• millan72

förkylnings astma

Någon därute i vårat avlånga land som också har en liten med förkylnings astma?
    Våran lilla kill på snart 1 år har fått det.
    Hur har era barn låtit och hur länge sitter rossligheten i?
    Vi har varit iväg 3 gånger på 5 dagar det hjälper ett tag men sen rosslar piper han igen.
    Har fått ventoline med hem som han tar 3 gånger om dagen.
    Enl läkare är ventolinen bäst och att det ger med sig när förkylningen går över, men han är inte speciellt förkyld längre.
    Vill därför höra lite av andra föräldrar i liknande situation.

• Svar på tråden förkylnings astma
  • moosen

vi har en pojk som haft RS virus 2ggr och däremellan aldrig varit helt bra. De kallar det förkyldnings astma. Vår pojk har Pulmicort (kortison), adrenalin, atrovent, singulair och airomir hemma. han har väl haft det extremt jobbigt mot vad dom brukar ha. sjukhusvistelser varje gång han blivit förkyld varav den senaste resulterade i en vistelse på hela 3 veckor. han kan inte syresätta blodet när han blir förkyld. längtar verklilgen tills vintersäsongen är över och alla förkyldningar försvinner!

• luspudel

Vår pojk har också förkylningsastma, han fick det när han bara var två veckor. Eller snarare märkte vi det redan då.

Nu får han bricanyl i väntan på tid till barnmottagningen, för det är heeelt omöjligt att inhalera han nu Gick bra när han var yngre och då hade vi pilmicort och airomir.

Tydligen ska vi få nåt kortison i pulverform nu, som man strör på maten, någon som vet något om det?

• moosen

singulair... =) vi har det till vår son. man måste ta det varje dag och det kan ta ca en vecka innan man märker skillnad. vi vet inte om detta funkar för vår son då han ALLTID har andningsbesvär, men vi vågar inte heller sluta med den. (jag antar att det är den medicin ni ska få)

just nu väntar vi på att få komma till Östra för att göra ett lungkapacitetstest på sonen för att se att det inte är någgot annat fel. Har varit konstant sjuk i snart 6 månader.

• Myran 08

Vår son är två år nu och han har haft förkylningsastma sedan ca 7 månader ålder. Vi fick relativt snabbt in en nebunette där vi gav både ventoline och pulmicort. Efter någon månad så står han på pulmicort hela tiden. Rosslandet har sonen länge efter att förkylningen har släppt även hostan som oftast kommer med. Nu har vi även fått hostmedicin till honom som vi kan ge om det behövs. Innan vi fick vår pariboy (maskin som gör att medicinen blir i ånga som på sjukhuset typ) så var vi stammis på sjukhuset. Jag ringde barnakuten och presenterade oss och de sa välkommen in. Sköterskorna visste vem man var.

monsterhummer: kan det vara singulari läkarna pratar om? Det fick vår son förut men han fick såna utslag av det så dem tog bort det. Det läkemedlet ges i mat.

• Mary Wollstonecraft

Här är en till. Vi har Airomir och Pulmicort i inhalation till vår tvååring, samt ngn ny medicin som jag inte minns namnet på nu. Vi har dock haft tur, och fått rätt hjälp från början, så vi har sluppit att åka till akuten i tid och otid.
    Sonen står på medicin ungefär hela vintern, med kortare avbrott om han är helt symtomfri. Men den nya medicinen (i pillerform tror jag det var) ska han ha från första förkylning på hösten, och sedan över hela vinterhalvåret.
    Vi märker stor skillnad sedan vi började behandla förra våren: nu hinner aldrig hostan bli jättejobbig, eftersom vi sätter in Pulmicort och Airomir direkt när han blir snorig.

• luspudel

Ja så kanske det heter, jag fick aldrig höra ngt namn utan bara att det var något pulver Fungerar det bra? Förutom utslagen då, myran 08... Tråkigt!

• Myran 08
    luspudel skrev 2010-04-02 13:48:28 följande:
    Ja så kanske det heter, jag fick aldrig höra ngt namn utan bara att det var något pulver Fungerar det bra? Förutom utslagen då, myran 08... Tråkigt!
    Vet inte om det var pulvret lr all annan medicin han hade som gjorde det bra. Då han hela tiden står på pulmicort. Men så vort vi såg utslagen så avbröt vi behandlingen efter prat med hans astmaläkare. Så det är svårt att säga. Men läkaren sa så här till oss att antingen fungerar det lr så funkar det inte. Läkaren sa att det kunde ta upp till 6 månader innan man såg full effekt av det. Men det är vad läkaren har sagt till oss.
  • StaffenAssar

Min lilla skrot är 21 månader och har haft "obstruktiva luftrörsbesvär" i ca ett år nu. De kan inte avgöra om det är "förkylningsastma" eller om det beror på att han är muskelsvag (hypotoni). Han får pulmicort och airomir morgon och kväll varje dag, och airomir upp till varannan timme när det är som värst. Men vi behöver åka in minst en gång varje gång han är sjuk iaf för ytterligare hjälp med andningen, och han är sjuk typ jämt... Blir också ofta inlagd pga detta. Nu senast hade han rs och var inlagd 3 dygn med syrgas... Hoppas det blir bättre i sommar! 

• princess of the dawn

Min lille son fick förkylningsastma första gången när han var drygt ett år, är två och ett halvt nu.. Hela förra vintern/våren var han mer eller mindre konstant sjuk och vi var inlagda sex, sju gånger... Peppar, peppar så har den här säsongen gått bättre, han klarade hela hösten utan sjukhusbesök, han får andningsbekymmer såfort han blir förkyld, men vi klarade det hemma med Pulmicort och Airomir. Han får Pulmicort även när han är frisk som underhållsdos.. Nu under våren har nog hans immunförsvar börjat zacka lite, för vi har märkt att han tål förkylningarna sämre nu.., men som tur är har vi klarat oss med bara en inläggning nu för ett par veckor sedan.., och det är ju iaf en stor förbättring mot förra vintern... De säger att det kommer att bättre och bättre ju större han blir..., så det är väl det man får hoppas på!!

Svar på tråden förkylnings astma