Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

Vräkning

Hej Tina,

Först och främst vill jag säga att jag håller tummarna för er nu och att ni ska få en ny lägenhet.

Men jag blev lite förvirrad över ert skäl till varför det blivit såhär? Jag läste din förra tråd från 25 april som MuminMy länkade till och historien är helt annorlunda där. Vilken av dessa är sann? Om det är så att ni förlorat en av era inkomster och därför inte haft råd att betala hyran borde ni väl kunna få hjälp av soc.

Varför har det gått såhär långt? Det är synd att ni inte kontaktade soc redan när ni märkte att ni inte skulle ha råd att betala hyran (jag antar att det är det riktiga skälet till att hyresskulden uppstod). Har ni sökt bostadsbidrag? Har detta i så fall anpassats efter er nya ekonomiska situation?

Många frågor, jag ber om ursäkt för det, men det är så mycket i din historia här jag inte riktigt hänger med i. Jag hoppas för er skull att ni inte använder grannen som ett svepskäl till att ni inte kunnat betala hyran. Om ni dragit denna historia för soc så förstår jag att de inte velat hjälpa. Ett stort A och O när man har med myndigheter att göra är att man är ärlig och inte nästlar in sig i någon lögn.

Hur som helst så hoppas jag allt detta ska ordna upp sig för er. Det kommer nog ta tid innan ni får rätsida på ekonomin igen men ge inte upp! Kram

• Roisin Dubh

Det är bra att du gör en polisanmälan om detta, man ska inte behöva bli trakasserad av en granne!

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det har med hyresskulden att göra? Är det pga av denna granne ni inte betalt hyran eller är det för att ni inte haft pengar? Vad hade ekonomiavdelningen på soc för svar för att de inte ville hjälpa?

• Roisin Dubh

Hur är det med ekonomin nu då? Klarar ni av att betala hyran själva nu annars måste ni väl få hjälp från soc med er ekonomi? De kan naturligtvis inte betala den stora hyresskulden men ni har ju rättighet att söka ekonomiskt bistånd för att klara er denna månad och i fortsättningen om behovet finns.

• Roisin Dubh

Oj, jag läste nu hela den andra tråden och såg att er hyra endast är på 3330 kr? Då måste ni ju ha haft det här problemet i hela 6 månader!

Jag läste också ett väldigt bra inlägg från en anonym som kom med väldigt vettiga råd, citerar det:

Anonym Ons 28 apr - NR: 386879

"Hej
    Jag är socionom och arbetar bla med försörjningsstöd. Det är så att försörjningsstöd utgår inte till skulder. Antagligen har din handläggare resonerat som så att ni har gått i 4 månader och inte betalat hyran... Ni borde ha tagit kontakt första månaden ni fick problem, ¨då hade de antagligen kunnat hjälpa er.

Socialförvaltningen har något som heter återbetalning men det är med undantag man beviljar detta eftersom socialförvaltningen inte ska bli någon sorts bank.

Det du kan göra är att försöka göra en avbetalningsplan med din hyresvärd och ansöka om nästa månads hyra.

Om utredningen visar att ni lever under existensminimum samt att ni har någon form av planering borde det inte vara några problem.

Men mycket av ansvaret ligger på er. Visa att din man har varit sjukskriven, om han inte är det längre gå sdå fort som möjligt till AF (om han inte gjort det redan) och börja söka arbete eller praktikplats så att soc ser att han har en planering.

Jag låter kanske lite hård, det är inte meningen, försöker bara ge dej så relevant info som möjligt. Hoppas att det är till lite hjälp. Har du fler frågor så ska jag gärna försöka hjälpa dej..
    /L"
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m378054-2.html

Hur kommer det sig att det gått ytterligare två månader utan att hyran betalats? Ditt svar på detta var:

"jag ringde soc idag men dom vill inte hjälpa oss hon sa bara ni får väl fråga era föräldrar om dom kan hjälpa er för det kommer inte att vi göra här på soc vi har vektiga saker att göra en att hjälpa er med en sån liten hyresskuld"

Min fråga är då, sökte ni ekonomiskt bistånd för att kunna betala den aktuella månadshyran eller ringde du bara till soc och pratade om själva skulden?

