• celine2010

Gravid o extremt lågt blodtryck?

Hej!

Är det nån mer än jag som har extremt lågt blodtryck? Har lågt av naturen o vet att det sjunker under några veckor nu...är i vecka 23.

Jag har svimmat o känt mig yr några ggr o andra människors stressande påverkar mig mer än normalt....

Är det bara vila som gäller eller har ni andra tips?

Kram

• Svar på tråden Gravid o extremt lågt blodtryck?
  • Jezamine

Vad säger din BM/läkare om detta? Vad får du för råd av dem?

Avstängd tills vidare
  • celine2010

Har bara talat med dom på akutmottagningen hittills för det var där dom upptäckte det.....ta det lugnare, sa dom bara. Inte lätt när man jobbar med service o människor som stressar en. Jag ska till både BM o läkare på tisdag så får kanske nån mer hjälp då....

Men undrar om nån annan här har nåt tips?

• Puffalina

Jag har oxå rätt lågt blodtryck...kanske det är därför jag oxå känner mig svimfärdig ibland...trodde det var taskigt järnvärde men kanske det beror på detta...
    Hur lågt har du?? Mitt "normala brukar ligga på 100/60 ungefär... Jag är gravid i v.18 nu och känner mig OFTA yr och svimfärdig.

men som du säger..vad ska man göra??? Jag jobbar oxå med service å människor=stressiga dagar... Finns väl nån medicin men det är ju inte så bra att knapra i sig en massa heller... Hör med BM!! Det ska jag göra!

* Sebastian 061016 Alexander 081109 BF 3/9-10 *
  • Strumpan08

Av ren nyfikenhet, vad har ni i blodtryck? Jag hade märkligt lågt blodtryck på inskrivningen tycker jag själv, brukar ligga på 125/65 någonting, nu var det 105/60 och jag kände mig lite stressad när hon mätte så det borde varit något högre.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • celine2010

Hej!

Jag hade 108/35 men min mamma tror jag hört fel med det sista talet som kallas undertrycket för hon säger att redan 55 är jäkligt lågt. Tror jag brukar ha 120/60 eller nåt men jag känner en stor skillnad nu. Det kommer gärna när jag går o samtidigt känns det som förvärkar o så susar det i öronen o så blir jag svimfärdig eller så blir det när andra stressar mig på jobb.

Jag ska höra med BM o läkare på tisdag o så får dom mäta blodtrycket igen helt enkelt. Järn äter jag redan. Jag är i vecka 23 nu o detta med svimningskänslan började mellan v21 o 22.

Hur gamla är ni? Jag är 38 år så jag har lågt blodtryck för min ålder men det har även mamma. moster, syrran o mormor så det ligger väl i släkten....

Kram

• tildabelle

Jag har haft problem med lågt blodtryck under båda graviditeterna. Som lägst har det varit 90/55.

Min BM sa att man inte ger blodtryckshöjande medicin till gravida. Så det bästa sättet att hålla upp blodtrycket är att röra på dig mycket, då tvingar man kroppen att pumpa runt blodet. Destå mer man vilar, destå lägre kan blodtrycket sjunka.

Sen om man gillar lakrits så är det ett "naturligt" blodtyckshöjande. Så iväg till godisaffären alla! :D

• Strumpan08

celine2010 - Ja det låter som att det blivit något fel där, 35 i undertryck så hade de ringt 112.

tildabelle - Gillar inte lakrits. :-P Men har fått lergigan comp utskrivet pga illamående och de har en blodtryckshöjande effekt så jag får det på köpet.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Madja82

Usch det är jobbigt när trycket är lågt. Ligger på 90-100 genom 60 i vanliga fall,,,, vid inskrivningen vecka 11 hade jag 80/55 :-S

Är i vecka 18 nu och förmodar att trycket fortfarande är lågt eftersom jag är trött och yr. Järnet ligger ok så det är inte det.

Förra graviditeten var det lika lågt, svimmade jag tom 1 gång... Inte kul alls. Läkarna tar ju inte detta direkt seriöst, att man mår så dåligt, för de tycker bara det är bra, högt tryck = farligt, lågt tryck = BRA...

