• nexa79

Varför tar man på avbetalning?

Jag tycker man är rätt dum om man tar saker på avbetalning. Åtminstone om man gör det till en vana.

Visst kan det ibland bli så att man måste ta något på avbetalning för att saken behövs akut, t ex en tvättmaskin eller något annat. Sånt händer. Och det är inte den konsumtionen jag avser i det här inlägget.

Men: Varför är det så svårt att inse att man som regel betalar mycket mer än varans egentliga pris när man väljer avbetalning? Varför är det så svårt att tänka framåt och spara till att köpa ut saken kontant?
    Vi lever i ett konsumtionssamhälle, som medför en viss stress på att man ska ha fina saker, fina hem, fina bilar osv.
    Men jag har sett många gånger att folk sätter igång och handlar allt de kommer över. Det är ju så lätt, man kan ju ta det på avbetalning!

"Visst, så tv:n vi har funkar, men det är ju inte en platt-tv. Så då köper vi en sån. Bättre bild är ju så mycket mer värt!"

"Okej, så bilen rullar och drar lite, det är inget större fel på den. Men den är ju inte fabriksny eller av mitt favoritmärke, så jag tror jag tar ett billån och köper en helt ny istället. Att den drar lite mer gör inte så mycket, jag tycker det är värt det om jag får ha precis det jag vill ha.."

"Våran soffa är så ful, den matchar verkligen inte vardagsrumstapeten eller någonting alls, så det är lika bra att vi köper en ny.."

Resonemangen är inte ovanliga. Det som är ovanligt är att man tänker lite framåt och väljer att köpa saken kontant istället för att ta lån eller avbetalningar.

Hur många tänker på att om man tar flera små avbetalningar så blir det på sikt tusenlappar som ska betalas, och det tar längre tid att faktiskt äga sin grej än om man sparar och köper kontant. Plus att många av de tusenlappar som man betalar, går till räntor och avgifter som man slipper om man köper kontant?

Det är så sorgligt att se att många förköper sig och sen knappt har råd att leva. De må ha ett jättefint hem och många fina saker. Men de har inte mycket tid att njuta av det, eftersom de måste jobba eller är så stressade över hur de ska få ihop pengar till nästa räkning...

Jag menar inte att döma någon. Jag är bara fascinerad över att människor som i många andra lägen är oerhört ekonomiska och sansade, plötsligt tappar alla begrepp om vad som är smart och inte bara för att de vill ha något.. akut!

Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut, jag kan ha roligare för pengarna. Men förklara gärna hur man skulle kunna försvara att man prioriterar  t ex ett hus där man tvingas stanna hemma och aldrig har råd att göra något kul istället för att bo lite mindre och ha råd att unna sig att gå på bio ett par gånger i månaden, eller en sprillans ny bil när man inte har råd att köpa ny overall till sina barn? Jag vill förstå!

• Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?
  • Umbrageous
    ellam71 skrev 2010-04-01 19:24:01 följande:
    det är enorm skillnad... men alla ser det kanske inte... jag hatar att sitta o störa mig på skitkvalitet på teve... nu är jag så van vid vår tv samt filmer i HD så när jag var hos polaren häromdagen och kollade på dvd, fick vi sluta.. vilken skitbild.. hon fatta inget... hahamen om du inte ser det så är det ju bara bra! för dig!
    Fast vänta nu, jag pratar kvalite som i att hålla bra. Sen att man vill ha bättre funktioner i TVn är ju upp till var man, sen har ju inte riktigt DVD-bilden med TVn att göra så som du menar det utan snarare att du är van vid att se en högupplöst källa typ.

Det blir lite som att jämföra äpplen och päron här.

*självutnämnd medlare*
  • vardag
    systersandra skrev 2010-04-01 19:48:34 följande:
    Jag antar att folk gör det bara för att de vill ha saker nu,de orkar/vill/kan inte vänta tills de sparat ihop x antal kronor som tex tv kostar.Sedan tycker det inte det är så mycket att tvn "bara" kostar 299 kr i månaden i fem år eller något sånt.De ser bara månadsavgiften,inte hur mycket det blir totalt.Jag har själv tänkt så när jag var yngre. Sedan om totalsumman blir 150 % av vad grejen skulle kosta kontant det tänkte jag inte på.
    grejen är ju oxå att även om tv:n för 40.000kr på avbetalning går sönder efter 2år så får du ju fortsätta och betala på en tv som du inte har.
    smart? NEJ.
  • Umbrageous
    vardag skrev 2010-04-01 19:50:41 följande:
    grejen är ju oxå att även om tv:n för 40.000kr på avbetalning går sönder efter 2år så får du ju fortsätta och betala på en tv som du inte har.smart? NEJ.
    fast vår garanti är 3 år, och avbetalningen är bara 2 år {#lang_emotions_tongue_out}
  • ellam71
    Umbrageous skrev 2010-04-01 19:48:38 följande:
    Fast vänta nu, jag pratar kvalite som i att hålla bra. Sen att man vill ha bättre funktioner i TVn är ju upp till var man, sen har ju inte riktigt DVD-bilden med TVn att göra så som du menar det utan snarare att du är van vid att se en högupplöst källa typ. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron här.*självutnämnd medlare*
    jag menade inte kvalitet som att hålla länge utan kvalitet i bildupplevelsen, var kanske inte tydlig... HD film (genom mediaspelaren) på vår teve är mycket trevlig jämfört med vanlig dvd på tv.... HD på vanlig tv blir inte speciellt bra.. blir ju ingen HD upplösning liksom...

