga i magen runt tandsprickningen. Så oavsett vad BVC nu säger, vad är era erfarenheter? Blir bebisarna påverkade av tänderna eller ej?

• Svar på tråden Tandbajs, myt eller verklighet?
  • MissLillan

Ja mina barn har bajsat lite grönaktigt och slemmigt när de har haft tänder på G.

• Pebbles82

Eh ja, det kan man väl säga. 

Inte ren diarré, men lös avföring och framförallt mycket oftare än vanligt. 
    Sen kom grinigheten, febern och förbaskat ledsna nätter som ett brev på posten. 
    Hon är 8 månader och har 7 tänder... Tack och lov blir det lite bättre för var tand som kommer, annars hade jag nog blivit smått galen vid det här laget!
  • Elsans

Min dotter har blivit jätteledsen vid tandsprickning men ffa vid kind/hörntänderna som var MYCKET värre än de 8 framtänderna. Dålig i magen har hon blivit någon gång bara, har aldrig fått feber. Hon är 1.5 och har 16 tänder.

• WPmamman

Både feber och diarré när tänderna kommer hade jag på dottern. Grinigt, gnällift och svårt att sova.  Fast BVC sa på den tiden ( 5 år sen) att det kunde bli så när de får tänder...

• Nyfiken gul

Victor blir JÄTTESJUK så fort han får nya tänder.. Han är snart 2 år och får varje gång jättehög feber och bajset är nästan vitt och löst och ser ut som sand.. han kan bajsa säkert 5-6 blöjor dagligen. Gnöl och grin och gnäll nätterna igenom.

Så ja här kan jag med bestämdhet koppla ihop hans höga feber och dåliga mage med tänder, för så fort tänderna kikar upp ur tandköttet blir han bra igen. Han är väldigt sällan sjuk för övrigt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • justine

dottern har varit kass en gång i magen, jättelös i magen och luktade riktigt illa, det va när hon fick tänder

• Cecese

Alla 4 har fått lösare avföring samt bajsat massor, kan bli runt 10 blöjor om dagen då. Bajset har blivit nära på frätande eller om det är allt tvättande som gjort det men det är enda gången mina barn varit röda i rumpan.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Jennolinnea

Mycket intressant. Konstigt att så många anser att barnen blir påverkade men ändå så säger man från sjukvårdshåll att tänderna inte ska påverka. Man blir inte riktigt klok på detta.

• CCA

Tror att det är väldigt olka från barn till barn. Äldsta dottern belv tröttare och sov mer. Å det var först när första klindtanden kom som hon blev gnällig.

• Omorfia

Dottern fick sina första tänder vid 8 månader, nu när hon är 2 år har hon de sista tänderna på gång. Vi har inte märkt något relaterat till tandsprickning. Eventuellt har hon haft ont någon gång, men ingen feber eller diarré eller så.

• IdaJohannaMaria

Jag googlade tandbajs och hittade denna tråd :)
    Sonen har varit gnällig ett par nätter nu, och bajset har blivit annorlunda.
    Era beskrivningar stämmer väl in på lukt och utseende, men jag ser ingen tand än så vi får se :)

• Mabaja

Vi har tandbajs när det nalkas tänder. Försvinner typ dagen efter tanden spruckit igenom.

• cosinus

En del av mina har haft tandbajs när de fått tänder. Framförallt sonen som nu är 5. Han fick 12 tänder på 12 veckor i samband med att han började dagis och fast vi varnade dagis att han blev dålig i magen någon dag när en ny tand sprack igenom (vi sa alltså på morgnen att det är en ny tand på G, han kan nog vara dålig i magen) så skickade de hem honom 5 ggr för magsjuka innan de förstod att han faktiskt funkade så.

• Krake

Det har varit olika med olika tänder, och helt säker kan man ju aldrig vara att det är just det. Men jag har upplevt att han fått löst och ovanligt stinkande bajs som jag kopplat samman med att han fått en tand just då.

En gång är jag rätt övertygad om att han fick feber pga tanden också. Det KAN ju ha varit någon infektion. Men han fick plötsligt mycket hög, över 40°, feber utan några andra symptom som t ex snuva, hosta, kräks etc. Och så kom en tand nästa dag och febern gick över. 

Moster, inte monster.
  • jennie30

Min dotter har varit galet gnällig/skrikig i en veckas tid och idag tittade en tand fram! i samband med detta har hon både feber och fruktansvärt illaluktande bajs så jag är en av de som tror att det hänger ihop med tandsprickning! Likadant var det med mitt första barn!

• Lindreas

Min grabb har ännu inte påverkats annat än att han haft ont i munnen och dregglat mycket. Men den ökade salivproduktionen gör ju att de blir lösa i magen, bland annat.

• Venna

Båda våra barn har bajsat illa, fått lite feber och massa röda prickar när de fått tänder.

• Birmabruden

Lillan på 4 månader fick sina första två tänder i förrgår, eller den ena har kommit upp så den känns och den andra syns strax under tandköttet. Hon har bajsat som vatten ca 7-8 ggr per dag de senaste dagarna! Normalt en bajsblöja om dagen.. Lite kinkigt med sömnen inatt men ingen feber än så länge.

Svar på tråden Tandbajs, myt eller verklighet?