• AnnaAnanas

Alvedon - bra eller dåligt?

Såg på Aftonbladet att alvedon ska enligt forskare vara skadligt på något vis när man är gravid...har bara hört motsatsen fram till nu. 

Det kanske gäller om man knaprar i sig alvedon ofta? själv har ja inget stort behov av värktabletter, men tar mot huvudvärk ibland.
    Vad använder ni? Vad säger era BM?
    Tack för svar!:)
  • Svar på tråden Alvedon - bra eller dåligt?
  • La Lola

Aftonbladet....brukar inte de ha en förmåga att överdriva rätt rejält? Jo.

Jag använder alvedon när jag är gravid.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • anna06

Använder också alvedon, men inte 100 om dagen... Hoppas det är ok för Aftonbladet.

• mapo51

Jag läser i Fass och på bipacksedeln, nu fungerar inte Alvedon så jättebra för mig utan det är Panodil som gäller när jag är gravid.
    I vanliga fall så tar jag Voltaren, men det får jag inte ta nu.

Dock undviker jag värktabletter i så stor utsträckning som möjligt.

• angel75

Ett litet ord från en sjuksköterska. Panodil och Alvedon-båda tillhör gruppen Paracetamol, och detta skall vara den mest skonsammaste värktabletterna vid graviditet. Ipren, TREO, Magnecyl- tillhör gruppen Ascetylsalisyra och är därmed mindre lämplig. Precis som med alla läkemedel skall man vara restriktiv och bara äta det när man verkligen behöver, under en graviditet är det ännu viktigare att vara försiktig. Då forskning är en process och man har inte alltid hunnit forska klart inom olika områden, kan man vara lite extra restriktiv som vid en graviditet. Därför har man sagt tex att gravida skall inte dricka alkohol alls under havandeskapet, för man är osäker på vilken minigräns då skador kan uppstå. En del kanske kan dricka en hel flaska under graviditeten och en annan kan dricka ett glas....man vet inte hur känsligt fostret är just denna gången. Därför är det bättre att rekommendera ingen alkohol alls. Samma är det med värktabletter, men där är oftast rekomendationen att ta endast om du behöver och så lite som möjligt, speciellt under de 3 första månaderna. Sen måste man väga saker för och emot.....en kvinna med kronisk sjukdom kanske måste ta vissa "otillåtna" läkemedel för att överhuvudtaget kunna överleva eller kunna behålla barnet, då väger det tyngre än att avstå från en olämplig medicin. Läkarna brukar vara duktig på sådant.

• Kajak

Jag är inte typ som "knarka" mig med alvedon vid minsta huvudvärk så jag är oftaste utan o ta en kort blundstund så brukar det går över.

Skulle det inte gå över så tar jag ett tablett alvedon.

Älskade bebis är beräknad till 15 maj.
Svar på tråden Alvedon - bra eller dåligt?