Men lakrits får man äta i massor, haha kommer ju skita lakritsfigurer sen ju

Ett annat tips är kaffe, jag känner nästan direkt att trycket ökar. Så de 4,5 dl per dag man får dricka gäller att fördela ut jämt över dagen så man känner sig piggare. En stund i allafall

• celine2010

Ok tack för tipsen...lakrits kan jag äta men kaffe dricker jag aldrig. Är det koffeinet som är bra då? Isf borde det funka med coca-cola med kanske?

• Madja82
    celine2010 skrev 2010-04-04 11:54:20 följande:
    Ok tack för tipsen...lakrits kan jag äta men kaffe dricker jag aldrig. Är det koffeinet som är bra då? Isf borde det funka med coca-cola med kanske?
    Ingen aning om det är koffeinet,,, Jag tycker dock inte cola har samma effekt,, (fast i cola är det konstgjort koffein, men naturligt i kaffe)

Kanske kan du testa te? Eller så kanske cola funkar på dig? Prova i allafall, det är värt det om man kan bli lite piggare någon timme.
  • celine2010

Jag har kollat mitt blodtryck hos BM idag 110/65 o när jag va på akuten hade jag hört fel...det va 108/55 så det va inte så illa även om det är lite lägre än genomsnittet i min ålder....

Dricker inte te heller....kan testa lite cola....lakrits verkar ok iaf....tar mest till det i pressade situationer....

• Ottilia1

Jag är nu gravid i vecka 19 och hade blodtryck 80/50 sist jag var hos barnmorskan, vilket var i vecka 15 så jag antar att jag har ännu lägre blodtryck nu när jag börjar närma mig mitten av graviditeten? Jag har aldrig svimmat men är försiktig när jag reser mig upp då jag kan bli yr. Lakrits har jag aldrig provat...det kanske vore nått!
    Vet att det finns medicin mot lågt blodtryck som äldre människor tar. Du får väl förklara problematiken för din barnmorska!{#lang_emotions_undecided}

• melamikaela

80/45 hade jag under min graviditet. Var konstant yr och snurrig, det som hjälpte mig till viss del, var att käka salt och dricka massvis med vatten.

lucas, min prins.
  • celine2010

Tack för fler tips. Sist va mitt blodtryck 90/55. Nu ligger jag inlagd för blödande moderkaka sen 3 veckor o ska stanna minst 2 veckor till. Läget är stabilt o barnet mår bra men det beror på min bakgrundshistoria att de är extra noga med mig. Är snart i vecka 27. Kram

• Madja82

Var på BM besök 2 i tisdags,,, nu är trycket nere på 70/50..... Det har sjunkit sedan sist med andra ord.

EN läkare sa till mig att äta salt och fett. Det avråder man annars vid högt bltr bla. Man brukar ALDRIG rekommendera sådan kost (fet/salt) men nu är trycket så långt att det var ok.

Googlade, (finns inte mycket om lågt blodtryck,) däremot ska de som har högt blodtryck:
    Undvika fet mat
    Dra ner på saltet /salt mat
    Sluta dricka
    Sluta röka

Ovanstående KAN man ju göra tvärtom för att HÖJA, dock rekommederas varken nikotin eller alkohol under graviditet. Fast det vet ju alla, men jag skrattade gott när jag läste det och "tänkte omvänt"

• Smulan2

Har 86/60 i v 8 Konstant yr och svimmfärdig Sjukskriven då jag mår illa dygnet runt och knappt orkade sitta upp hos läkaren. Fått lergigan och rådet att dricka mycket och röra på fötterna. Vila när jag är yr och röra på mig när jag inte är yr men jag är yr hela tiden. Salt, kaffe och lakrits fick jag också tips om men gillar inte kaffe och lakrits. Klarar inte att stå upp mer än 5 minuter och måste hålla i mig när jag går. Vågar inte köra bil då jag varit nära att svimma bakom ratten 2ggr. Känns hopplöst när man ännu har hela graviditeten kvar.

Svar på tråden Gravid o extremt lågt blodtryck?