• Makadam

Hur spänna barnvagn i bussen?

Hej!
    Hur spänner ni fast barnvagnen i bussen när ni åker? I färdriktning eller på tvärsen? Vilket är mest trafiksäkert?

• Svar på tråden Hur spänna barnvagn i bussen?
  • Kazeer

De bussar jag har åkt i är gjorda så att vagnen ska spännas fast på tvären. Det skulle kanske gå att spänna fast den i färdriktiningen men då skulle det inte finnas plats för en vagn till (och tanken verkar vara att två vagnar ska få plats).

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • La Lola

Det gör jag inte. Det finns sällan något att sätta fast vagnen i.
    Jag lämnar ju aldrig vagnen heller utan står brevid den de 1½ milen vi har till stan.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • viseversa

OM det finns spännband(vilket det inte alltid gör) så spänner jag fast dom i handtaget på vagnen.Och låter den stå på tvären så barnet tittar ut i bussen. 

Det är inte bara jag som ska åka buss med vagn. Så andra måste också kunna få plats med sina vagnar. Sen står/sitter jag alltid nära vagnen så jag kan hålla en hand på den om det skulle behövas.
  • Makadam
    La Lola skrev 2010-03-31 08:44:46 följande:
    Det gör jag inte. Det finns sällan något att sätta fast vagnen i. Jag lämnar ju aldrig vagnen heller utan står brevid den de 1½ milen vi har till stan.
    Okej, men i vilken riktning ställer du vagnen?
  • La Lola
    Makadam skrev 2010-03-31 08:52:36 följande:
    Okej, men i vilken riktning ställer du vagnen?
    Den går bara att ställa på ett sätt. Tvärsöver.
  • Trollet Ludenben

Det beror på hur trångt det är i bussen och vilken buss jag åker. Är det en ledbuss och det är gott om plats kan jag ställa den i färdriktningen och sitta själv på ett nerfälltbart säte. Är det mer folk kör jag bara in och ställer den på tvären i samma riktning som jag kör in genom bussdörrarna. Har jag tung skötväska och vagnen risker att bli lite baktung så vänder jag vagnen med handtaget åt väggen/fönstret. Är det em kort buss ställer jag den på tvären oftast.

Älskade ungar
  • Makadam
    La Lola skrev 2010-03-31 09:21:10 följande:
    Den går bara att ställa på ett sätt. Tvärsöver.
    Det går att ställa den i färdriktningen också Spännband har jag såklart med mig eget och jag skulle aldrig lämna mitt barn ensam.
  • Makadam

Gårdagens premiärtur blev intressant.
    Dottern sov och verkade ge buss sitt godkännande
    När jag skulle hem blev det diskussion då en barnvagn och en stor rullator skulle samsas med mig och min vagn.

• La Lola
    Makadam skrev 2010-04-01 07:00:34 följande:
    Det går att ställa den i färdriktningen också Spännband har jag såklart med mig eget och jag skulle aldrig lämna mitt barn ensam.
    Jasså, du vet hur det ser ut i min buss alltså? Ok.
    Jo, det kanske skulle funka men det skulle bli väldigt trångt o kliver det på nån mer med vagn så får de knappt plats brevid varann om de skulle stå tvärsöver.
Svar på tråden Hur spänna barnvagn i bussen?