• HaltaLotta

Vanliga hörselskydd eller såna för barn?

Ska köpa hörselskydd till mina barn, har två st för vuxna som dom kan ha, kan man likaväl använda dessa eller måste det vara hörselskydd för barn? Alltså - håller de för barn ute mer buller än de för vuxna?

Eller är det bara så att de är mindre i huvudomfånget liksom?

Bebis på gång, BF 2/2 -2010, 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Svar på tråden Vanliga hörselskydd eller såna för barn?
  • jassikan

Svårt att svara på. Det finns massor med olika typer av hörselskydd och hur mycket buller de kan stå emot brukar också variera.
    Rent generellt brukar de dyrare vara mer skyddande. De riktigt billiga modellerna brukar inte vara märkta med info. om hur mycket de klarar, medan andra finns det info. på kartongen/i förp.

Men de för barn brukar även vara mindre.

• HaltaLotta

Jaaa... mina barn är inte så pyttsmå, 5 o 2½ så de i vuxenstrl passar om man har på det minsta liksom.

Men så fudnerade jag på just det, om de kanske var sämre i fuktionen på nåt sätt.

*hmm*

• jassikan

Frågan är väl också hur mycket buller de kommer att utsättas för. Det är ju inte heller bra om de inte hör om någon ropar eller liknande.

Ex.vis Peltor Kids funkar även till många vuxna. Vi har några sådana på jobbet och jag kan använda dem utan att de klämmer.
    Några av killarna kan inte ha dem, de klämmer så de använder andra.

Vi provade många varianter i butiken för att se vilka som dämpade bra, men ändå var hyfsat prisvärda. Allt från 39-200:-.
    Och det måste även vara bekväma annars är risken stor att man inte vill använda dem.

Hornbach har bra pris på Peltor Kids.
    http://www.peltor.se/se/Page.asp?PageNumber=528
    Tror de tog 149 eller 159:- för dem. Finns även till helt ok pris på Clas Ohlson:
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136819754
    169:-

Men oavsett så är det en liten peng för att skydda något som kan skadas.

• HaltaLotta

Jo det är sant, är inte så dyra.... ska kolla upp det lite mer, kommer bara användas typ en gång nämligen, på ett jippo i en park med ev hög musik eftersom Jerry Williams skulle spela på den här familjedagen anordnad av fackförbundet....

Svar på tråden Vanliga hörselskydd eller såna för barn?