Inlägg från: Brodsmulan |Visa alla inlägg
  • Brodsmulan

Vräkning

Jag håller lite med om att göra rätt för sig bör man.. MEN ni borde ha satt in hyran på ett annat konto och gjort upp med hyresvärden att när störningarna upphör så får denne sina pengar. För att bara skita i att betala och använda pengarna till annat är lite väl dålig stil och förstår mycket väl att soc inte vill hjälpa till då, de är ingen bank direkt och vilken bank skulle ge kredit mot sån bakgrund?

Jag har själv fått hjälp hos soc med el-räkning, en sluträkning som steg över 10.000 som vi inte kunde betala själva och iom att barnfamiljer måste få ha el så gick soc omgående in och täckte oss och vi fick betala tillbaka med 2000:- /mån, alltså 5 mån och det drogs direkt från makens lön. Men ni kan ju inte förvänta er hjälp när ni själva struntat i att betala och sedan spenderat pengarna som skulle gått till hyra.

Skulle nog tro att det är svårt att få hjälp någonstans, varken hos soc eller hyresgästföreningen, möjligen krypa för hyresvärden och få till ett avbetalningsplan, annars får ni nog flytta den 15.e men vore jag du så skulle jag försöka tala med hyresvärden.

Lycka till.

• Brodsmulan

Men snälla, du måste ju förstå att skriver du här måste du räkna med olika reaktioner och det jag menar är att det är oansvarigt av er att använda pengarna till annat.. hade varit skillnad om ni hade sparat dem på annat konto.. men du skriver ju att ni inte har pengarna kvar??? Vad gör dig bättre då då, om han använder sina pengar till sprit eller om du använder dina till ex. kläder, ingen av er betalar ju hyran???

Sen är det nog inte många som menar att egentligen vara elaka, utan misstag kan alla göra finns två sätt att lära, oftast är det den hårda vägen och nu när det är som det är så det bästa du kan göra om du inte vill flytta är att så att säg krypa för hyresvärden.. svälj stoltheten och be om avbetalningsplan men markera också varför det skett som det skett.

Å andra sidan så.. vart ska alla sk. alkisar och missbrukare bo då??? Är de inte människor lika mycket som du och jag, bara för att de har ett beroende? Men jag tycker som du att på sätt och vis finansierar vi alla missbrukarnas droger, bättre vore om de fick gratis husrum och någonstans att gå och äta och sen inga pengar alls.. utan hjälp med motivation till att sluta/behandling för att bara se ner på dem gör att deras missbruk blir legitimt enligt dem själva, då är de den missbrukare de själva anser sig vara.

• Brodsmulan

Jag har liksom Fyra tidigare varit Styrelseledamot i HGF och vet hur bra föreningen kan arbeta men jag kan ju direkt säga att den föreningen jag jobbade i när jag bodde i lägenhet (bor i hus nu) skulle aldrig ens tänka tanken att hjälpa till i ett sådant här läge, möjligen medla och fråga hyresvärden om ifall avbetalningsplan kunde upprättas men förståelse måste man ha för att hyresvärden inte vill ha sådant upplägg.

Vad jag funderar på och fler med har frågat är hur länge har du struntat i det hela och vad har du egentligen gjort med pengarna? Menar visst finns skäl att lägga pengar på annat och kan sån't påvisas så kan ju chansen till återbetalningsplan vara lättare att nå än om du bara "levt loppan".

Lätt att vara efterklok men smartast hade ju varit att tidigt koppla in HGF eftersom de är till för sina medlemmar och säkerligen hade kunnat hjälpa dig.

• Brodsmulan

Xerxes.. hon kommer inte få hjälp om du hade läst ordentligt... var soc som kontaktade henne, de hade tid men den har hon själv tagit bort. Så du kan vara lugn.. På så vis tycker inte jag någon kan klandra henne, hon har själv inte sökt upp dem från första början.

Vad har du för aldternativ Tina om ni nu får eskort till att flytta.. för det är mardrömssenariot.. vägrar ni flytta på vräkningsdagen kan det bli så att polisen blir inkopplade och ni får flytthjälp. Då däremot får ni nog söka upp soc för att med deras hjälp försöka få tag i en lägenhet, men för din egen skull så är det bäst att försöka få till en avbetalningsplan oavsett annars hamnar ni hos kronofogden och med betalningsanmärkning är det än värre att få tag på ny lägenhet.

• Brodsmulan

Xerxez.. jag är en av 70-talisterna som tyvärr så vackert får ligga i den säng jag/vi bäddat. Jag har skulder på kf som vi får betala på med dels lön, all bonus och även skattepengar men det är ju så.. tyvärr i vårt fall så var det ett lån på en bank (privat) som hamnade hos kf för att jag ringde dem precis i kk-ögonblick och ville ha nedsänkt ett tag då vi hade både lght/hus samtidigt några månader och vad de sa till mig när jag ville sänka från 1500:-/mån till 500:-/mån var att nope, betala eller vi skickar till kf direkt, nu var detta en olycklig sammanträffande och som ni säkert förstår så kunde vi inte betala men får så göra nu istället. Men hur snabbt betalar man tillbaka 66000:- (denna banken heter numera acc-bank, då avco och har gått i kk flera gånger, kanske kan hjälpa någon annan)
    Tyvärr tycker jag också att det är alldelens för enkelt att få olika saker, så som kreditlån eller mobiler för den delen.. borde kollas upp mer huruvida inkomst för att ha finns.

