• greeneyes

PCO - hur tänka kring syskon?

Hej!

Fick min dotter född 2007 efter två pergokurer och ägglossningsspruta (då jag har konstaterad pco). Efter detta har jag varit hyfsat regelbunden, 28-38 dagar på cykeln istället för upp till 90 dagar. Till saken hör även att jag hade en fruktansvärt jobbig graviditet pga hyperemesis (extremkräkningar och illamående och helt sängliggande i flera månader), så jag mådde väldigt dåligt psykiskt.

Men nu undrar jag lite hur man ska tänka kring syskon. Jag och min sambo (som för övrigt inte är pappa till dottern) har väl tänkt att få ett syskon om en sådär tre år kanske.
    Men hur lång tid innan bör man tänka att man ska försöka osv,? det kan ju vara så olika hur fort det går.. jag känner mig så kluven till om man ska gardera sig och börja försöka ett tag innan (och därmed riskera att bli gravid "för tidigt" så att säga), alltså lite som att ta ur spiralen och säga "händer det så händer det"?
    Eller se till att få behandling på en gång när vi väl vill bli gravida?

Ja, nån som kan ge lite rätsida till mina funderingar?

Blev mamma 2007 till en underbar dotter!
  • Svar på tråden PCO - hur tänka kring syskon?
  • sockertopp78

Med tanke på att du var svår stimulerad första gången så tycker jag att ni ska sätta igång direkt.

Jag har en son som kom till oss 2008 jan. Jag blev gravid med han efter bara en kur med pergo så jag hade tur.
    Men efter att han kommit så har vi ej haft skydd å det e nu 2 år sedan.
    Så jag tycker att sätt igång nu å älska för glatta livet.

Make a baby

• Lille Gris

Nej, jag tycker inte att ni ska börja försöka tidigare "bara för att" om ni inte vill ha barn vid den tidpunkten. Ta inte ur spiralen förrän ni är överens om att NU kan vi tänka oss att få barn! Om ni sen vill ge det några månader att försöka på egen hand är upp till er och ert tålamod, har du hyfsat regelbundna cykler nu så är det nog inte omöjligt att lyckas på det sättet. Har du däremot inte någon cykel att räkna med borde valet inte vara så svårt, utan ägglossning är det svårt att lyckas och har man inte ägglossning behöver man behandling direkt.
    Framför allt om du hade en jobbig graviditet sist kan jag tänka mig att det är bättre för dig rent mentalt att få det lite mer kontrollerat så att du vet när det kan tänkas vara på gång. Bara min spontana tanke...
    Själv lyckades vi inte trots 6 pergokurer utan fick ta till ivf istället, så preventivmedel känns onödigt här   Vi kör på "händer det så händer det", men då mina cykler inte har förändrats (utan är lååååånga) och vi vet att oddsen är så otroligt låga att vi lyckas på egen hand så kommer vi att boka insättning av våra frysisar direkt när vi tycker att tiden är rätt för syskon. Dvs så kommer vi inte att aktivt försöka på "hemmasättet" igen, varken med eller utan pergo.

• greeneyes

Nä, vi vill verkligen inte ha något syskon nu, så det är inte aktuellt att börja än. Men vi har pratat om det ,och jag kommer nog att ta ut spiralen nåt halvår innan vi verkligen vill börja försöka, och händer det då så är det ju inte nån panik. Och då har vi ju iaf försökt på egen hand, och troligtvis så kommer det nog räcka med äl-spruta nu eftersom jag faktiskt har mer regelbunden ägglossning (dock för kort lutealfas fortfarande).

Tack för svaren, känns som att ens egna tankar blir tydligare när man bollar med någon!

Svar på tråden PCO - hur tänka kring syskon?