Inlägg från: Madja82 |Visa alla inlägg
  • Madja82

Gravid o extremt lågt blodtryck?

Usch det är jobbigt när trycket är lågt. Ligger på 90-100 genom 60 i vanliga fall,,,, vid inskrivningen vecka 11 hade jag 80/55 :-S

Är i vecka 18 nu och förmodar att trycket fortfarande är lågt eftersom jag är trött och yr. Järnet ligger ok så det är inte det.

Förra graviditeten var det lika lågt, svimmade jag tom 1 gång... Inte kul alls. Läkarna tar ju inte detta direkt seriöst, att man mår så dåligt, för de tycker bara det är bra, högt tryck = farligt, lågt tryck = BRA...

Men lakrits får man äta i massor, haha kommer ju skita lakritsfigurer sen ju

Ett annat tips är kaffe, jag känner nästan direkt att trycket ökar. Så de 4,5 dl per dag man får dricka gäller att fördela ut jämt över dagen så man känner sig piggare. En stund i allafall

• Madja82
    celine2010 skrev 2010-04-04 11:54:20 följande:
    Ok tack för tipsen...lakrits kan jag äta men kaffe dricker jag aldrig. Är det koffeinet som är bra då? Isf borde det funka med coca-cola med kanske?
    Ingen aning om det är koffeinet,,, Jag tycker dock inte cola har samma effekt,, (fast i cola är det konstgjort koffein, men naturligt i kaffe)

Kanske kan du testa te? Eller så kanske cola funkar på dig? Prova i allafall, det är värt det om man kan bli lite piggare någon timme.
  • Madja82

Var på BM besök 2 i tisdags,,, nu är trycket nere på 70/50..... Det har sjunkit sedan sist med andra ord.

EN läkare sa till mig att äta salt och fett. Det avråder man annars vid högt bltr bla. Man brukar ALDRIG rekommendera sådan kost (fet/salt) men nu är trycket så långt att det var ok.

Googlade, (finns inte mycket om lågt blodtryck,) däremot ska de som har högt blodtryck:
    Undvika fet mat
    Dra ner på saltet /salt mat
    Sluta dricka
    Sluta röka

Ovanstående KAN man ju göra tvärtom för att HÖJA, dock rekommederas varken nikotin eller alkohol under graviditet. Fast det vet ju alla, men jag skrattade gott när jag läste det och "tänkte omvänt"

Svar på tråden Gravid o extremt lågt blodtryck?