• Brodsmulan

Jag menar att det kan finnas olika orsaker till att det är svårt att betala.. ta bara dessa månader då vi hade både hus och lght att betala på.. lägenheten kostade den 4500:-/mån plus liten el. Huset kostar med renhållning/el/lån ca 4000:-/mån.. alltså enbart hyra på 8500:- sen att man har lite vid sidan om och jag enbart gick på gymnasiet då, hade turligt nog iallafall barnpension kvar på 1500:-/mån och så studiebidraget på 750:- men det tillsammans med makens län som då låg på runt 10.000:-/mån ger inte mycket pengar över alls. 12.000 - 8500 = 3.500 innan övrigt är borttaget ochg ingen bensin inräknad.. så vad jag menar är att jag kan förstå tjejens uppgivenhet, men att strunta i att betala är fel för att livet hos kf är inte kul gumman kan jag lova dig.. deprimerande varje gång man ser att de vänt ett blad och tar 600:- för det...

• Brodsmulan

Skruntan.. visst är det så att hyran är numero 1 vad gäller räkningar, eller som i hus där är det lån, el och vatten som har proritet 1, men ibland gör man fel beslut som i vårt fall där vi chansade på lånet iom att det verkade rätt att täcka huset och lägenheten men gick illa ändå, men tur är väl att vi lär av misstag säger den evige optimisten..

Men hoppas du fortsätter berätta Tina hur det går *kram*

• Brodsmulan

Magdalena...

Du skriver "uteblir den så ska man inte försöka lägga skulden på nån annan (privatperson el myndighet) utan då får man snällt ta konsekvenserna av sitt handlande"

Om jag jämför de gånger vi haft trubbel, dels med sluträkningen då 10.000:- för vår del var en omöjlighet och soc direkt gick in och hjälpte oss och den gången då vi så oturligt ringde i fel sammanhang.. hade vi inte ringt för att göra rätt för oss och be om nedsäkning och istället låtit lånet studsa 1-2ggr så hade vi enbart fått dröjsmålsränta men tyvärr uppmärksammades vi och nu sitter vi alltså på kf med lång tid innan vi kommer därifrån... så i efterhand önskar jag att vi intev arit så duktiga så vi hade ringt då hade vi inte behövt ha kf nu, men lätt att vara efterklok, enda som är bra i det hela är att man lär hela tiden och så småningom så blir vi fria tills dess får man ligga i den säng som man bäddat. Dvs, ta ansvar för det man gjort även om jag då trodde jag gjorde det rätta.

• Brodsmulan

Fyra.. om de inte har sådan tur att de kan få tag på privat som hyr ut. Här där jag bor finns ett privat företag, lite reserverade kan de vara men oftast får man hyra och visa att man kan sköta sig och så finns det kommunala där är det kört om man har anmärkning. Jag jobbade i föreningen som till största delen hade hand om den privata värden och det är oftast enklare än kommunala värdar har jag hört.

• Brodsmulan

Nje, är ju lite skillnad i stor stad och mindre samhällen här där jag bor nu finns väl 500 personer och där jag bodde och jobbade ca 1500 drygt *skrattar* finns det väl i ett bostadsområde hos er

• Brodsmulan

hoooooo shit... finns det inte knappt ens folk i "staden" närmast oss... där ser man... *asg*

• Brodsmulan

Va bra Tina

Skriv och tala om imorgon hur det går.

Lycka till!!

• Brodsmulan

Och tillägg... skriv gärna trådar igen, men du måste vara inställd på olika reaktioner vännen vi tycker och tänker inte lika alla.. tänk vad tråkig världen vore då *s*

• Brodsmulan

Men va kul, två positiva saker på en och samma gång.. ny lägenhet och ett jobb bra jobbat.. bara att följa de positiva vindarna nu då. Grattis!!

• Brodsmulan

Tina.. vad jag läst så många tycker ni agerat fel, och vad ska de då svara.. oärligt? Jag kan till viss del förstå att man kan hamna i denna tråkiga sits med alla bekymmer ekonomiskt som vi tyvärr står inför med kronofogden och allt (Tyvärr gumman, betalningsanmärkselse ligger kvar i 3år, går inte att komma undan) Men jättebra om ni lyckas låna och batala av skulden iom att deras kostnader och räntor bara tickar annars.
    Men att du bara blir arg på andra som svarar hjälper inte, låt då bli att svara på dumma inlägg som du inte gillar eller allra helst förtydliga så slipper du missförstånd.

• Brodsmulan

Nje många inser inte att man redan fattat att det man gjort är fel och bara vill ha råd och stöttning, men samtidigt måste man räkna med att få viss bakslag tyvärr.. men som sagt, du vet ju själv bäst hur det är, ingen som inte har den fullständiga historien gör ju det och svarar alltså på det lilla infon den förstått.

• Brodsmulan

Ja men gumman det är ju lungt.. gör vardagsrummet till sovrum och det andra till sällskapsrum.. en soffa är mindre än en dubbelsäng allt går, bara man vill *s* och går det inte då så får man fundera en liten stund till

Svar på tråden Vräkning