När det gäller HD/tjocktv/lcd/plasma måste man jämföra äpplen o päron... för skillnaden är ju enorm! *s*
    Det som inte dödar härdar...
  • Velour
    nexa79 skrev 2010-03-31 14:23:28 följande:
    Okej, det var kanske ett dumt sätt att använda sig av uttrycket "jag dömer ingen.. " men tanken är inte att döma PERSONEN utan BETEENDET. Jag tycker att det är ett rätt så förkastligt beteende, har man inte råd att handla får man vänta, men få människor har tålamodet att göra det.. och då slutar det ibland illa. Kan man begränsa sig i sitt shoppande så att det fortfarande inte är några jättesummor så är det väl alldeles okej att köra med avbetalning, men det är ju väldigt många som inte KAN hantera det.. Och det är den delen jag vill komma åt.Ber om ursäkt att jag var oklar i TS. egomamma.blogg.se
    Men det är väl knappast ditt problem?

Hur vet du hur det ser ut i andras liv? Nej, man vill inte alltid vänta t.ex. ett år med att spara flera tusen för att köpa saker till hemmet. Särskilt inte om man har skaffat nytt boende och knappt har någonting i hemmet. Då passar man på att köpa saker och ting på avbetalning. Man är väl medveten om att man betalar ränta.

Det är samma sak med banklån och CSN t.ex. Tycker du att folk som tar dessa lån är korkade de med?
    Saknar dig min lille jungfrukille...
  • Umbrageous
    Velour skrev 2010-04-01 19:56:31 följande:
    Men det är väl knappast ditt problem?Hur vet du hur det ser ut i andras liv? Nej, man vill inte alltid vänta t.ex. ett år med att spara flera tusen för att köpa saker till hemmet. Särskilt inte om man har skaffat nytt boende och knappt har någonting i hemmet. Då passar man på att köpa saker och ting på avbetalning. Man är väl medveten om att man betalar ränta. Det är samma sak med banklån och CSN t.ex. Tycker du att folk som tar dessa lån är korkade de med?
    fast lite skillnad är det med lån för investeringar och lån för konsumtion, tycker jag.
  • vardag
    Umbrageous skrev 2010-04-01 19:51:41 följande:
    fast vår garanti är 3 år, och avbetalningen är bara 2 år
    jag har ju hellre roligt för 1.700kr/månad än betalar av på en tv.
  • Velour
    Umbrageous skrev 2010-04-01 20:01:15 följande:
    fast lite skillnad är det med lån för investeringar och lån för konsumtion, tycker jag.
    För mig är det folks levnadsvillkor som är viktiga. Det är inte svart eller vitt.
    Saknar dig min lille jungfrukille...
  • idiblon yes
    vardag skrev 2010-04-01 20:09:20 följande:
    jag har ju hellre roligt för 1.700kr/månad än betalar av på en tv.
    Andra tycker kanske det är roligt och värt priset varenda månad för den där teveapparaten. En annan aspekt är att betala vad saker är värda istället för att betala minimipris till barnarbetare i Taiwan.

En annan aspekt som många tagit upp är att det faktiskt kan bli en sorts besparing på det stora hela. Man har en fast räkning varje månad, istället för att låta pengarna stoppas i onödiga hål bara för att konsumera fritt under vägen.

Jämför med att betala in för mycket skatt under året och sedan få tillbaka det till midsommar. Det är inte så jäkla stor skillnad egentligen.

OM man har råd, och inte missbrukar det hela lyxfällanstyle.
  • vardag
    idiblon yes skrev 2010-04-01 20:54:25 följande:
    Andra tycker kanske det är roligt och värt priset varenda månad för den där teveapparaten. En annan aspekt är att betala vad saker är värda istället för att betala minimipris till barnarbetare i Taiwan.En annan aspekt som många tagit upp är att det faktiskt kan bli en sorts besparing på det stora hela. Man har en fast räkning varje månad, istället för att låta pengarna stoppas i onödiga hål bara för att konsumera fritt under vägen. Jämför med att betala in för mycket skatt under året och sedan få tillbaka det till midsommar. Det är inte så jäkla stor skillnad egentligen.OM man har råd, och inte missbrukar det hela lyxfällanstyle.
    så du menar att den dyra tv:n inte är gjord på samma plats??
    jag tror nog att alla sonys tv apparater görs på samma ställe oavsett om de kostar 5.000kr eller 42.000kr.
Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?