• mysaw

Börja motionssimma - helt otränad

Hej

Har bestämt mig för att börja motionsimma. Måste helt enkelt ta tag i mitt liv vad gäller motion.

Jag är 35 år och är fullkomligt otränad. Visst jag rör på mig genom att ta hand om två småbarn, men någon träning har inte blivit på länge länge, av olika anledningar.

Hur ska jag gå tillväga för att inte knäcka mig eller tappa inspirationen helt och hållet? Hur långt de första gånger, hur göra för att inte bli alldeles för stel i nacken osv.

Simning är det som jag kan tänka mig.

Det bör tilläggas att jag har problem med nacke och axlar, men känner ändå att jag vill simma, tycker det är avkopplande form.

Mvh/

MN

• Svar på tråden Börja motionssimma - helt otränad
  • lia76

Har inte några direkta tips att ge, men jag började motionssimma för någon månad sedan.
    Köpte då ett årskort så jag skulle känna mej peppad att verkligen gå dit och inte ha låtit drygt 1000kr gå till spillo.
    Jag simmar 2-3 ggr/vecka och jag blev motiverad efter bara några gånger (=
    Då simmar jag en timme. Mixar med lugnt tempo och spurtar

Men har du problem med axlar och nacke så ta det lugnt i början (=
    Bara man kommer igång så blir det roligt. Det är bara i början som det kan kännas motigt.

Lycka till

(=
  • Anova

Börja inte för hårt. Då tappar man sugen och så blir man omotiverad.

Sätt upp ett enkelt mål, exempelvis den 1 juni ska jag simma två gånger i veckan.
    Sätt upp delmål: under april månad ska jag simma en gång i veckan, under maj månad ska jag simma en gång i veckan varannan vecka och två gånger i veckan de övriga veckorna.
    Målet kan också vara så enkelt som jag ska simma på torsdagar och då behöver man inte några större delmål.

Skriv gärna upp det..

Tänk på varför du gör det: t.ex. jag vill ha bättre kondis, jag vill gå ner 5 kg, jag vill få snyggare muskler.

Skriv upp det också.

Fundera över belöningar: Då jag nått mitt första delmål ska jag få.... mitt andra delmål.... mitt mål...
    Tänk också på hur du ska belöna dig efter varje simpass. T.ex en kvart i bastun, en god frukost/lunch/middag, en bit godis. (du förstår principen).

Fundera också på vad du är för slags människa, vad hittar du insperation i ditt övriga liv, är du en sådan som älskar att grotta ned dig i hälsomagasin, är du en sådan som älskar att föra statistik över din träning och se förbättringarna, är du en sådan som vill motivera andra för att motivera dig själv (finns en hel del communities på nätet för tränande människor, eller varför inte här på FL).
    Blir du mer motiverad av att ha en fast rutin, t.ex. bestämma att du ska simma på måndagar klockan 16:30 till 17:15 så är en smart idé att boka in det i kalendern.

Sen får man ju komma ihåg att det är inte alltid superkul att träna, ibland tar det emot.. Men då gäller det att ha en så bra belöning efter träningspasset att man går och genomför det ändå

Själv simmar jag en gång i veckan, fredagar mellan 6:30 och 8. Det är inte alltid lika kul varje gång (speciellt inte då man måste kliva upp innan 6), men det som motiverar mig är oftast en god frukost efteråt. Jag tränar utöver simningen 4-5 ggr i veckan och min motivation hittar jag i dels planeringen och uppföljningen av min träning (är statistiknörd och skriver träningsdagbok) och dels att läsa om träning. Sen är så förbannat kul, jag längtar verkligen till varje träningspass.

Lycka till!

• MBert

Känner igen mig helt i din beskrivning och det här är min lösning.

Mitt tips är att gå med i en vuxencrawlgrupp (för nybörjare). Då får du förutom massor av bra övningar för både kondition och teknik även lite gruppstöd. Man utvecklas massor av det! och att se förbättringarna motiverar och ger ännu mer kondition och energi.

För att slippa problem med nacke och axlar så är det enda sättet att lära sig rätt teknik med att ha huvudet under vattnet när man simmar! Det sparar massor. Huvudet ovanför vattenytan är dödsjobbigt för nacken.
    Den teknikhjälpen får du i en "simskola".
    (Jag trodde aldrig att jag skulle lära mig, och sen orka, crawla en längd (25 m), men efter en termin så... grunden för bra motionssim (sparar leder OCH nacke))

Svar på tråden Börja motionssimma - helt otränad