• bonnieloveskim

FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?

Vad är falukorv enligt dig?

motivera gärna ditt svar med varför du anser så och hur du äter/tillagar den så att du anser den vara så.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?
  • Cecese

Jag tycker nog det är helfabrikat eftersom den går att äta utan att man behöver tillaga den.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • lövet2

Det är inget jag gått och grubblat på direkt, men ska jag gå på magkänslan så säger jag halvfabrikat. Annars kallar jag bara falukorv för pålägg rätt och slätt. Men då talar jag alltså om riktig falukorv och inte den där plastförpackade oätliga skiten som säljs söderut ...

• Suck och suck

Citerar Peter Wannding, kommunikationsansvarig för livsmedelsföretagen i en insändare i DN förra veckan, efter det här tjabblet om att svenskar inte fattar vad halvfabrikat är:

Citat: "I DN:s artikel med rubriken ”Kunskaper om mat brister” den 18 mars redovisas en undersökning som beställts av företaget Middagsfrid. I artikeln görs en stor sak av att 52 procent av de tillfrågade inte tror att falukorv är ett ”halvfabrikat” samt att 37 procent inte tror att tortellini är det. Utifrån detta drar Middagsfrids vd Kicki Theander slutsatsen att ”många använder hel- och halvfabrikat i större utsträckning än vad de själva vill”. 

Hennes argumentation faller på sin egen orimlighet. Det finns ingen fastställd definition av halv- eller helfabrikat och begreppen är inte särskilt vanliga i matsammanhang. I stället brukar man prata om Mat som färdiglagad, färdig, förädlad, förberedd, färdigställd eller nästan färdigställd, processad etcetera. Och för korv är ju charkprodukt en vanlig benämning.

Vad kanske alla däremot inte känner till, eftersom det inte framgår av artikeln, är att Middagsfrid är ett företag som tjänar pengar på att välja ut och leverera Mat som inte är hel- och halvfabrikat, enligt deras definition."

Alltså nu blir alla helt plötsligt hysteriska på fl med vad som är halvfabrikat, och jag tycker att det kanske är dags att sansa sig lite.

• Suck och suck

Bara för att uppväga den här hysterin så röstade jag därför på att det var råvara.

• FrejaMariah

Jag ser det som halvfabrikat, eftersom jag vill steka den innan den äts, men den går juh att äta som den är, så det är ju ett helfabrikat..

• annca

Lite kluven där. *Vill* kalla den råvara, men äter den gärna ostekt, liksom bacon...
    Så den borde väl vara halvfabrikat egentligen.

Fläskkorv däremot, det är väl en råvaara? Man ätre den ju inte otillagad. Fast eller kanske inte... Asch.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • vanilla
    annca skrev 2010-03-31 12:49:10 följande:
    Lite kluven där. *Vill* kalla den råvara, men äter den gärna ostekt, liksom bacon... Så den borde väl vara halvfabrikat egentligen. Fläskkorv däremot, det är väl en råvaara? Man ätre den ju inte otillagad. Fast eller kanske inte... Asch.
    Råvara borde väl vara något som är helt otillagat, som tex en bit rått kött. Den är inte malen, kryddad och stoppad i ett skinn. Fläskkorv är väl eg också halv-, eller helfabrikat om du inte har gjort den själv (i vilket fall du har använt flertalet råvaror: kött, kryddor, korvskinn)
  • Javah

Jag har nog aldrig använt mig av ordet helfabrikat så för mig blir det halvfabrikat.
    Känner mig lite dum nu haha, kan någon ge exempel på ett "självklart" helfabrikat?

• FrejaMariah
    Javah skrev 2010-03-31 12:59:36 följande:
    Jag har nog aldrig använt mig av ordet helfabrikat så för mig blir det halvfabrikat.Känner mig lite dum nu haha, kan någon ge exempel på ett "självklart" helfabrikat?
    Yoghurt borde väl vara ett helfabrikat?
  • annca
    vanilla skrev 2010-03-31 12:58:56 följande:
    Råvara borde väl vara något som är helt otillagat, som tex en bit rått kött. Den är inte malen, kryddad och stoppad i ett skinn. Fläskkorv är väl eg också halv-, eller helfabrikat om du inte har gjort den själv (i vilket fall du har använt flertalet råvaror: kött, kryddor, korvskinn)
    Sant.
    Nåja, jag skäms inte för att jag använder halvfabrikat!
    (Inte den nivån på halvfabrikat iaf.)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden FALUKORV anser du det vara helfabrikat, halvfabrikat eller råvara?