Hur var det med bostadsbidrag? Hade ni sökt det?

Ursäkta alla frågor men det är så många frågetecken i detta fall och det känns som om man inte får hela bilden. Det är svårt att ge råd om man inte riktigt vet hur läget är. Varför tog det så lång tid innan ni sökte hjälp av soc? Vad var egentligen anledningen till att hyran inte blev betald?

• Roisin Dubh

Jag får inte riktigt ihop det här:

"pågrund av att jag inte har betalat min hyra varför jag inte har gjort det är pågrund av att jag har en granne som spelar hög musik på nätterna med i varadagrna kallar mig för jävla missfoster"
    (Trådstarten)

"Nej jag anväder inte grannen som ursäkt till att jag inte har betalat hyran det är helt fel."
    (Inlägg NR: 521817)

Jag tillhör också de som tycker det är en smula otacksamt att kräva mer än en 2:a på 55 kvm när man nu har haft tur att få hjälp med lägenhet trots att man inte betalt hyra på ett halvår! Då har man inte råd att vara kräsen!

Nästa månad står jag helt utan inkomst om jag inte får något jobb. Då måste vi ju gå till soc och söka ekonomiskt bistånd för att klara av hyran. Att bara strunta i att betala den är knappast någon lösning! Om du tycker trådstartaren blir dumförklarad, kobra, så kan jag bara säga att det finns goda skäl till det när man läser denna tråd! Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är otroligt dumdristigt att slarva med sin ekonomi så man blir vräkt och sedan vara kräsen när man får hjälp med nytt boende!

• Roisin Dubh

Tina R,
    Det är inte så lätt att svara positivt på en så här negativ situation. Det är ju trots allt ni själva som har satt er i denna sits och för många är det nog svårt att förstå eller känna sympati då.

Du har fått frågan flera gånger men inte svarat på VARFÖR ni har fått denna skuld? Varför sökte ni inte hjälp av soc direkt första månaden ni inte hade råd att betala hyran?

Det hade varit så mycket enklare att svara positivt här och komma med konstruktiva råd om man fick veta hela bakgrunden till problemet. Så som du lagt fram er situation i dessa båda trådar så får man intrycket av att du kommer med ursäkter som inte riktigt stämmer eller att du inte riktigt förstår hur det fungerar med ekonomiskt bistånd från soc.

Redan i förra tråden för snart två månader sedan fick du jättebra råd för hur du skulle ta tag i saken och framförallt att du skulle söka försörjningsstöd hos soc. Trots dessa råd så har er skuld växt med två månadshyror och det är detta jag inte riktigt kan känna mig positiv till!

Hur kommer det sig att ni har råd att betala hela skulden nästa vecka?

• Roisin Dubh

Hur kommer det sig att ni kan betala av hela skulden så här fort? Eller menar du att du börjar betala av med 1000 kr nästa vecka?

• Roisin Dubh

Vad bra Tina! Ju fortare ni blir av med skulden desto bättre! Sen får vi hoppas att ni kan få en lägenhet ni vill ha och som ni kan klara av hyran för. Jag hoppas du har lärt dig något av dina misstag och ser till att sköta hyrorna i framtiden. Om ni får problem med inkomsten så gå direkt till soc och sök försörjningsstöd, vänta inte och strunta framförallt inte i att betala hyran!

Det var jag som plockade bort ett av MuminMys inlägg eftersom det går över forumets regler att kalla någon klantarsle. Det är en sak att vara kritisk och ifrågasättande men personangrepp kan vi klara oss utan på FL!

Svar på tråden Vräkning