• LinaTed

    Kallrökt lax i ugn?

    Min kära svärmor köpte kallrökt lax till mej idag, hon vet att jag älskar lax =) Men... jag är gravid å har för mej att man inte får äta kallrökt lax? Kan man ha in den i ugnen med nån sås kanske? Då är den ju iaf tillagad. Det är som en ganska stor file men ganska tunn.... tror ni de funkar??{#lang_emotions_dreamer}


    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Kallrökt lax i ugn?
  • Lady Maria

    Jag törs inte svara för om du kan äta laxen eller inte nu när du är gravid, men jag har ett jättebra recept på färsk lax som jag gör i ugn och brer en röra på som innehåller cremefraishe, basilika, rivet limeskal och just kallrökt lax.

  • LinaTed
    Lady Maria skrev 2010-03-31 20:10:25 följande:
    Jag törs inte svara för om du kan äta laxen eller inte nu när du är gravid, men jag har ett jättebra recept på färsk lax som jag gör i ugn och brer en röra på som innehåller cremefraishe, basilika, rivet limeskal och just kallrökt lax.
    aha okej så då går de alltså att göra den i ugnen =) va bra, tack så mycket =)
    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • La Lola
    Lady Maria skrev 2010-03-31 20:10:25 följande:
    Jag törs inte svara för om du kan äta laxen eller inte nu när du är gravid, men jag har ett jättebra recept på färsk lax som jag gör i ugn och brer en röra på som innehåller cremefraishe, basilika, rivet limeskal och just kallrökt lax.
    jo, hon får ju det om du läser mitt inlägg här ovan.....
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    LinaTed skrev 2010-03-31 20:12:01 följande:
    aha okej så då går de alltså att göra den i ugnen =) va bra, tack så mycket =)
    Du behöver ju inte köra den i ugnen.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Michisen
    LinaTed skrev 2010-03-31 20:05:32 följande:
    Min kära svärmor köpte kallrökt lax till mej idag, hon vet att jag älskar lax =) Men... jag är gravid å har för mej att man inte får äta kallrökt lax? Kan man ha in den i ugnen med nån sås kanske? Då är den ju iaf tillagad. Det är som en ganska stor file men ganska tunn.... tror ni de funkar??
    Ät den som den är med romsås till, då är den ju godast.
    Det var länge sedan Livsmedelsverket ändrade laxrekommendationen, redan när jag var gravid 2008 var det helt okej att äta lax av hjärtans lust, undantaget då var Östersjölax, viltfångad sådan om man nu hade hittat nån sån... Och till och med det var okej 2-3 ggr/år.
  • jummie

    Om du ändå vill tillaga den så finns det drösvis med recept där kallrökt lax används i varma rätter. Ex pasta med krämig laxsås! Det är bara att googla.

Svar på tråden Kallrökt lax i ugn?